پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۶۱۴
|
کد خبر: ۳۱۳۸
دکتر محمدی‌فر گفت: ما تا به امروز حساسیت زیادی در بحث انرژی نداشتیم؛ دانشگاه‌ها و مدارس به دلیل اهمیت فرهنگ‌سازی در اولویت و خط مقدم هستند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در جمع کارکنان مدیریت سبز و نظارت برطرح‌های عمرانی دانشگاه گفت: مدیریت سبز که موضوع این جلسه است به سال ۹۱ برمی‌گردد و از خودانتقادی وزارت علوم شروع شد.

وی افزود: در این راستا چندین نمایشگاه و جلسه در شهرهای مختلف برگزار شد؛ خوشبختانه هدف، رسیدن به یک دستورالعمل بود.
محمدی‌فر یادآور شد: یک برنامه هم در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، که با طرح‌های عمرانی، کارشناسان حوزه مدیریت و بهینه‌سازی کارخانه‌ها شروع شد و به آهستگی به بحث دانشگاه سبز و امروز شهر همدان، به بستر شهر سبز کشیده شده است.
وی تصریح کرد: ما تا امروز حساسیت زیادی در بحث انرژی نداشتیم؛ دانشگاه‌ها و مدارس به دلیل اهمیت بحث فرهنگ‌سازی در آن‌ها دارای اهمیت هستند.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه تاکید کرد: بحث ساختن یک فرهنگ و یک نگاه و تربیت انسان‌هایی با این نگاه اهمیتی دو چندان دارد؛ این موضوعی است که باید در سطح خرد و کلان به آن توجه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه در این عرصه موفق بود؛ دوستان از حوزه‌های قنات، فاضلاب، آب، پسماند و ... کارهای خوبی را در این عرصه انجام دادند و خوشبختانه قسمت عمده‌ای از آن نیز مستند شده است.
دکتر محمدی‌فر یادآوری کرد: در حوزه مستندنگاری در سطح کشور مشکل داریم؛ کارهایی که انجام می‌دهیم اصولا در سطح فردی است و به صورت فردی کارها انجام می‌شود که بعد از مدتی مستند رها می‌شود.
وی ادامه داد: این‌که مستندسازی تبدیل به یک جریان نمی‌شود و نیمه‌کاره رها می‌شود یکی از مشکلات ما است و ما هنوز نتوانسته‌ایم آن را به یک سیستم و چرخه تبدیل کنیم.
محمدی‌فر عنوان کرد: در مستندسازی همیشه پای یک مدیر و معاون و کارشناس در میان است و با خروج آن‌ها کل کار رها می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: ما باید به دنبال یک سیستم‌سازی باشیم خصوصا در این عرصه که بحث مصرف و منابع ما مطرح است؛ درست است که ما دومین کشور دارنده گاز هستیم، اما نباید آن را رها کنیم و از آن بد استفاده کنیم.
یعقوب محمدی‌فر اظهار کرد: باید فرهنگ‌سازی کنیم و این نیازی است که دنیای امروز دارد و‌ ما نیاز داریم که در زمینه مصرف انرژی و ‌آب به صورت جدی وارد شویم؛ این یک تکلیف شخصی، ملی و بین‌المللی است.
وی عنوان کرد: من امروز روی این تکلیف از زاویه ملی به جهت قرار گرفتن سرزمین ما در معرض مخاطرات زیست‌محیطی تاکید می‌کنم.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: وقتی بحث مدیریت سبز را مطرح می‌کنیم، یعنی باید آهسته از پلاستیک و زباله پلاستیکی رها شویم؛ من گمان می‌کنم تمام عزیزان در تمام سطوح باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند.
محمدی‌فر در ادامه گفت: این یک شروع است که ما آن را نهادینه کنیم؛ حرکات‌ مقطعی به شرطی خوب است که ادامه‌دار باشد. اگر ما کار را رها کنیم باعث ضایع شدن قضیه می‌شود و ضربه‌های بدی می‌تواند وارد کند.
وی همچنین اذعان کرد: نام دانشگاه ما باید در حوزه‌های مختلف قرار داشته‌ باشد؛ خوشبختانه امروز دانشگاه در یک ریلی قرار گرفته که مسیر را به جلو می‌رود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: ما از بعضی دپارتمان‌های دانشگاه توقع کمک داریم؛ دانشگاه از تخصص‌های مختلفی برخوردار است و باید از متخصصان استفاده کنیم. در همین راستا باید کارگاه‌هایی مخصوص اساتید، دانشجویان و کارکنان بگذاریم.
وی اظهار کرد: در حوزه زیست‌محیطی متاسفانه درست برخورد نمی‌کنیم و محیط زیست بلندگوی احزاب شده است؛ در صورتی‌که محیط زیست خانه ما است.
یعقوب محمدی‌فر در پایان گفت: ما باید نهضتی را شروع کنیم که هیچ ‌پلاستیک و آشغالی را در دانشگاه نبینیم؛ امروز ما مخصوصا در بحث محیط زیست، امانت‌دار نسل‌های بعدی هستیم و باید آن را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.
وی همچنین تقدیرنامه‌ای که دکتر نظرپور در رابطه با برگزاری نمایشگاه در حوزه مدیریت سبز به وی اعطا شده بود به دکتر علی‌عربی اعطا کرد و از ایشان درخواست تبیین دستورالعمل‌ها و ایزوهای محیط زیستی کرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست