پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۶۰
|
کد خبر: ۲۷۸۴
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از دانشگاه‌هایی که آمار استفاده کنندگان از رستوران‌های مکمل را افزایش دهند حمایت می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

وزارت علوم از راه اندازی و توسعه رستوران‌های مکمل حمایت می‌کند

به گزارش بسنا، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ جلسات کارگروه بهینه سازی هزینه‌های غذایی دانشجویی را با هدف ارتقاء کیفیت و سلامت این بخش برگزار کرد.

براساس این گزارش توصیه‌های اجرایی و کاربردی زیر در راستای بهینه سازی هزینه‌های غذای دانشجویی جمع بندی شده، که به شرح زیر به دانشگاه‌ها اعلام شد:

«استفاده از قرارداد تیپ تغذیه دانشجویی (خرید مواد، پخت و پخش) در عقد قرارداد و تعامل با پیمانکاران تغذیه با صرفه جویی در سربار‌های مالی قرارداد؛ مانند مالیات بر ارزش افزوده و بیمه اقلام غذایی و تعدیل واقعی بر اساس تجارب دانشگاه‌ها حداقل به میزان ۲۰ درصد منجر به کاهش هزینه‌های تغذیه خواهد شد که توسط کارشناسان مجرب مالی و حقوقی نیز به تایید رسیده است.

تدوین برنامه غذایی بر پایه اصول ضروری تغذیه سالم مستند برآخرین یافته‌های علمی روز دنیا که با در نظر گرفتن نیاز‌های تغذیه دانشجویی و مطابق با آنالیز استاندارد اعلامی صندوق، ضمن ایجاد وحدت رویه در دانشگاه‌ها منجر به صرفه جویی و کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌ها خواهد شد.

نظارت بر عملکرد پیمانکار در خصوص میزان مواد اولیه پخت غذا و تطبیق آن با آنالیز اعلامی صندوق برای کنترل اجرای آنالیز.استفاده از ظرفیت تفاهم نامه منعقده فی مابین صندوق رفاه دانشجویان و توزیع و تولیدکنندگان انبوه برای خرید کالا‌های اساسی و سایر اقلام.

ایجاد و راه اندازی رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌های فاقد رستوران‌های مذکور و توسعه این رستوران‌ها در دانشگاه‌های دارای رستوران مکمل.صندوق رفاه دانشجویان از دانشگاه‌هایی که آمار استفاده کنندگان از رستوران‌های مکمل را افزایش می‌دهند پس از بررسی عملکرد به نسبت کارایی در کاهش تقاضا برای غذای یارانه‌ای در رستوران اصلی حمایت مالی می‌کند.

استفاده از دستگاه ها، تجهیزات نوین پخت نظیر سیستم‌های پخت بخار مرکزی، پخت ترکیبی و انواع کانوکشن‌ها برای پخت بدون روغن، تامبلر (طعم دهنده) و که سبب کاهش هزینه تا ۳۰ درصد خواهد شد.اهتمام در فرهنگ سازی و بهینه سازی الگوی مصرف به منظور صرفه جویی و جلوگیری از دور ریز غذا در رستوران‌های دانشجویی با اتخاذ تدابیر مناسب و تدوین شعار‌های مرتبط و اطلاعیه ها، نشریات دانشجویی و یا دفترچه‌های راهنما، فضای مجازی.تلاش و اهتمام به استفاده از نیروی انسانی ماهر و توانمند (کمی و کیفی) با هدف ارتقا کیفیت خدمات تغذیه و کاهش هزینه‌های مربوطه که می‌تواند باعث پیشگیری از افزایش هزینه ها، کنترل مصرف انرژی، افزایش ضریب سلامت و بهداشت تغذیه شود.

توجه به موضوع ایجاد تنوع غذایی و استفاده از انواع منو‌های غذایی کم هزینه و سلامت محور در تغذیه دانشجویان و استفاده از برنامه غذایی دو یا چند منویی در یک وعده و توجه ویژه به چرخش و تناسب چیدمان در راستای رضایتمندی دانشجویان و پاسخگویی به سلایق مختلف غذایی و تحقق غذای سالم و ارزان.

استفاده از ظرفیت کار دانشجویی در زمینه تغذیه برای موضوع نظارت و توزیع غذای دانشجویی.تاکید به بررسی مجدد و اجرای بخشنامه در خصوص توزیع غذای یارانه‌ای برای روز‌های مندرج در تقویم آموزشی، توزیع غذای یارانه‌ای برای دانشجویان در سنوات مجاز و توزیع غذای یارانه‌ای فقط برای دانشجویان و همچنین سرو صبحانه در سالن غذاخوری»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست