پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۶۰۱
|
کد خبر: ۳۲۵۵
یاداشت دکتر اسدالله نقدی در سوگ استاد "حبیب الله زنجانی"؛

از شمار دو چشم یک تن کم و ز شمار خرد هزاران بیش

دکتر اسدالله نقدی در یادداشتی با عنوان یاداشت یک دانشجو در سوگ استاد "حبیب الله زنجانی" نوشت: از شمار دو چشم یک تن کم و ز شمار خرد هزاران بیش.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:

از شمار دو چشم یک تن کم و ز شمار خرد هزاران بیش

یاداشت یک دانشجو در سوگ استاد "حبیب الله زنجانی"

دو سال پیش کتابی را خواندم و به پیشنهاد من بعنوان هدیه روز استاد در ۱۲ اردی بهشت ماه ۱۳۹۷ بین همکاران توزیع شد

بهترين استادان دانشگاه (ويژگي ها،طرزفکر و عملکرد), کن بين استاد دانشگاه هارواد که توسط دوستانم به فارسی ترجمه شده است.کتاب نتایج یک پیمایش از صدها دانشجوی فارغ التحصیل هاروارد است با این پرسش بنیادین که کدام استاد بر زندگی شما بیشترین اثر گذاری را داشته و چه چیزی از آنها پس از سالیان دوری از دانشگاه در ذهن شما مانده و پرسش هایی از این دست. اثرگذارترین استادان کسانی نبودند که پیچیده ترین فرمول و معادلات را حل کردند یا پرفروش ترین کتاب ها یا مقالات داغ و با IF بالا یا بیشترین نمایه و ارجاع را داشتند بهترین استادان استادانی بودند که بینش نویی به کلاس های خود عرضه و ارزانی کردند و منش و شخصیت بیش از علم و سواد تحصصی در یاد و زندگی دانش آموختگان مانده بود و اثر گذاری داشت.
هنگامی که اولین بار چشمم به عنوان کتاب افتاد بی اختیار یاد چند معلم و استاد خودم افتادم بهمن باغداران( معلم دوم دبستانم)،سلطانعلی عباسیان(معلم پنجم) و اقای مجیدی معلم ممتاز جامعه شناسی چهارم دبیرستانم و استادان ماندگار در ذهن و زبانم چون آقایان
استاد رامپور صدر نبوی فردوسی،استاد حبیب اله زنجانی،استاد منوچهر محسنی،استاد غلامعباس توسلی تهران و استاد نصراله پورافکاری اصفهان و...
در راه پی گیری و برنامه ریزی برگزاری ششمین دوره بزرگداشت روز ملی علوم اجتماعی ایران هستیم و قرار بود از بزرگان جامعه شناسی ایران دعوت کنیم علاوه بر شخصیت های ملی معدودی هم اساتید علوم اجتماعی باشند که اصالتا آذربایجانی باشند به زنجانی و قاضی طباطبایی و شیخاوندی...اشارت رفت.
با دکتر شیخاوندی صحبت کردم پذیرفت و قدردانی که پس هنوز انجمن جامعه شناسی ایران و دبیرخانه دائمی روز ملی علوم اجتماعی ایران و شماها ما پیران را فراموش نکردید!
دکتر زنجانی هم زنگ زدم کسی پاسخگو نبود
سوم آذر گویا ساعاتی پیش از تماس به دیار ابد سفر کرده بود.

و اما دکتر حبیب اله زنجانی
در دوران دانشجویی کارشناسی فردوسی در دروس جمعیت اسم و آثار ایشان را شنیده بودم

اولین شناخت حضوری من از استاد به گذراندن درس دو واحدی جمعیت و برنامه ریزی نیروی انسانی که در سال ۱۳۷۱ در محضر ایشان برمی گردد
(البته صدها واحد غیر مستقیم از منش و بینش معلمی ایشان آموختم صدها واحد اخلاق اکادمیک و" مرد دانش" و دانشگاهی بودن بقول ماکس وبر ).
در آن درس سواد و حافظه آماری مثال زدنی و صبر و آرامش توام با نجیبدزادگی شخصیتی را در یک معلم و قامت بالا بلند استاد دیدم با ته لهجه و تن صدای دلنشین، محکم و شیرین اش.
در حوزه مهاجرت،اشتغال و نیروی انسانی و پیش بینی های جمعیت و مسکن سواد کافی داشت. عالمانه می زیست و عالمانه سخن می گفت.
دومین بار ایشان را در زمان همکاری پاره وقت با دبیرخانه همایش سیاست های مسکن در سازمان ملی زمین و مسکن که ایشان مرکز تحقیقات جمعیت وزارت مسکن را بر عهده داشت فرصت یا گرفتن پیدا کردم.
مرد نظم و گزیده گوی و با داده و مستند کار کردن را در نهایت طمانینه و آرامش علمی در او بازهم به تکرار دیدم. دیوانسالار واقعی بود و غیر شخصی، مبتنی بر تخصص و شایستگی و تقسیم کار . چند اثر در حوزه تحولات شهری مربوط به این دوران است
سومین بار
در سالهای ۸۳ تا ۸۵ که مدیریت گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا را عهده دار بودم
دوره ارشد جامعه شناسی را تازه دایر کرده بودیم دکتر زنجانی و دکتر محمد میرزایی را برای درس جمعیت و نیروی انسانی دعوت کردم بعنوان استاد مدعو و هر دو که از بزرگان علم جمعیت در ایران بودند خواهش شاگرد را اجابت و دو دوره به دانشگاه بوعلی افتخار حضور دادند ،خانم دکتر زنجانی در چندمین تماس به شوخی گفت چرا دست از سر حبیب اله بر نمی داری حالش کمی ناخوش است؟! گفتم خانم دکتر به همان دلیل می خواهم دو روزی از هوای آلوده تهران دور سازم استادم را و از هوای خوب همدان برخوردار شوند خندیدند و مقبول افتاد و آمدند در جلسه اول با اجازه دو بزرگ سر کلاس دانشجویان ارشد حاضر شدم و این جمله را خطاب به دانشجویان گفتم:
قصد من از این دعوت فقط رفع نیاز به استاد درس جمعیت نبود که دو دانشجوی جوان و علمی و پرکار دکتری مرتبط با گروه بودند هدف کسب تجربه معلمی، اخلاق علمی و متانت در اوج بزرگی از این دو استاد برجسته و شاخص برای آینده شغلی و علمی من و ما است و در پایان دانشجو چه خرسند از کسب فیض از کلاس درس آن دو بهترین معلم و استادان دانشگاه بودند و بر زبان می آوردند با لبخند رضایت بر لب.
تحمل رنج سفر و کهولت سن هیچ اثری بر آنها نداشت و کلاس ها با علاقه،عشق و فرصت مشارکت دانشجویان همراه بوده و سر وقت تشکیل می شد دیری بعد از زمان مقرر تمام و ادامه گپ و گفت ها در دفتر گروه گاه ادامه می یافت.
شب هایی که دو استاد نجیب و فروتن در همدان می ماندند خدمتشان می رسیدیم در مهمانسرای عمارت سوخته خیابان فرهنگ و هر دو از "تاریخ شفاهی علوم اجتماعی ایران" چه سینه پر از وقایع نگاری های تلخ و دشوار و شیرین از برآمدن و فراز و فرود های دانشگاه و علوم اجتماعی می گفتنند بخصوص گذشته و سرگذشت استادان و دانشجویان و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.دکتر زنجانی به استقلال علم و دانشگاه سخت ایمان داشت.
چند سال پیش در خصوص آینده جمعیت ایران در همایش سالمندی صحبت می کردیم و با تبسم خاص خود گفت:باید فکر تولید یا واردات عصای بیشتر در سالهای آتی باشیم.نگران تعادل جمعیت بود نه رشد ۳.۹ درصدی و نه خطر جانشینی جمعیت این روزها را عادی نمی دانست.
کار در حوزه شهر و مهاجرت و حاشیه نشینی سبب شده بود که من ارتباط استاد شاگردی با بزرگان جمعیت بخصوص استاد فرزانه دکتر زنجانی را ادامه دهم و ایشان با فروتنی بر کتاب اول حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی این شاگرد مقدمه فاخری نوشتند و" شاگردنوازی" کردند ،عضو انجمن جمعیت شناسی هم هستم هرچند کم فروغ ،سبب اینکه استاد را در همایش های سلسله انجمن می دیدم.چند باری هم تلفنی احوال پرس بودم .
دیشب به موبابل ایشان زنگ زدم تا احوالی بپرسم و در صورت امکان برای شرکت در ششمین دوره بزرگداشت روز ملی علوم اجتماعی دعوت کنم تلفن پاسخ نداد. صبح رئیس دانشکده( که خود از شاگردان ایشان هستند دکتر حاتم حسینی ) و از ارادت من به همه استادانی که بر من سمت معلمی داشتند و برخی به طور خاص از جمله دکتر زنجانی آگاه است زنگ زد و گفت خبری ناراحت کننده دارم: "دکتر زنجانی به سفر ابدی رفت!
گپ و گفت ما طولانی شد و خصایص نیکوی معلم مشترکمان را مرور کردیم و من از نظم ظاهری تا نظام فکری ایشان و عبارتی که در نشست های انجمن جمعیت شناسی چند بار تکرار کردم دکتر زنجانی مرکز آمار سیار ایران بود(و چقدر حرف و نقد و تحلیل در باره سرشماری های ایران داشت ) و دکتر حسینی گفت: به تنهایی یک دپارتمان دموگرافی بود..

در سومین دوره روز ملی علوم اجتماعی ایران که به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد قرار بود از چهار نفر کنشگر اثر گذار علوم اجتماعی ایران قدرانی کنیم شادروان قانعی راد و روانشاد حبیب اله زنجانی چون تداخل با زمان دیالیز که سالها جنگید داشت موفق به حضور نشد .در برابر بیماری طولانی خم به ابرو نیاورد. خوش نام زیست و خوش نام رفت.
حبیب اله بود.حبیب همکاران، دوستداران و دانشجویانش نیز هم .

روح شان شاد و در بهشت برین آرامش ابدی همراه ایشان باد همراه با رحمت الهی

از شاگردان استاد "حبیب الله زنجانی "

اسداله نقدی
همدان چهارم آذر ۱۳۹۸

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست