پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۰۷
|
کد خبر: ۳۴۷۳
حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین گفت: به اذعان بسیاری از افراد و باتوجه به آمار و اطلاعات موجود در این سی سال -یعنی بعد از سال ۶۸- چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ سوال اصلی این است که رمز محبوبیت شهید سلیمانی و تحت تاثیر بودن افراد زیادی در داخل و خارج کشور از وی چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه گفت: به اذعان بسیاری از افراد و باتوجه به آمار و اطلاعات موجود در این سی سال -یعنی بعد از سال ۶۸- چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ سوال اصلی این است که رمز محبوبیت شهید سلیمانی و تحت تاثیر بودن افراد زیادی در داخل و خارج کشور از وی چیست؟

وی اذعان کرد: در ایشان برخی از مؤلفه‌های عدم محبوبیت نیز وجود دارد، چهره‌ رسانه‌ای نیز نبودند و در این بیست سالی که ایشان در سپاه قدس بودند، تقریبا یک مصاحبه مفصل داشتند که مربوط به مهر ماه ۹۸ است؛ همه می‌دانیم که چهره رسانه‌ای بودن محبوبیت می‌آورد.

حسینی یمین اضافه کرد: سلیمانی دارای چهره نظامی بود؛ در کشورها چون نظامی‌گری با مقداری خشونت همراه است، اصولا چهره‌های نظامی نمی‌توانند خیلی محبوب باشند.

وی بیان داشت: چهره خاص و کاریزماتیک نیز محبوبیت می‌آورد که شما خیلی هم این را در چهره شهید سلیمانی نمی‌ببنید؛ همچنین ایشان چهره سیاسی یا مذهبی خاصی هم نداشت.

سیدمجتبی حسینی یمین تبیین کرد: بعد از انقلاب ما شهادت سرداران بزرگ و مراجع بزرگی را شاهد بودیم اما جامعه توسط شهید سلیمانی تحت تاثیر قرار گرفت.

وی تشریح کرد: اولین دلیل ایمان است؛ خداوند در سوره مریم آیه ۹۶ فرمود «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً» یعنی کسانی‌که ایمان و عمل صالح دارند، خداوند برای آن‌ها در دل بقیه محبوبیت قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلین حسینی یمین خاطرنشان کرد: دلیل دوم اخلاص است؛ در جملات رهبری نیز بر این دلیل تاکید شده است.قرآن کریم رمز کار پیغمبران را این می‌داند که آن‌ها انسان‌های مخلصی بودندو شیطان در آن‌ها نمی‌توانست نفوذ کند.

وی یادآور شد: در روایت نیز داریم که "من کان لله کان الله له" یعنی کسی که برای خدا برای خدا باشد خدا برای اوست؛ گفتن اخلاص راحت اما عمل به آن سخت است. همه مشخصاتی کسی که بخواهد همه کارهایش را برای خدا انجام بدهد در این شهید عزیز جمع است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: سومین مطلب سعه صدر است؛ تقریبا همه گروه‌های سیاسی در روز جمعه در بالاترین سطح خود بیانیه دادند یعنی سر این قصه همه متفق‌القول هستند و هیچ اختلافی نیست. به نظر می‌رسد که تنها از سعه صدر و نحوه برخورد ایشان این‌ها برمی‌آید.

وی ادامه داد: ایشان گفته بودند که همان دختر کم حجاب هم دختر بنده و ‌شماست و دشمن نیست؛ این فضا اگر در جامعه وجود داشته باشد بسیار خوب است. فهم سیاسی ایشان چیزی است که جامعه‌ی امروز به شدت به آن نیاز دارد.

حجت‌الاسلام مجتبی حسینی یمین تاکید کرد: ما ملت ایران یک خانواده هستیم که باهم اختلاف سیاسی هم داریم که در مقابل بیگانه یک ید واحده است؛ این موضوع شعور سیاسی بالایی می‌خواهد که متاسفانه ما از بسیاری از تریبون‌ها ان را نمی‌شنویم اما شهید سلیمانی ان را رعایت کرد و ما این مطلب را در نامه ایشان به رییس جمهور در تیر ماه ۹۷ می‌بینیم. تحلیل این است که شخصی که از بیرون می‌بیند که سردار یک کشور دست رییس جمهور را می‌بوسد می‌فهمد، این‌ها یک خانواده هستند.

وی افزود: سعه صدر ایشان را درنهضت آزادی نیز می‌بینیم؛ سیستم کاری ایشان بر مبنای آیه آخر سوره مبارکه فتح است که فرمود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»؛ اشکال کار این‌جاست که شخصی اشدا علی بینهم شود.

حسینی یمین گفت: نظر بنده این است که ما امثال سردار زیاد نداریم؛ شاید یکی از مسائلی که باید امروز در کشور بازخوانی شود، سعه صدر ایشان است که به نظر بنده ایشان در این مسأله نیز شاگرد مقام معظم رهبری است که به دفع حداقلی و جذب حداکثری تاکید دارد.

وی تصریح کرد: چهارمین دلیل محبوبیت ایشان تواضع است که در وصیت‌نامه ایشان مشخص است؛ تواضع در صورتی‌که شخص دارای مقامی باشد ارزش بسیاری دارد. ایشان کفش مادر شهید را می‌بوسد که نشان‌دهنده تواضع است.

مدرس حوزه و‌ دانشگاه ابراز داشت: شجاعت نیز رمز پنجم محبوبیت ایشان است؛ اشکالی که ممکن است بعد از فروکش‌کردن این قضیه پیش بیاید این است که عده‌ای ایشان را به یک شخص تقلیل دهند که این غلط است و‌با برنامه‌ریزی باید دیگران را آگاه کنیم.

وی شرح داد: ممکن است عده‌ای بگویند لازم نیست امنیت ۸۰ میلیون نفر برای یک نفر و انتقام سخت به خطر بیفتد و یک دوگانه ۸۰ میلیون و در مقابل یک نفر پیش بیاید؛ این دوگانگی غلط است. موتور جنگ دشمن برای خنثی کردن این قضیه شروع شده است. سردار سلیمانی یک نفر نیست و تقلیل دادن او به یک نفر غلط است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این‌که چون یک نفر کشته شده تنها باید یک نفر بمیرد غلط است زیرا ایشان نماد مقاومت و ‌امنیت ما است؛ وقتی آمریکا ایشان را می‌زند دیواره امنیتی یک ملت را می‌زند اگر شما بخواهید به آیه فعاقبوا بمثل ما عوقبتم نیز عمل کنید باید امنیت آمریکا در منطقه را به خطر بیندازید. تقلیل دادن شهید سلیمانی به یک نفر خیانت است.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل ترور شخص، ترور شخص باید انجام شود و در مقابل ترور شخصیت باید ترور شخصیت شود و امنیت آمریکا باید به خطر بیفتد و انشاالله این مقدمه‌ای باشد که آن‌ها از این منطقه خارج شوند.

خبرنگار: میرزایی

عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر