پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۹۸
|
کد خبر: ۳۳۶۱
دکتر یعقوب محمدی‌فر گفت: دغدغه ما در بیستمین سال برگزاری مراسم هفته پژوهش صرفا دیگر پژوهش نیست؛ امروز دغدغه ما کارآفرینی، بهره‌گیری از علم و تولید ثروت از علم است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در بیستمین مراسم هفته پژوهش که در سالن همایش‌های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که در جلسه دیگری در محضر بزرگواران هستم و بناست از دانشگاهی بگویم که همه شما آن را دوست دارید و به آن افتخار می‌کنید.

وی تشریح کرد: هفته پژوهش با نواختن زنگ پژوهش در یکی از مدارس شهر همدان آغاز شد و ‌با برنامه‌های مختلفی ادامه دارد که یکی از آن‌ها گرامیداشت و تقدیر از پژوهشگران است؛ همچنین در روز سه‌شنبه افتتاح نمایشگاه و چهارشنبه یک برنامه استانی و در نهایت پنج‌شنبه برنامه پژوهش در آموزش و پرورش را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه بیان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا در نسل میانی دانشگاه‌های کشور است؛ مقدمه تاسیس دانشگاه بوعلی‌سینا به سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد و‌ می‌توانیم بگوییم دوران میان‌سالی را شاهد هستیم.

وی تبیین کرد: در کنار توسعه فیزیکی دانشگاه، بحث نیروی انسانی دانشگاه و‌ اعضای هیات علمی که موتور محرکه دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، مطرح است و خوشبختانه دانشگاه توانسته در عرصه دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه هشتم ISC قرار بگیرد؛ این امر حاصل تلاش تک تک عزیزان در تمام دپارتمان‌های این دانشگاه است. همچنین خوشبختانه از نظر برونداد‌ها و کیفیت مقالات، با H-Index۹۱ جزو دانشگاه‌های کیفی در کشور قرار بگیرد.

محمدی‌فر اذعان کرد: بنا به ضرورت‌های روز دانشگاه اقدامات جدی در راستای راه‌اندازی کارگروه اخلاق، راه‌اندازی سایت جدید دانشگاه، راه‌اندازی سایت و‌ پورتال اساتید، بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌ها و مسائلی از این دست را انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: در عرصه بین‌المللی با خوشحالی بیان می‌دارم که در سال‌های اخیر دانشگاه به آهستگی به رنکینگ‌های متعدد از جمله تایمز و USNews و شانگهای را پیوسته است.

دکتر محمدی‌فر یادآور شد: دانشگاه بوعلی‌سینا از حوزه‌های دیگر نیز غفلت نورزیده و موفق به کسب رتبه سیزدهم دانشگاه سبز دانشگاه‌های کشور در سال گذشته و امسال گردیده است.

وی تصریح کرد: دغدغه ما در بیستمین سال برگزاری مراسم هفته پژوهش صرفا دیگر پژوهش نیست؛ امروز دغدغه ما کارآفرینی، بهره‌گیری از علم و تولید ثروت از علم است.

یعقوب محمدی‌فر ابراز کرد: در کنار این‌ها بحث مسؤولیت‌پذیری دانشگاه نیز مهم است و‌ هیچ‌یک از رشته‌های ما نباید خود را جزیره‌ای جداگانه فرض کند و‌ مسیر خود را مشخص کند بلکه ما در قبال جامعه، اجتماع، جامعه علمی و جامعه بشری مسؤلیتی داریم که باید به آن بپردازیم.

وی گفت: امروز صحبت از تولید علم می‌کنیم اما متاسفانه در حوزه اقتصاد و‌ مسائل فنی رتبه‌ای متناسب با رتبه تولید علم کسب نکرده‌ایم.

وی توضیح داد: امروز ما نیاز داریم در سراسر دانشگاه‌های کشور دیوارها و ‌فاصله‌های دانشگاه را برداریم؛ قسمتی از این دیوار فیزیکی است و‌ قسمت دیگر ترس ما از جامعه و ترس جامعه از ما است.

رییس دانشگاه بوعلی سینا بیان داشت: شعار دانشگاه بدون دیوار را ابتدا از شکل معنوی آن سر می‌دهیم و در آینده‌ای نزدیک امیدوارم تمام دانشگاه‌های ما دیوارهای خود را فرو بریزند؛ همچنین ساخت دانشگاه با فاصله از شهرها نوعی توهین به ساحت علم و دانشگاه است.

وی اظهار داشت: امروز به تدوین نقشه راهی برای تمام گروه‌های آموزشی و ماموریت‌گرا کردن تمام رشته‌های آموزشی نیاز داریم.

دکتر محمدی‌فر تاکید کرد: در خاورمیانه نفرین‌شده‌ای قرار داریم که نیاز است از نظر علمی، نظامی، سیاسی، اقتصادی بتوانیم امنیت کشور را در کوتاه مدت و بلند مدت تأمین کنیم؛ ما نیاز داریم دانشگاه در این برهه حساس تاریخی نقش تاریخی خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های ما اغلب بدون هدف هستند؛ پژوهش‌های ما هدف کلانی را دنبال نمی‌کند که ما از آن‌ها بهره‌بردای جدی کنیم. نیازمند ساماندهی در بخش پژوهش هستیم.

وی تشریح کرد: در بحث فناوری نیاز داریم از نیروی جوان استفاده کنیم؛ نیروی جوان یک فرصت جدی است. ما نیاز داریم به جوانانمان امید بدهیم و‌ این باید دغدغه تک تک ما باشد.

دکتر محمدی‌فر در پایان عنوان کرد: بنیاد حامی خیرین دانشگاه تاسیس شده است و در آغاز فعالیت خود است؛ این بنیاد اکنون نیازمند کمک‌های فکری، مادی و‌ معنوی در جهت استقلال دانشگاه و کم‌کردن وابستگی به بودجه‌های وقت است.

خبرنگار: میرزایی
عکس: علی‌احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست