پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۳۹
|
کد خبر: ۳۰۶۰
حسینی یمین در سومین جلسه از سلسله نشست‌های گفتمان دینی بیان کرد: آسان‌ترین و بهترین راه شناخت وجود خدا، راه دل است، چرا که در درون اعماق روح انسانی، گرایش و عشق به خدا نهفته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین، استاد حوزه و دانشگاه، در جلسه‌ای از سلسله نشست‌های گفتمان دینی، با محوریت عدله وجود خدا که در سالن جلسات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، با بیان اینکه استدلال های عقلی برای اثبات خدا وجود دارد گفت: اعتقاد به وجود خدا در ادیان دینی مهم ترین عقیده دینی نزد پیروان ادیان الاهی به شمار می رود.

وی در ادامه با ذکر اینکه ویژگی مشترک برهان های اثبات خدا، کاربرد روش عقلی است اظهار داشت: از برهان های متعدد برای اثبات وجود خدا در سنت های مختلف، برهان حدوث، حرکت، وجوب و امکان، صدیقین و نظم است.

حسینی یمین در ادامه ضمن بیان توضحیاتی درباره برهان صدیقین، به عنوان تنها برهان که خدا را که عین حمکت و حقیقت است، ثابت می کند توضیح داد: در این دسته از برهان، با توجه به اصل هستی و غیر قابل انکار بودن آن، وجود خدا اثبات می شود.

حسینی یمین در ادامه خاطرنشان کرد: این برهان را صدرالدین شیرازی ارائه کرده است؛ اولین مقدمه این برهان بدین صورت است که اصل وجود، عدم را نمی پذیرد، چرا که اثبات این گزاره ابطال آن است و ابطال آن اثبات این موضوع می باشد.

وی اضافه کرد: مقدمه دوم، آن است که آنچه قابلیت عدم ندارد واجب الوجود است، چرا که هر ما بالعرضی به مابالذات خود ختم می شود.

استاد حوزه دانشگاه در ادامه با تشریح این برهان، و رسیدن به این نتیجه که اصل هستی، واجب الوجود است گفت: با توجه به این که اصل هستی مسئله ای بدیهی است و هرکس آنرا قبول دارد، وجود واجب الوجود بالذات که همان خداوند است را نیز امری بدیهی می داند و نیازی به اثبات ندارد.

وی بیان داشت: هرچند حقیقت ذات خدا، قابل شناخت کامل نیست ولی از راه های بسیار زیادی می توان به وجود خداوند یقین پیدا کرد؛ از این راه ها میتوان به راه های عقلی مثل برهان وجوب یا امکان، راه های حسی و تجربی و راه های دلی یا برهان فطرت اشاره کرد.

حجت الاسلام حسینی یمین تصریح کرد: آسان ترین و بهترین راه شناخت وجود خدا، همان راه دل است، چرا که در درون اعماق روح انسانی، گرایش و عشق به خدا نهفته است.

وی در پایان افزود: همیشه یک نقطه نورانی و جاذبه قدرتمند در درون قلب انسان وجود دارد؛ خداوند نیز در قرآن کریم در آیات متعددی نعمت فطرت خداجویی انسان را یادآوری می نماید.

خبرنگار: یاری

عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر