پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۵۵۲
|
کد خبر: ۳۰۹۵
رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با بسنا اظهارداشت: ما نیازمند یک نهضت ملی هستیم که ورزش را به عنوان یک اصل اساسی در ارتقاء سطح سلامت سرلوحه کار خود قرار داده و مقوله ورزش را در اولویت قرار دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

دکتر علی یلفانی رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا به مناسبت هفته تربیت بدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: 26 تا 2 آبان به منتظور آشنایی آحاد جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش چه در بعد فردی و چه اجتماعی به عنوان هفته گرامیداشت تربیت بدنی نامگذاری شده است.
وی درباره فلسفه انتخاب روز 26 مهر به عنوان روز تربیت بدنی اظهار داشت: ورزش یک فریضه است که باید کل سال را روز ورزش تلقی کنیم.
یلفانی در ادامه با ذکر اینکه کشورها به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می شوند، گفت: یکی از شاخص های سلامت جامعه توسعه یافته نیروی انسانی سالم و کارآمد و پیشرفت همه جانبه است.
رئیس دانشکده علوم ورزشی افزود: پیشرفت افراد و جامعه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند نیروی انسانی کارآمد و سالم است چرا که محوراصلی و بهره برداری آنها انسان و سلامتی است.
وی گفت: از 83 میلیون جمعیت ایران به طور میانگین 8 تا 10 درصد افراد به طور مداوم و حرفه ای ورزش می کنند که این شاخص بسیار پایین، نشان دهنده بی توجهی ما به مقوله سلامت است.
یلفانی خاطرنشان کرد: کشور ما جز 20 کشوری است که از لحاظ مصرف دارویی در رده های بالایی قرار دارد و سالانه هزینه های گزافی صرف دارو و درمان می کند و ما با هدف کاهش این هزینه باید ورزش را از سبد فرعی خانواده به سبد اصلی آنها وارد کنیم؛ چراکه کشور درحال توسعه ما در مرحله درمان قرار دارد، درحالیکه کشورهای توسعه یافته در مرحله پیشگیری هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: افزایش بیماری های قلبی عروقی، دیابت، افزایش دردهای مفاصل و عضلانی، پیری زودرس و پوکی استخوان از معضلات عدم پرداختن به ورزش است.
وی با اشاره به اینکه عدم فعالیت های جسمانی سبب ایجاد این معضلات و پرداخت هزینه در زمینه های پزشکی و درمانی می شود گفت: فرهنگ سازی فردی و اجتماعی، توسعه تجهیزات و زیر ساخت، منابع انسانی، ایجاد فرصت برای پرداختن به ورزش در ساختار و قوانین و مقررات اداری از عواملی است که دسترسی به ورزش را آسان تر می کند.
رئیس دانشکده علوم ورزشی در ادامه بیان کرد: اگر امروزمانع بی تحرکی افراد در تمامی سنین نشویم در سال های آینده نیازمند سیستم های بزرگ درمانی و بودجه های بسیار جهت بازگرداندن سلامت به خانواده ها خواهیم بود.
وی اظهار داشت: همه انسان ها در زندگی به دنبال بالابردن سطح کیفی زندگی هستند و تمامی قوانین و دستورات اسلام بر این موضوع تاکید دارد.
وی اضافه کرد: این کیفیت در سایه امنیت و سلامت است که فراهم می شود و با بالا رفتن سلامت اجتماعی افراد میزان بهره وری در جامعه نیز افزایش می یابد
علی یلفانی در ادامه با توجه به این مسئله که این ایام مصادف با اربعین است گفت: توجه به قدرت جسمانی امام حسین(ع) ازنکاتی است که نباید از آن غافل شویم چرا که ایشان در همان سن حدود 60 سالگی بر اسب سوار شده و به نبرد با دشمنان شتافتند بنابراین برای غلبه بر دشمن نیز به بدن سالم و قوی نیاز است.
رئیس دانشکده علوم ورزشی اظهار داشت: ما نیازمند یک عزم ملی هستیم که ورزش را به عنوان یک اصل اساسی در ارتقاء سطح سلامت سرلوحه کار خود قرار دهیم و به مقوله تربیت بدنی و ورزش از دید جنس دست اولی که مقدم برهمه چیز است نگاه کنیم.
وی درادامه با بیان اینکه برای ایجاد جامعه بالنده بایستی رخوت و سستی را ازجامعه بزداییم گفت: تمامی آحاد جامعه، دست اندرکاران و مسؤولین باید به فکر ارتقاء سلامت جسمی افراد اطراف خود باشند.
یلفانی عنوان کرد: آرزوی تمامی متخصصین ورزشی این است که نیاز مردم به پزشک به حداقل برسد و افتخار کشور ما ساخت سالن های ورزشی باشد نه ساخت بیمارستان.
وی در پایان گفت: همراه با پایان ماه صفر، برنامه گرامیداشت هفته تربیت بدنی با تقدیر و تجللیل از ورزشکاران برتر دانشگاه بوعلی سینا در زورخانه دانشگاه برگزار می گردد.

خبرنگار:یاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست