پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۴۳
|
کد خبر: ۳۳۵۷
دکتر زلفی‌گل استاد تمام شیمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: عقل و علم تفاوت‌هایی دارند، یکی از این تفاوت‌ها این است که آدم عالم مشکلات را حل می کند اما آدم عاقل از ایجاد آن اجتناب می‌کند؛ انسان دانا کسی است که عقل و علم را باهم داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل استاد تمام شیمی دانشگاه بوعلی سینا و پژوهشگر برتر سال در نشستی با عنوان "دانایی" که در سالن آمفی تئاتر دانشکده شیمی برگزار شد، گفت: امیرکبیر می‌گوید «اوایل فکر می‌کردم مملکتی آباد است که شاه دانایی داشته باشد، سپس فکر کردم باید وزیر دانایی داشته باشد اما حالا فکر می‌کنم که باید مردم دانایی داشته باشد.»

وی در ادامه عنوان کرد: برای آبادی کشور به ملت دانا نیاز داریم و این دانایی از تحصیل در دانشگاه و افزایش علم به وجود می آید؛ انسانی که دانا باشد به آسایش و آرامش می‌رسد و می‌تواند از نعمت‌هایی که خداوند به آن عطا کرده است استفاده بهینه داشته باشد.

زلفی‌گل به جمله ای از کتاب «حاصل عمر من» اثری از آلبرت انیشتین اشاره کرد و علم را این‌گونه تعریف کرد: علم تلاشی است برای بازسازی عالم هستی از طریق فرآیند مفهوم سازی؛ انیشتین همچنین در کتابی دیگر علم را هنر حل مشکل، مساله و بحران تعریف کرده است.

وی بیان کرد: علم منجر به خلاقیت، ژرف بینی، تیزبینی و ریزبینی می‌شود؛ همچنین علم به رسیدن به شهود و پیش‌بینی بهتر کمک می‌کند.

محمدعلی زلفی‌گل اضافه کرد: علمی در دنیا ارزشمند است که چندین علم را با هم تلفیق کند و نتیجه را اعلام کند.

استاد شیمی دانشگاه بوعلی سینا تبیین کرد: ارسطو می‌گوید «هدف خردمند لذت جویی نیست بلکه فارغ بودن از رنج است.»

وی در ادامه گفت: عقل و علم تفاوت‌هایی دارند، یکی از این تفاوت‌ها این است که آدم عالم مشکلات را حل می کند اما آدم عاقل از ایجاد آن اجتناب می‌کند؛ انسان دانا کسی است که عقل و علم را باهم داشته باشد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل خاطرنشان کرد: وجه مشترک عقل و علم تجربه است. برای عاقل‌تر شدن باید مطالعه کنیم و تجربیات خود را افزایش دهیم زیرا این کار باعث می‌شود اشتباهات دیگران را تکرار نکنیم.

وی جامعه‌ای را دانا خواند که در آن عقل، علم و قانون حاکم باشد و شهروندانش را مردم عالم، عاقل و قانون مدار تشکیل داده باشد و این امر هنگامی پاسخگو است که فرهنگ مناسبی نیز در جامعه برقرار باشد؛ چرا که فرهنگ در جامعه خیلی مهم است و فرهنگ، فکر را و فکر احساسات و اعمال را تشکیل می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا ابراز کرد: دانایی مشکل بزرگی را داراست؛ این مشکل چنین است که دانایی رانتی و اسانسوری نیست بلکه تدریجی و پلکانی است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر در کشور ما قوانین است؛ قوانین با دانایی نوشته نشده‌اند و در وضع قوانین فقط منافع فرد مدنظر است نه منافع ملی.

دکتر زلفی گل در یادداشتی در مجله پژوهش نوشته است «قوانین باید دانش بنیان باشد.»

در آخر نشست، وی کتابی از آثار خود با عنوان «دانش برای دانایی» را معرفی کرد.


خبرنگار: گمارنوری
عکس: مالمیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست