پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۳۷
|
کد خبر: ۳۴۴۸
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: زهد یکی از فضایل اخلاقی است که در سیره حضرت زینب (س) مشهود و نمایان است؛ زهد به معنای ترک دنیا نیست بلکه زهد به معنای دل‌نبستن و بی‌رغبت بودن نسبت به دنیا است. یعنی انسان دنیا را داشته باشد اما به آن دل نبسته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در آستانه پنجم جمادی‌الاول، ولادت حضرت زینب(س) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: سیره زندگی حضرت زینب(س) را می‌توانیم در ابعاد مختلفی دسته‌بندی کنیم زیرا ایشان تک بعدی نبوده و انسان کاملی بودند؛ بنده در ادامه به چند نمونه اشاره خواهم کرد.

وی تبیین کرد: هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و تقرب به خداوند متعال است و بهترین وسیله تقرب به حضرت حق، عبادت و تهجد می‌باشد که در سیره حضرت زینب (س) نمایان است.

دکتر ایزدی یادآور شد: عبادت تنها انجام واجباتی مانند نماز و روزه نیست بلکه عبادت یک جنبه ایجابی و یک ‌جنبه سلبی دارد؛ یعنی انسان هم باید واجبات و مستحبات را انجام دهد و هم باید از محرمات و مکروهات پرهیز کند.

وی ابراز کرد: امام باقر در روایتی می‌فرماید «سخت‌ترین عبادت ورع و پارسایی از گناه است»؛ مرحله سخت عبادت این است که انسان از گناه پرهیز کند و دامن خود را آلوده به گناه نکند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا پیرامون سیره عبادی حضرت زینب(س) بیان داشت: مورخان نوشته‌اند که نماز شب و تهجد حضرت زینب در تمام عمر مبارک ایشان حتی در شب عاشورا و شب یازدهم محرم ترک نشد و تنها تفاوت نماز شب او در شب یازدهم محرم با شب‌های دیگر، این است که ایشان به دلیل بی‌رمقی، نماز شب را نشسته خواند؛ یعنی با وجود تمام مشغله‌ها، ایشان نماز شب خود را -که یک کار مستحب است- ترک نکرد و دنیا هرگز باعث نمی‌شود که عقیله بنی‌هاشم از انجام نوافل و مستحبات غافل شود.

وی خاطرنشان کرد: عظمت حضرت زینب به حدی است که امام حسین به عنوان یک فرد معصوم از حضرت زینب می‌خواهد که در نماز شب ایشان را یاد کند؛ اگر ما بخواهیم ایشان را الگوی خود قرار دهیم باید به سیره عبادی ایشان نیز توجه کنیم و تلاش کنیم در به واجبات و مستحبات بها دهیم و از محرمات و مکروهات پرهیز کنیم.

دکتر ایزدی در رابطه با سیره زاهدانه حضرت زینب اظهار داشت: زهد یکی از فضایل اخلاقی است که در سیره حضرت زینب (س) مشهود و نمایان است؛ زهد به معنای تارک دنیا شدن، نیست بلکه زهد به معنای دل‌نبستن و بی‌رغبت بودن نسبت به دنیا است. یعنی انسان دنیا را داشته باشد اما به آن دل نبسته باشد.

وی اضافه کرد: منظور از دنیا ثروت، پست، مقام، همسر، فرزند و ... است و منظور از زاهد بودن یعنی انسان این‌ موارد را داشته باشد اما دل‌بسته آن‌ها نباشد. انسان مومن به ثروت، همسر، فرزند، مقام و ... به عنوان یک وسیله برای رسیدن به قرب الهی می‌نگرد.

دکتر ایزدی تشریح کرد: در تعریف زهد می‌گویند "زهد یعنی اگر دنیا را از دست دادی، ناراحت نشوی و اگر دنیا به شما روی آورد خوشحال و مغرور نشوی."

وی عنوان کرد: حضرت زینب با نگاه زاهدانه در مقابل مصائب کربلا صبر پیشه می‌کند و خم به ابرو نمی‌آورد؛ حضرت زینب در کربلا دو فرزند خود را در مقابل چشمانش به خون می‌غلطند.

حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: حضرت زینب همچنیم در کربلا خواهر پنج شهید است و هجده تن از بهترین عموزاده‌ها و برادرزاده‌های خود را -از بنی‌هاشم- از دست می‌دهد. بعد از حادثه کربلا هم دشمن خیمه‌ها را به آتش می‌زند و آن‌ها را به اسارت می‌گیرد؛ هنگامی که یزید، حضرت زینب را به کاخ خود احضار می‌کند درحالی‌که یزید در یک طرف جام شراب و در طرف دیگر سر بریده امام حسین را نهاده است و حضرت زینب را شماتت می‌کند، حضرت زینب با نگاه زاهدانه خود خم به ابرو نمی‌آورد، از یزید کمک نمی‌خواهد و گریه نمی‌کند بلکه کوبنده می‌گوید "من جز زیبایی چیزی ندیدم" یعنی همه این‌ها چون برای رضای خدا و خوشنودی خداست، زیباست.

وی اظهار داشت: حضرت زینب در ادامه به یزید گفت "هر کید و ‌مکری که داری انجام بده اما به خدا سوگند تو هرگز نمی‌توانی نور برادرم حسین را خاموش کنی"؛ امروزه ما شاهدیم که بعد از گذشت چهارده قرن بزرگترین اجتماع جهانی در کربلای معلی اتفاق می‌کند و بیش از ۲۰ میلیون نفر در یک نقطه با همه سختی‌ها و تهدیدها جمع می‌شوند.

دکتر ایزدی در پایان گفت: ما هم باید به دنیا به عنوان یک وسیله بنگریم و ‌به آن دل‌نبندیم؛ در روایتی امام صادق (ع) می‌فرماید «مثل دنیا همانند آب دریاست. انسان تشنه هرچقدر از آب دریا بنوشد نه تنها تشنگی‌اش برطرف نمی‌شود بلکه برتشنگی او افزوده می‌شود و اگر بخواهد ادامه بده باعث مرگش می‌شود.»

خبرنگار: میرزایی
عکس: رضا علی‌احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست