پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۵۰
|
کد خبر: ۳۲۸۸
دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: تامين بهداشت روانی محيط‌های دانشجویی به منظور رشد، تحول و تكامل شناختی، عاطفی و رفتاری دانشجويان جهت رسيدن به استاندارهای مورد نظر بهداشت رواني با تاكيد بر پيشگيری سطح اول و تعديل نارسایی‌ها، ناهنجاري‌ها و اختلالات احتمالی با ايجاد انگيزه براي تلاش و شكوفایی استعدادهای فردی از مهم‌ترین اهداف مراکز مشاوره است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا، در افتتاحیه همایش منطقه‌ای کانون همیاران سلامت روان با عنوان "یاریگران زندگی" که در سالن همایش‌های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، گفت: جوانان بخش عمده جامعه را تشکیل می‌دهند و از آن‌جا که انسان موجودی اجتماعی است باید نقش این افراد را در زندگی اجتماعی تقویت کرد.

وی افزود: سلامت مفهومي است كه در ساده‌ترين تعريفش، به معناي سالم بودن و دور از آفت‌بودن بدن، انديشه و روح است؛ در گذشته تعريف علمي اين واژه مدل سلامت زيست پزشكي بود كه فقط به بررسي ارگانيزم و بيولوژيك انسان می‌پرداخت، اما به تدريج با روشن شدن كاستي‌هاي اين نگرش الگوی زيستی-روانی-اجتماعی قوت گرفت و طرفداران اين الگو سلامت فرد را نتيجه روان‌شناختي باورها، رفتارها و جامعه‌شناختی (طبقه، شغل، نژاد و ...) دانستند.

نقدی در ادامه گفت: هرجامعه‌ای در دوران گذر خويش از عصری به عصر ديگر، دچار مشكلات و نابسامانی‌هايی می‌شود كه آن‌ها مستقيماً روي روان افراد جامعه اثرات منفي مي‌گذارد. براي اينكه اين چرخه همچنان ادامه پیدا نکند، جامعه نياز به روانشناسان، مشاوران و مددكاران اجتماعی آگاه و فرهيخته دارد تا به ياري افراد و جامعه برخيزند.

وی اضافه کرد: متخصصان در مراكز مشاوره با پايبندی به اصل رازداری به مراجعين كمک می‌كنند تا بتوانند به بهترين راه حل دست يابند؛ در اداره مشاوره و راهنمایی دانشجويی نیز روانشناسان بالينی و عمومی، مشاوران خانواده، حقوقی و مذهبی و مددكاران اجتماعي آماده ديدار و ياری دانشجویان جهت حل مشكلات و ايجاد بسترهای مناسب برای رشد فردی و اجتماعی هستند.

اسدالله نقدی اظهارداشت: برخی از روان‌شناسان عقیده دارند که بسیاری از دانشجویان به دلیل عدم آگاهی از برنامه‌های درسی دانشگاه، انتخاب نامناسب و نادرست دروس و فقدان انگیزه دچار شکست تحصیلی می‌شوند و یا دانشگاه را ترک می‌کنند؛ آن‌ها معتقدند خدمات مشاوره‌ای در دانشگاه باید به موضوعات مختلف از قبیل خط مشی‌های تحصیلی، راهبردهای مدیریت زمان، رشد مهارت‌های ارتباطی، کثرت گرایی فرهنگی، افزایش روابط، کاهش فشار روانی، سلامتی و تندرستی، جستجوی شغل، مهارت‌های تصمیم‌گیری، راهبرد های تعیین هدف و راهبردهای انگیزشی بپردازد.

وی در ادامه به ذکر اهداف مراکز مشاوره پرداخته و تبیین کرد: تامين بهداشت روانی محيط‌های دانشجویی به منظور رشد، تحول و تكامل شناختی، عاطفی و رفتاری دانشجويان جهت رسيدن به استاندارهای مورد نظر بهداشت رواني با تاكيد بر پيشگيری سطح اول و تعديل نارسایی‌ها، ناهنجاری‌ها و اختلالات احتمالی با ايجاد انگيزه براي تلاش و شكوفایی استعدادهای فردی از مهم‌ترین اهداف مراکز مشاوره است.

دکتر نقدی در خطاب به همیاران سلامت روان بیان داشت: یکی از مراکزی که باید تکیه‌گاه دانشجویان ما باشد، مراکز مشاوره است و ‌شما رابط این مرکز هستید. نجات یک نفر کار بزرگی است؛ افتخار شما باید این باشد که بتوانید شخص را بالنده‌تر به زندگی و جامعه برگردانید.

معاون دانشجویی در پایان خاطرنشان ‌کرد: مراکز مشاوره و سلامت دانشجویی در افزایش تاب‌آوری اجتماعی و پرورش اخلاق که حلقه گمشده زندگی اجتماعی است نقش به سزایی دارد.

خبرنگار: یاری
عکس: اصلانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست