پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۶۴
|
کد خبر: ۳۰۴۱
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان گفت: برون‌دادهای دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر فارغ التحصیلان در رفع نیازهای مهارتی و کمک به اشتغال پایدار تاثیرگذار است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غلامی در این آیین اظهار داشت: امیدوارم زیارت‌ها مقبول درگاه الهی قرار گیرد و امسال هم همایش بزرگ جهانی اربعین حسینی باعث سرافرازی شیعیان شود.
وی بیان کرد: چهارچوب برنامه‌های ما در آموزش عالی برنامه‌های مصوبی است که در جمع وزارت علوم ایجاد تکلیف کرده است؛ یکی از مصوبات بحث ساماندهی آموزش عالی با تکیه بر محور آمایش بود.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی جزء دانشگاه‌های مهارتی است و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که در تمام استا‌ن‌ها این ظرفیت‌ها وجود دارد و به کارگیری آن مهم است؛ رفع نیازهای فنی به حل مشکلات زندگی و اشتغال بهتر و پایدارتر کمک می‌کند.
وی عنوان کرد: اگر چهارچوب حفظ شود، تحقق اهداف و برنامه‌ها برای تامین نیروی انسانی کاردان و ماهر به خوبی می‌تواند پیش برود.
دکتر غلامی بیان داشت: آموزش‌عالی کشور از گذشته تا به حال خدمات خود را به خوبی انجام داده است؛ قبل از انقلاب آنچه از آموزش عالی کشور داشتیم عملاً ظهور و بروزی نداشت، لذا قریب به اتفاق آن‌چه که ما امروز داریم، حاصل تلاش مجموعه‌های دانشگاهی کشور بعد از انقلاب اسلامی است.
وی گفت: دانشگاه‌ها یک مرحله تربیت نیروی کارشناس را برعهده داشتند؛ در گذشته نیروی انسانی خارجی داشتیم که دلیل آن عدم وجود فرصت تحصیل برای جوانان بود.
وزیر علوم، خاطر نشان کرد: احساس خلاء جدی به نیروی کارشناسی داشتیم و در اواخر دهه ۷۰ نیاز کارشناسی را تقریباً در تمام تخصص‌ها و مقاطع برطرف کردیم. دوره‌های تحقیقات و گسترش پژوهش داشتیم که باعث رشد علمی کشور در بین مجامع علمی کشور شد؛ به دلیل وجود دانشگاه‌ها، ما در دنیا به دلایل مختلف حضورمان جدی است.
وی تاکید کرد: جایگاه علمی کشور حیثیت علمی نظام است و نشان‌دهنده توجه نظام و دین به علم است لذا برای نظام و اسلامیت نظام ما تاثیرگذار است و دنیا نیز باور کرده که جمهوری اسلامی در حوزه علمی علی‌رغم تمام محدودیت‌ها روی پای خود ایستاده است.
دکتر غلامی در رابطه با کاربردی کردن علوم نیز گفت: بحثی که در حدود ۱۰ سال گذشته وجود داشته بحث کاربردی کردن علوم است؛ یعنی علم باید در زندگی تاثیر داشته باشد و در دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.
وی در ادامه تشریح کرد: اگر هر بخشی از کشور به عنوان کارفرما پشت کارهای فناوری و علمی کشور بماند، حتماً دانشگاه‌ها از عهده تمام کار‌هایی که بر عهده دارد بر می‌آید؛ هم اکنون در دوره تحریم یک فرصت جدی برای ورود دانشگاه‌ها فراهم شده است.
وزیر علوم اظهار کرد: در حوزه تحقیق و توسعه کارها با سرعت و حجم زیاد انجام شده که قطعاً در آینده در این حوزه کارهایی انجام می‌دهیم که تعجب کانون‌های علم و فناوری و دنیا برانگیخته خواهد شد.
وی اعلام کرد: علی‌رغم اینکه نقدهای سازنده را می‌پذیریم باید در نظر داشته باشیم که در دوره ۱۰ ساله گذشته کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده که اکنون در حال نشان دادن خود است.
دکتر غلامی اظهار کرد: ضرورت انجام این کارها این است که آموزش عالی را از گسیختگی، پراکندگی، بی‌کیفیت کار کردن و تشویق به تولید مدرک در بیاوریم و ساماندهی کنیم و به این سمت ببریم که هر کسی درس می‌خواند با هدف تاثیرگذاری در زندگی خود باشد.
وی یادآور شد: مدرس باید با هدف تربیت نیروی انسانی آموزش دهد. همچنین باید برای هر مجموعه‌ای که درس می‌دهد یک تاثیرگذاری در آینده نزدیک تعیین شود.
دکتر غلامی متذکر شد: دانشگاه علمی کاربردی جزء اولین‌ها دانشگاه‌هایی است طرح ساماندهی را آغاز کرده و به جد دنبال می‌کند؛ قطعاً توسعه آموزش عالی و تحول در آن مبتنی بر آمایش بر نیازهای کشور است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مجموعه آموزشی بسیار توانمندی دارد گفت: اگر سازماندهی‌ها تحت حمایت‌های دولت تحت عنوان حمایت‌های ترمیمی قرار بگیرد اثرگذاری خود را نشان خواهد داد.
وزیر علوم عنوان کرد: نگرانی‌ها مانند مدرک‌گرایی و گردش مالی جامعه در به کارگیری جوانان تحصیل کرده مشکلاتی ایجاد کرده که ان‌شالله به زودی از این محدودیت‌ها عبور خواهیم کرد وجوانان تحصیل کرده موتور حرکت سریع توسعه اقتصادی کشور خواهند بود.
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (پنجشنبه) ضمن افتتاح کلینیک اشتغال و کارآفرینی و همچنین ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، از ۲۰ عنوان کتاب تالیف و منتشر شده دانشگاه علمی کاربردی نیز رونمایی کرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: علی‌احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست