پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۹۴
|
کد خبر: ۳۰۸۷
رشته های تیراندازی و قایقرانی، امیدهای اصلی بانوان همدانی برای کسب سهمیه ورود به بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به شمار می‌روند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، در حالی که این روزها ورزشکاران کشورمان در رشته های مختلف در تکاپوی رسیدن به المپیک توکیو ژاپن هستند، بانوان همدانی برای تصاحب این مهم در رشته های تیراندازی و قایقرانی بخت آزمایی می کنند.

بانوان همدان در این ۲ رشته طی دوره های گذشته سابقه حضور در بازی های المپیک را داشته است و اکنون نیز امید زیادی برای حضور در ۲۰۲۰ توکیو دارند.

هر چند بانوان همدانی هنوز نتوانسته اند در المپیک مدالی کسب کنند اما حضور آنها در این عرصه مهم بین المللی، موفقیت بسیار ارزنده به شمار می رود.

مه لقا جام بزرگ در تیراندازی و آرزو حکیمی در قایقرانی بانوان تاریخ ساز ورزش همدان هستند که موفق به حضور در بازی های المپیک شده اند.

اما در المپیک ۲۰۲۰ علاوه بر این ۲ بانوی همدانی، مینا قربانی در تیراندازی، آرزو حکیمی، مریم امیدی پارسا و مریم زارعی در قایقرانی نیز بخت خود را برای تصاحب سهمیه المپیک امتحان می کنند.

 

آزمون سخت برای جام بزرگ

مه لقا جام بزرگ بدون تردید پرافتخارترین بانوی ورزشکار همدان در میادین بین المللی است.

این ورزشکار همدانی در بازی های آسیایی همواره مدال آور بوده و حضور در بازی های المپیک را نیز تجربه کرده است.

اما او برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کار سختی دارد و تنها یک شانس برای کسب سهمیه برخوردار است.

مسابقات قهرمانی آسیا در دوحه قطر آخرین شانس او برای رسیدن به سهمیه المپیک به شمار می رود.

جام بزرگ در این باره می گوید: تمام هدفم کسب سهمیه است تا بتوانم برای سومین‌ بار حضور در مسابقات المپیک را تجربه کنم.

وی بیان کرد: امیدوارم با دعای خیر مردم و تلاش بیشتر بتوانم در رشته های تپانچه و اهداف پروازی سهمیه المپیک کسب کنم تا با بیشترین ملی پوش به توکیو برویم.

جام بزرگ خاطرنشان کرد: سال گذشته از ناحیه زانو و مچ پا دچار شکستگی شدم که باعث شد دوره درمانم بسیار طولانی شود.

وی افزود: اکنون نیز از آنجایی که چند تیرانداز آسیایی در تفنگ سه وضعیت بیشتر سهمیه المپیک را نگرفته‌اند، همین باعث شده تا در مسابقات قهرمانی آسیا کار سختی پیش‌ رو داشته باشیم.

ملی‌پوش تیراندازی یادآور شد: سهمیه تفنگ بادی در بخش بانوان برای المپیک تکمیل شده و باید در سه وضعیت سهمیه بگیریم.

وی اظهار داشت: تاکنون تیراندازان چین و کره‌جنوبی موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند و مابقی تیراندازان در این راه ناموفق بودند.

 

۲ شانس المپیکی داریم

رئیس هیات تیراندازی همدان گفت: تاکنون حضور ۲ تیرانداز این استان در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو قطعی شده است.

ناصر محمودی اظهار داشت: مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک ۱۲ آبان ماه و به میزبانی قطر برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مه لقا جام بزرگ و مینا قربانی ۲ تیرانداز مطرح و ملی پوش استان همدان در این رقابت ها حضور خواهند یافت.

محمودی بیان کرد: ساسان شهسواری دیگر تیرانداز همدانی نیز شانس حضور در این پیکارهای مهم را دارد.

رئیس هیات تیراندازی همدان خاطرنشان کرد: تیم ملی تیراندازی کشورمان آبان ماه سال جاری مسابقات قهرمانی آسیا را به عنوان آخرین رویداد کسب سهمیه المپیک پیش رو دارد.

وی یادآور شد: مه لقا جام بزرگ پرافتخارترین تیرانداز همدانی که سابقه حضور در المپیک را دارد، به دلیل مصدومیت چند ماه از میادین به دور بود و اکنون امیدواریم سهمیه المپیک توکیو را کسب کند

محمودی افزود: حضور دوباره در المپیک هر چند سخت اما برای تیراندازان همدانی که افتخارات ارزنده را در کارنامه دارند، دور از دسترس نیست.

 

خیز قایقرانان روئینگ برای المپیک

اما در کنار تیراندازی، قایقرانی همدان سه شانس برای کسب سهمیه المپیک دارد.

آرزو حکیمی در رشته آب های آرام و مریم امیدی پارسا و مریم زارعی در روئینگ از این شانس برخوردار هستند.

مریم امیدی پارسا و مریم زارعی هم اکنون در اردوی تیم ملی بسر می بروند و قرار است طی چند روز آینده در قهرمانی آسیا مسابقه بدهند.

ملی پوش روئینگ بانوان با اشاره به اینکه حضور در قهرمانی آسیا سنجش خوبی برای حضور پرقدرت در انتخابی المپیک است، گفت: سطح مسابقات قهرمانی آسیا با توجه به اینکه کمتر از شش ماه آینده مسابقات انتخابی المپیک را در پیش داریم بسیار بالا خواهد بود.

مریم امیدی پارسا افزود: بیشتر حریفان در مسابقات جهانی حضور داشتند و نتایج آن ها را دنبال کردم که البته برخی در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: پس از شرکت در آزمون های انتخابی قرار شد که در رشته های تکنفره سنگین وزن و چهار نفره سبک وزن در قهرمانی آسیا مسابقه بدهم.

این مدال آور بازی های آسیایی یادآور شد: در تکنفره با توجه به اینکه ماده انتخابی المپیک است، حریفان در این رقابت هم دیگر را محک خواهند زد تا در مسابقات کسب سهمیه به بهترین شکل شرکت کنند.

وی افزود: شرایط در این ماده بسیار فرق می کند و دشوار خواهد بود اما همه تلاشم را برای کسب یک نتیجه خوب خواهم کرد ضمن اینکه در چهار نفره سبک وزن نیز شانس بالایی برای کسب مدال داریم.

امیدی پارسا با اشاره به اینکه در این رقابت ها می توانیم برای مسابقات کسب سهمیه ارزیابی شویم، گفت: رقابت های آسیای می تواند به ما نشان دهد که چه میزان آمادگی داریم تا بتوانیم در ۶ ماه مدت باقی مانده تا مسابقات انتخابی المپیک، شرایط خود را بهبود ببخشیم.

 

ابهام در وضعیت آرزو حکیمی

آرزو حکیمی تنها بانوی قایقرانی همدان است که توانست به المپیک راه یابد.

این قایقران همدانی اگرچه شانس حضور دوباره در المپیک را در پیش دارد، اما سفرش به کانادا گمانه زنی هایی را برای انصراف از حضورش در این عرصه داشته است.

با این حال رئیس فدراسیون قایقرانی نسبت به شایعه هایی مبنی بر اینکه حکیمی قید حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را زده، واکنش نشان داد.

علیرضا سهرابیان در این باره گفته است: حکیمی به هیچ وجه قید المپیک را نزده است.

وی اضافه کرد: حکیمی از شناسنامه های ورزش قایقرانی ایران است و دلش می خواهد برای دومین مرتبه هم به المپیک برود از این رو تمریناتش را دنبال خواهد کرد.

از هر روی رشته های تیراندازی و قایقرانی، امیدهای اصلی بانوان همدانی برای کسب سهمیه ورود به بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به شمار می‌روند و حال باید دید که در آینده ای نه چندان دور آیا خواهند توانست آرزوی مردم دیار هگمتانه را برای کسب مدال المپیک، برآورده کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی