پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۰۴
|
کد خبر: ۳۰۱۴
سرمدی عضو اندیشکده بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا گفت: یک نوع آزادی سیاسی-اجتماعی وجود دارد که بحث امروز ما است؛ اولین چیزی که دین برای آن اصالت قائل شده، آزادی است که هم دین آزادی را تایید می‌کند و هم آزادی دین را تایید می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حمید سرمدی عضو اندیشکده بسیج در کرسی آزاداندیشی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در سالن سینمای دانشکده علوم پایه برگزار شد، بیان کرد: ما در باب معانی، مفاهیم و الفاظی که استفاده می‌کنیم نیاز به وجه اشتراک داریم؛ یعنی باید بدانیم منظور ما چه نوعی از آزادی و دین است.
وی تشریح کرد: یک نوع آزادی فلسفی درباره ابعاد مختلف انسان وجود دارد. افزون بر آن، یک نوع آزادی اخلاقی وجود دارد که بیشتر جنبه فردی داشته و به خود فرد مربوط می‌شود و کسی مخالف این نوع آزادی نیست؛ البته در بسیاری از موارد مانند حجاب و ارتداد پای دین وسط می‌آید.
حمید سرمدی تصریح کرد: یک نوع آزادی سیاسی-اجتماعی وجود دارد که بحث امروز ما است؛ اولین چیزی که دین برای آن اصالت قائل شده، آزادی است که هم دین آزادی را تایید می‌کند و هم آزادی دین را تایید می‌کند.
وی تبیین کرد: قبل از این که کسی بخواهد دین خود را انتخاب کند آزاد است که تحقیق کند، با دین آشنا باشد و بتواند آزادی را ترسیم بکند؛ وظیفه بنده نشان داذن تناسب بین دین و آزادی است.
سرمدی عنوان کرد: اگر آزادی فراورده دین باشد، پس تناقض لااکراه فی الدین به وجود می‌آید. سوالی که مطرح می‌شود این است که در زمانی که دین نبود، معنای ازادی چه بود؟ آیا انسان از عدم می‌آید؟ اگرچه انسان از عدم می‌آید اما علت او عدم نیست.
وی گفت: هیچ جای دین نیامده است که جهان را آن طور تصور کنید که من می‌گویم. در عوض دین می‌گوید جهان همان طوری است که تو فکر می‌کنی؛ عقلانیت در اسلام یک اصل است و هیچ کجا نیامده که هر چیزی ما گفتیم شما گوش کنید.
سرمدی خاطرنشان کرد: آزادی در مقابل حر یک مسئله مادی است؛ این آزادی فلسفی، آزادی از هر قید و بندی است.
وی عنوان کرد: هیچ زمانی خدا مختار بودن انسان را زیر سوال نبرده و او مختار است هر دینی را که دوست دارد، انتخاب کند و طبق قوانین دین خود بازخواست خواهد شد.
وی یادآور شد: آزادگی یک امر متفاوت از مسئله آزادی است.
وی تاکید کرد: عقل می‌گوید باید انسان آزاد باشد و انسان آزاد به معنای انسان بی بند و بار و به هر جهت نیست.
سرمدی تشریح کرد: جمله لا اکراه فی الدین خطاب به مسوولی است که حکومت در دست اوست تا به کسی که هنوز دین نیاورده اجبار نکند.
وی افزود: به یک نفر به راحتی نمی‌توان مرتد گفت زیرا ارتداد عواملی دارد.
سرمدی اظهار داشت: اندیشه باید امر واقع را بسازد اما توجیه‌گر امر واقع نیست.
وی در رابطه با سوال ارتداد از کجا می‌آید گفت: یک فردی با برهان و دلیل دین را انتخاب کرده و فردی دین خود را عوض کرده و مثلا زرتشتی شده است که به خودش ربط دارد اما اگر دیگران را نیز به این دین دعوت کند، دین دیگران را به سخره بگیرد و نشر اکاذیب کند، در اینجا حکمش ارتداد است.
سرمدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با حقوق بشر و آزادی گفت: من نمی‌گویم حقوق بشر اهمیت ندارد بلکه می‌گویم حقوق بشر طبق یک سری مبانی نوشته شده است. غرب یک سری مبانی نوشته است که ما وارد کشور خود کرده‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم؛ آزادی به معنای امیال و شهوت نیست و این توهین به ما است.
سرمدی اظهار کرد: اگر به خارج از ایران هم نگاه کنیم، می‌بینیم آزادی مفهوم خاص خود را دارد و به معنای ضایع کردن حق دیگران نیست؛ جامعه اسلامی هم قوانینی دارد و انسان از هر کجا که باشد وقتی در جامعه اسلامی قرار بگیرد باید قوانین آن را رعایت کند.
وی افزود: شما اگر بخواهید مسیحی باشید، ما کاری نداریم اما وقتی در جامعه قرار بگیرید پای حکومت وسط می‌آید.
سرمدی در ادامه بیان نمود: حتی خانواده هم چهارچوب خود را دارد پس وقتی کسی در خانه است می‌تواند هرکاری کند زیرا خانواده و چهارچوب آن را پذیرفته است.
حمید سرمدی تشریح کرد: ایثار، گذشت و فداکاری را خداوند برای ما قرار داده و برای من اصل است؛ شخص کافر را هم خدا خلق کرده و گذشت و ایثار را خدا در وجود او قرار داده است اما کارهای او در امر الهی نیست.

خبرنگار: قنبری
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو