پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۷۳
|
کد خبر: ۳۲۰۰
مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا گفت: حق شهرنشینی سه ویژگی دارد؛ اول حق تخصیص فضاهای شهری یعنی زندگی روزانه شهروندان در آن فضا بازآفرینی شود، دوم حق مشارکت در فضای شهری که در واقع نقش شهرنشینان و تصمیمات آن‌ها در عرصه ایجاد کیفیت محیط و سوم حضور سوژه‌ها و ابژه‌ها به صورت توام در شهر است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسن سجادزاده مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا در همایش روز جهانی شهرسازی که در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری برگزار شد، خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که به مسایل شهری بی تفاوت نشویم.

وی بیان کرد: رشد شتابان شهرنشینی طی سده اخیر شهرها را با مشکلات گوناگونی مانند آلودگی محیط زیست، کیفیت پایین آب و هوا، بیکاری، مسکن نامناسب، جرم و خشونت، بی نظمی و نابسامانی، تبعیض و محرومیت، حاشیه‌نشینی و ... را به وجود آورده است؛ بر این اساس احقاق حق شهر و شهروندان، ضرورت مدیریت اثربخش و کارآمد و حکمرانی مطلوب شهرها بیش از پیش آشکار می‌شود.
دکتر حسن سجادزاده تصریح کرد: صاحب حق مشروع شهرنشینی مردم هستند و مردم هستند که در این فضاها زندگی می‌کنند و شهر ما باید بتواند حق شهروندی و حق شهرنشینی را ادا کند.
وی تشریح کرد: حق شهرنشینی سه ویژگی دارد؛ اول حق تخصیص فضاهای شهری یعنی زندگی روزانه شهروندان در آن فضا بازآفرینی شود، دوم حق مشارکت در فضای شهری که در واقع نقش شهرنشینان و تصمیمات آن‌ها در عرصه ایجاد کیفیت محیط و سوم حضور سوژه‌ها و ابژه‌ها به صورت توام در شهر است.
مدیر گروه طراحی شهری تبیین کرد: یکی از بحثهای مهم در بحث شهر، بحث توسعه پایدار است یعنی توسعه‌های توام اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی با هم دیده شده و به صورت پایدار باشد. توسعه پایدار یعنی درآمد پایدار، کیفیت محیطی پایدار و تمام کیفیت‌هایی که در شهر می‌شناسیم.
وی اذعان کرد: امروزه ما دو نوع شهر داریم؛ یکی شهر پایدار که حق برابر استفاده از مرکز شهر را در آن وجود دارد. امروزه ما با شهری مواجهیم که به آرامی این ناآرامی‌ها در حال شکل‌گیری است.
حسن سجاد زاده افزود: در این شهر‌ها عده‌ای صاحب حق و عده‌ای صاحب تبعیض می‌شوند؛ هر چه قدر حاشیه‌نشین‌ها از هسته اصلی شهر دورتر می‌شوند، محروم‌تر خواهند شد.
وی اظهار کرد: اکنون شاهدیم به بهانه کلان‌شهر شدن، قطعه‌هایی مانند قطعه‌هایی مانند حسن‌آباد و علی اباد را به شهر می‌چسبانیم؛ حق شهر حاشیه نبودن در سکونت و تصمیم‌گیری است که اگر اتفاق نیفتد معضلات شهری رخ می‌دهد.
وی در ادامه گفت: از دیگر حقوق می‌توان به حق امنیت، حق مشارکت و‌ دخالت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری، حق سکونت اشاره کرد؛ مدیریت مشارکت‌های مردمی یک رکن اصیل ادای حق شهری است.
دکتر حسن سجادزاده خاطرنشان کرد: وقتی به محلات قدیمی نگاه می‌کنیم می‌بینیم حق سکونت به درستی ادا شده است و خدمات محلی توزیع شده است؛ اگر به تجربه گذشته نگاه کنیم، اتفاق خوبی می‌افتد.
وی توصیه کرد: فضاهایی را بنا کنیم که رویدادپذیر باشد و باعث بروز خاطرات جمعی شود؛ امروزه فضاهای شهری ما عاری از خاطره می‌شود؛ بخشی از حق شهر، حفظ خاطرات گذشته است. وقتی یک بنای تاریخی تخریب می‌شود میراث ذهنی، خاطره‌ای نابود شده و عدم تعلق و دلبستگی به وجود می‌آید که در نهایت شهر بدون شناسنامه خواهد شد و همه شهرها در یک لباس متحدالشکل قرار خواهند گرفت.
سجادزاده بیان داشت: حق شهر یعنی برتری انسان به ماشین اما امروزه شهر جولانگاه ماشین شده است؛ همچنین توضیح عادلانه و مناسب خدمات شهری و نگاه محله‌محوری در راستای حق شهر است.
وی در ادامه یادآور شد: بخشی از حق شهر هویت‌های کالبدی شهر است؛ ما در همدان هم قسمت‌های با هویت و هم قسمت‌هایی که بی‌هویت شده اند، داریم. حفظ میراث گذشته نیز جزو حقوق شهر است.
دکتر سجاد‌زاده عنوان کرد: حق برخورداری از تاریخ و تمدن هم جزو حقوق شهر است؛ برند همدان تاریخ و تمدن است که باید حفظ شود. اگر این‌ها ضربه ببیند از همدان چیز دیگری نداریم.
وی اظهار داشت: چالش و مساله اصلی که امروز با آن درگیر هستیم، طرح‌های جامع شهری است تمام شهر را زیر یک ضابطه و قاعده یکسان قرار می‌دهد؛ همچنین ضوابط غیرکارشناسی در تراکم حق شهروندی را زیر سوال برده است.
دکتر سجادزاده در انتها تاکید کرد: حق همه اقشار اجتماع امروزه در شهر‌های ما به درستی ادا نمی‌شود؛ ما در رابطه با حق شهر هنوز راه بسیاری داریم و باید در عرصه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی بازنگری صورت گیرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: ابراهیمی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری