پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۸۷۴
|
کد خبر: ۳۰۱۵
حاجی همدانی دبیر انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی سینا گفت: واژه آزادی فرآورده دستگاه معرفت شناختی مدرنیته است؛ انسان دینی، انسان بنده و عبد نمی‌تواند ارادی کار کند و باید طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد رفتار کند. همچنین انسان دینی توانایی شناسایی ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حمید حاجی همدانی دبیر انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی سینا در کرسی آزاداندیشی که به همت بسیج دانشجویی در سالن سینما دانشکده علوم پایه برگزار شد، اظهارکرد: در بحث آزادی و دیانت باید به یک شاکله اصلی برسیم؛ هر کجا که اسلام و قدسیت مطرح می‌شود منظور خداست.
حمید حاجی همدانی تشریح کرد: علت خلقت انسان از عدم قدسی است؛ انسان در مقابل خدا به نیستی خود پی می‌برد.
وی تبیین کرد: شناخت انسان از جهان ان تئولوگویی است که توضیح می دهد و می گوید؛ یعنی جهان آن قدری که الهیات هست، هست و بیشتر از الهیات نیست.
حاجی همدانی تصریح کرد: واژه آزادی فرآورده دستگاه معرفت شناختی مدرنیته است؛ انسان دینی، انسان بنده و عبد نمی‌تواند ارادی کار کند و باید طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد رفتار کند. همچنین انسان دینی توانایی شناسایی ندارد.
وی تاکید کرد: آزادی محصول مدرنیته است و ما در دین چیزی به نام آزادی نداریم؛ کسی که آزاد نیست برده است و نمی‌تواند خلاف امر مالک رفتار کند.
وی گفت: آزادی یک واژه جدید است که انسان ذاتا حق دارد و به واسطه حقی که دارد قانون وضع می‌کند؛ واژه آزادی تا 200 سال قبل وجود نداشت و وقتی مدرنیته روی کار آمد، آزادی هم آمد.
دبیر انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی سینا تبیین کرد: آزادی همین چهارچوب حقوق بشر است؛ ما آزادی نداریم در جهان سنتی اگر بخواهید تغییر دین بدهید دچار ارتداد می‌شوید اما در مفهوم آزادی شما اگر 100 بار هم تغییر دین بدهید نباید مجازات شوید.
حاجی همدانی خاطرنشان کرد: عقلانیت در جهان مدرن روشی برای شناسایی، عمل و نحوه زندگی است.
وی اظهار کرد: آزادی چیزی کاملا مربوط به این دنیا است که در رابطه با شهوت و امیال بحث می‌کند و بقیه باید به آن احترام بگذارند؛ انسان حق دارد و این به معنی آزادی اوست. آزادی چیزی بیشتر از امیال و شهوت نیست.
حاجی همدانی بیان نمود: آزادی محصول انسان نیست و حدودی دارد که مفهوم آن در همه جای دنیا حقوق بشر است.
حاجی همدانی در پایان عنوان کرد: مالکیت خصوصی در اسلام به واسطه خدا پذیرفته می‌شود ولی در مدرنیته به واسطه حق ذاتی انسان است.

خبرنگار: قنبری
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو