پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۸۲
|
کد خبر: ۲۹۶۱
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد:

حضور گسترده دانشجویان دانشگاه‌های کشور در پیاده‌روی اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حضور گسترده و پررنگ دانشجویان دانشگاه‌های کشور در پیاده‌روی اربعین خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، نشست خبری همایش علمی بین‌المللی اربعین با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر اجرایی همایش در محل این وزارت برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر غفاری، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی گفت: اربعین برای ما دارای ابعاد چندگانه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… است. امسال شاهد چند رویداد مهم و بزرگ دانشگاهی در این زمینه هستیم که به همین مناسبت از دانشگاهیان عزیز بابت تدارک دیدن این رویدادها تشکر می‌کنم.
وی افزود: یکی از این رویدادها برگزاری همایش علمی بین‌المللی اربعین است که کار خود را از سال گذشته آغاز کرد. آغازگر این همایش بزرگ وزارت کشور بود و پس‌ازآن به دلیل اهمیت نقش دانشگاه، آموزش عالی نیز در این رویداد مهم سهیم شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: از میان دانشگاه‌های کشور، دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان دانشگاه مادر در حوزه علوم انسانی انتخاب شد و خود این دانشگاه نیز در این زمینه پیش‌قدم شد. در این همایش از کشورهای مختلفی حضور دارند که داوری‌های لازم درزمینهٔ مقالات و آثار دریافتی انجام‌شده است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر همایش علمی بین‌المللی اربعین، رویداد دیگری نیز پیش رو خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: اختتامیه دومین سوگواره علمی-فرهنگی عاشورا در دانشگاه شهید چمران را نیز پیش رو داریم. این سوگواره پیشینه قابل‌توجهی دارد و نقطه شروع آن از دانشگاه ایلام بوده و اختتامیه آن نیز ۱۵ مهر در دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود.
به گفته دکتر غفاری، ۶۶۲ اثر شامل شعر، عکس فیلم کوتاه و کلیپ برای این سوگواره ارسال‌شده که از میان آثار ۲۳ اثر برگزیده انتخاب‌شده است.
وی در پایان اظهار داشت: دانشگاه‌های مختلف مساعدت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف خاصه درزمینهٔ فرهنگی، آموزشی و دانشجویی به کار گرفته‌اند که هدف این اقدامات آشنایی بیشتر بافرهنگ عاشورا است.

لزوم شناخت علمی جهانیان از رویداد اربعین
در ادامه این نشست، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر اجرایی همایش علمی بین‌المللی اربعین با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در چند سطح مختلف در رخداد بزرگ اربعین دخیل هستند گفت: بخشی از این حضور در همه دانشگاه‌های کشور به شکل کاروان‌های بزرگ دانشجویی، اساتید و کارکنان که در این آئین شرکت می‌کنند است، بخشی دیگر این حضور در زمینهٔ ایفای نقش دانشگاه‌ها در بعد علمی اربعین است.
وی با اشاره به اینکه این همایش را می‌توان به‌عنوان بخشی از اسلام‌پژوهی در نظر گرفت اظهار داشت: با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همایش علمی بین‌المللی اربعین پژوهی به‌عنوان رخدادی فرهنگی و مبحثی میان‌رشته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. این حوزه بخشی از اسلام‌پژوهی و برای مقابله با اسلام‌هراسی برخی جوامع در نظر گرفته‌شده است و برای ما مهم است که شناخت علمی درستی از این رویداد برای جهانیان ایجاد شود. ادبیات علمی اربعین هنوز آن‌چنان‌که باید خلف نشده است.
دکتر شالچی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی مجری این همایش است افزود: بیش از ۱۸۰ مقاله و چکیده مقاله را از کشورهای مختلف به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. این تعداد پس از داوری اولیه به ۱۳۰ مقاله و چکیده مقاله تبدیل شد و درنهایت ۳۵ مقاله و چکیده مقاله نهایی شد. خوشبختانه نگاه علمی، دقیق و بینارشته‌ای در بین مقالات وجود دارد و بخش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، کلامی و فقهی مورد بررسی قرارگرفته است. به‌زودی این مقالات برای استفاده جهانیان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در این همایش ۷ پنل و نشست تخصصی درزمینهٔ ابعاد تربیتی، فرهنگی و رسانه‌ای، جامعه‌شناختی، کلامی و عقیدتی، زائران و میهمانان و آینده‌پژوهشی اربعین خواهیم داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه