پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۰۲
|
کد خبر: ۲۷۶۵
شصت و چهارمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

دانشگاه‌ها باید به مباحث آموزشی و رفاهی دانشجویان توجه ویژه‌ای داشته باشند

به گزارش بسنا و به نقل از عطنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش در سخنانی گفت: در‌حال حاضر‌ برنامه زمان‌بندی سال تحصیلی را پیش رو داریم که امیدواریم سال تحصیلی خوبی را پیش رو داشته باشیم، اگر مشکلی در این زمینه باشد، با یاری خداوند متعال‌ تلاش می‌کنیم این نگرانی‌ها رفع شود.

وزیر علوم بیان کرد: ما نباید شرایط سخت مدیریتی را به گیرندگان خدمات منتقل کنیم، اگر در نظر‌ داریم به تعداد بیشتری خدمات رسانی شود، باید دقت کنیم‌ خدماتی که در حال انجام دانشگاه‌ها زیر سوال نرود، معاونان دانشجویی در نظر دارند حداکثر خدمات را با بهترین کیفیت را به دانشجویان ارائه دهند اما نباید بخش اعظم خدماتی که این عزیزان انجام می‌دهند را زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه ایران از جمله معدود کشورهایی است که از اعتبارات دولتی برای در حوزه خدمات دانشجویی استفاده می‌کند، گفت: فلسفه وجودی سازمان امور دانشجویان این بود که کل خدمات دانشجویی را بر عهده بگیرد، دانشگاه‌هایی که آمادگی دارند و می‌توانند در زمینه استقرار دفتر سازمان امور دانشجویان فعال باشند، باید در‌ این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر علوم اظهار داشت: در بحث خوابگاه‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد اما از طریق تسهیلات بانکی شرایط لازم فراهم شده است و صندوق رفاه نیز در این زمینه کمک‌های لازم را خواهد داشت، بحث تربیت بدنی دانشجویان نیز بسیار حائز اهمیت است، تعداد قابل توجهی از دانشجویان از شهرستان‌های دیگر آمده‌اند و فراهم کردن تفریحات ورزشی و تفریحی می‌تواند منجر به گذراندن با نشاط اوقات فراغت آنان شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به مباحث آموزشی و رفاهی دانشجویان توجه ویژه‌ای داشته باشند. مسئولان باید برای بهره‌برداری از سرمایه ها و تاثیرگذاری آن در تربیت نیروهای توانمند، بحث پژوهش و آموزش را جدی بگیرند.

غلامی اظهار داشت: در چند سال گذشته خدمات گسترده ای در راستای تعمیر و اصلاح وضعیت سراهای دانشجویی انجام شده است، سال گذشته به دلیل عدم تامین بخشی از بودجه دولت در‌صندوق رفاه، خدمات خود را پیش برد، همچنین صندوق‌ این توانمندی را دارد که خدمات خود را حفظ کند.

غلامی در حاشیه این همایش درباره اصلاح طرح بومی گزینی به خبرنگاران اظهار داشت: طرح بومی گزینی مزایایی دارد؛ طرح اولیه آن به این خاطر بود که دانشجویان در محل زندگی والدین حضور داشته باشند و سختی‌های مسافرت و موارد دیگر دوران دانشجویی را کم کنیم.

وی افزود: اما برخی معایب هم در این طرح وجود دارد چرا که در انتخاب ظرفیت‌های بومی، تعداد بیشتری از دانشجویان داوطلب منطقه در دانشگاه‌های منطقه می‌ماند. کاهش مبادلات فرهنگی یکی دیگر از انتقادات وارد شده به این طرح است و دانشجویان در عین حال می‌توانند در شهرهای دیگر دوستان و فضای جدید تجربه کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: شاید اگر دانشجو به شهر دیگری برود بتواند از گروه آموزشی بهتری برای تحصیل استفاده کند و با طرح فعلی بومی گزینی این شانس از او گرفته می‌شود.

غلامی تاکید کرد: از دانشگاه‌ها و کسانی که بحث را مطرح کردند خواستم مزایا و معایب فرایند بومی گزینی را ارائه دهند تا بر اساس آن طرحی آماده کنیم و برای اصلاح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.

وی همچنین در مورد اعتراضات داوطلبان نظام قدیم به سوالات کنکور ۹۸ گفت: داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها مطمئن شوند که نمراتشان تعادل دارد و متناسب با تحصیلات آنها است. سازمان سنجش آموزش کشور برای طراحی سوال، مخازن سوال دارد و در سال‌های متمادی سوال‌های مختلف از منابع نظام جدید و قدیم طراحی شده است.

غلامی خاطرنشان کرد: معمولاً انتخاب سوال برای هر آزمون به صورت تصادفی از این منابع سوال صورت می‌گیرد و اشخاص سوال را برای قرار گرفتن در دفترچه آزمون انتخاب نمی‌کنند بلکه سیستم نرم افزاری این انتخاب را انجام می‌دهد و به صورت تصادفی، سوالات دروس مربوطه برای نظام قدیم و جدید در دفترچه سوالات در نظر گرفته می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر داوطلبان کنکور تک نظام هم باشند باز هم این سوالات برای همه آنها طراحی و استفاده می‌شود. اینکه گروهی بگویند سوالات ما سخت‌تر از گروه دیگر بوده است قابل اثبات نیست و ادعا است.

وی گفت: زیر سوال بردن نتایج آزمون به این بزرگی غیر از اینکه تضعیف روحیه افراد را به دنبال دارد، شبهه در ذهن جوانان و احساس بی عدالتی ایجاد می‌کند.

غلامی گفت: دانشگاه‌ها بر اساس همین آزمون دانشجویان خود را انتخاب می‌کنند، سال تحصیلی شروع می‌شود و پذیرفته شدگان به کلاس‌های درس می‌روند.

وی در مورد تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که مقداری در اطراف آن بیش از آن چیزی که هست حرف زده می‌شود.

غلامی یادآور شد: این تسهیلات اجازه می‌دهد در مرحله اول دانشجویانی که فرزند اعضای هیئت علمی هستند هر جا قبول شده‌اند در دانشگاه‌های محل خدمت والدین بروند.

وی تاکید کرد: حتی برای بسیاری از دانشجویان غیر فرزند هیئت علمی به خصوص دانشجویان دختر این کار را می‌کنیم. امسال هم این مصوبه هست و فرزندان اعضای هیئت علمی هیچ سهمیه‌ای در کنکور ندارند.

وزیر علوم افزود: تغییر رشته هم در صورتی انجام می‌شود که به محل زندگی والدین منتقل شوند و ضریبی برای آنها اعمال می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست