پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۴۸
|
کد خبر: ۳۴۸۹
دکتر یعقوب محمدی‌فر در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب همدان گفت: بحثی در چند سال اخیر با عنوان کارکرد دانشگاه مطرح می‌شود. جامعه ما با این سوال مواجه است که ساختمان‌های عریض و طویل دانشگاه چه کارکردی دارد. این وظیفه دانشگاه‌های مادر استان به عنوان متولی نظارت است که این مطلب را به آرامی برای مردم روشن کنند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بزرگ‌ کتاب همدان گفت: یکی از بحث‌هایی که امروز در دنیا به آن توجه دارند، بحث برند شهری است؛ جشنواره‌هایی مانند جشنواره کودک تبدیل به یک برند شهری شده‌اند. شما وقتی از یک جشنواره فیلم یا کتاب صحبت می‌کنید، خود به خود یک شهر را برند کرده‌اید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در جریان هستم استان و شهر همدان به دنبال آن است، بحث برند شهری در ارتباط با گردشگری است.

محمدی‌فر ابراز کرد: امروز در شهر خلاق صرفا بحث فرهنگ نیست؛ بحث فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی به شدت با یکدیگر گره خورده‌اند و باهم مجموعه زندگی ‌ما را تشکیل می‌دهند.

وی متذکر شد: همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و دنیا از لحاظ پلن شهری، سابقه شهریت و ... است که همه می‌دانند؛ اولین شهرها ۸ خصیصه در دنیا داشتند که اولین خصیصه آن‌ نگارش است. بعد از آن حکومت، سیستم آبیاری، بناهای عام‌المنفعه و طبیعت‌گرایی در هنر می‌آید که همه این‌ها در کنار هم و مسائل مذهبی قرار می‌گیرد. پس ما نتیجه می‌گیریم که کتاب یک عنصر مهم در زندگی بشر بوده است.

دکتر محمدی‌فر در ادامه تبیین کرد: بشر از زمانی که توانست بنویسد و این تجربیات را منتقل کند، توانست دستاوردهای خود را روزبه‌روز گسترش دهد؛ زمانی که کتاب وارد زندگی مردم شد، زندگی آن‌ها دگرگون شد.

وی خاطرنشان کرد: همدان همواره در تحولات تاریخ ایران نقش داشته است؛ نخستین حکومت و نخستین امپراطوری ما هخامنشی است که بر بستر ماد و قاجار نهاده شد که مادها در همدان بودند و مرکزیت آن‌ها اینجا بود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در رابطه با برند شهری همدان گفت: ما در ابتدای راه هستیم؛ نیاز داریم مردم را به شهر بکشانیم. از سفال لالجین تا منبت و آثار باستانی هگمتانه و پتانسیل بسیار عظیم بوعلی‌سینا در همدان است.

وی اعلام کرد: در راستای برند شهری اقداماتی صورت گرفته است مثلا خوشبختانه ما کنفرانس راه ابریشم را در همدان داشتیم که اتفاق کمی برای همدان نبود؛ همچنین ما چندین همایش در رابطه با بوعلی‌سینا تا به حال برگزار کرده ایم.

دکتر یعقوب محمدی‌فر ابراز کرد: چرا ما نباید نمایشگاه دائمی کتاب در همدان داشته باشیم؟ چرا نباید چندین انتشارات را مانند دیگر مناطق دنیا کنار هم قرار دهیم؛ این اتفاق در تهران افتاده است. ما خیابان انقلاب را به دلیل کتاب‌های آن می‌شناسیم که برند تهران است.

وی در ادامه عنوان کرد: کارهای خوبی از جمله مطالعات شهری در دانشگاه انجام شده است؛ مطالعات خوبی نیز در دانشکده هنر و معماری و گروه جامعه شناسی در ارتباط با همدان انجام شده است که می‌توانیم از آن پشتوانه‌ها استفاده کنیم.

محمدی‌فر یادآور شد: بخش فرهنگی همدان بسیار غنی است؛ ما در تمدن یونانی‌ که نخستین برخورد ما با تمدن غرب است، به عنوان مِدی شناخته می‌شویم که جالب است به شما بگویم کلمه مد از ایران باستان گرفته شده است زیرا مادها به خودشان می‌رسیدند.

دکتر یعقوب محمدی‌فر در ادامه بیان داشت: استقبال به دو صورت مشخص می‌شود اول این‌که چند نفر وارد نمایشگاه شدند و دوم این‌که چقدر در حوزه اقتصادِ فرهنگ در این مکان پول جابه‌جا شد؛ خبر خوبی که دکتر احسانی به بنده دادند این است که قسمت بنی که ۳۰۰ میلیون تومان از طرف بانک شهر بود، کاملا مصرف شد و اضافه بر آن هم خریدهای بیشتری انجام شده است.

وی تشریح کرد: در کل با توجه به زمان نمایشگاه و محدودیت‌های دانشجویان و امتحانات آنان همچنین فضای عاطفی جامعه فکر می‌کنم نمایشگاه از استقبال خوبی برخوردار بود؛ حجم جمعیت قابل توجه بود.

محمدی‌فر اظهار داشت: ما باید گروه‌های هدف را متنوع ببینیم و تنها به یک گروه هدف مانند گروه کودکان نپردازیم؛ باید برای گروه‌های سنی مختلف و تخصص‌های مختلف جامعه ناشران دانشگاهی حضور داشته باشند.

وی تشریح کرد: در دانشگاه بوعلی‌سینا در حوزه پژوهشی در سال چندین نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین در هفته پژوهش، ما نمایشگاه کتب خارجی را داشتیم؛ در دانشکده‌های دیگرِ ما نیز در سنین مختلف به صورت فردی یا گروهی نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود.

دکتر محمدی‌فر اضافه کرد: در نمایشگاه‌های خارج از استان نیز ما حضور فعالی داریم؛ در کل درب دانشگاه بوعلی‌سینا به روی همه ناشران باز بوده است و از این امر استقبال می‌کند.

وی همچنین گفت: در سال گذشته ناشران دانشگاهی استان نزدیک به ۹۸ جلد کتاب چاپ کردند که نزدیک به ۸۰ عدد مربوط به دانشگاه بوعلی‌سینا بود که این آمار قابل توجهی بود؛ باید توجه داشته باشیم که کتب دانشگاهی مخاطبین خاص خود را دارد اما خوشبختانه روند انتشارات دانشگاه روند قابل قبولی است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: بحثی در چند سال اخیر با عنوان کارکرد دانشگاه مطرح می‌شود. جامعه ما با این سوال مواجه است که ساختمان‌های عریض و طویل دانشگاه چه کارکردی دارد. این وظیفه دانشگاه‌های مادر استان به عنوان متولی نظارت است که این مطلب را آهسته برای مردم روشن کنند.

وی افزود: دانشگاه‌های دنیا سه نسل را پیموده‌اند و وارد نسل چهارم می‌شوند؛ نسل اول آموزش محور بودند. نسل دوم که از حدود ۲۰ سال پیش در ایران شروع شد که نسل آموزشی و پژوهشی است که اغلب دانشگاه‌های ما در نسل دوم هستند.

یعقوب محمدی‌فر ییان کرد: اکنون یک دهه است که ما صحبت از نسل سوم یعنی دانشگاه‌های کارآفرین می‌کنیم؛ در نسل دانشگاه‌های کارآفرین وظایف جدیدی برای دانشگاه فراهم شده است که دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش فارغ‌التحصیلانی را تربیت کند که از توانایی اشتغال‌پذیری بالایی برخوردار باشند، به دنبال نشستن پشت یک میز اداری نباشند و خودشان بتوانند اشتغال ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه ما امروز در کنار ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها، به صورت همزمان به دنبال نسل چهارم دانشگاه‌ها نیز هست؛ نسل چهارم دانشگاه، شعار مسؤولیت‌پذیری اجتماعی دارد.

محمدی‌فر تشریح کرد: در بحث مسؤولیت‌پذیری اجتماعی چند بحث مهم وجود دارد؛ اول این‌که ما دانشگاهی داریم که مستقل است، تصمیم می‌گیرد و نسبت به جامعه خود احساس مسؤولیت دارد.

وی عنوان کرد: مسؤولیت‌پذیری اجتماعی به ما می‌گوید امروز دیگر دانشگاه از جامعه درباره مشکلش سوال نمی‌کند تا آن را حل کند بلکه یک خلق نیاز برای جامعه می‌کند. امروز نقشه راه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و .‌.. در دنیا توسط دانشگاه‌ها نوشته می‌شود و نقش دانشگاه‌ها فراتراز چیزی است که ما فکر می‌کردیم.

دکتر یعقوب محمدی‌فر خاطرنشان کرد: امروز یک محقق دانشگاهی می‌تواند مستقلاً تحقیق خود را انجام دهد و آن را به مجموعه شهری ارائه دهد؛ امروز سفارش‌دهی به دانشگاه‌ها در حوزه‌های مطالعاتی یک امر عرفی شده است که متاسفانه هنوز در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای آن تبیین نشده است.

وی تاکید کرد: بسیاری دانشگاه را متهم می‌کنند که چرا اشتغال ایجاد نمی‌کند؛ در جواب باید بگوییم دانشگاه بنگاه کاریابی نیست بلکه دانشگاه باید انسان تربیت کند.
هدف دانشگاه تربیت نیروهای خلاق، کارآمد و کارآفرین است؛ در بسیاری از کشورهای دنیا ما Science center را داریم. من گمان می‌کنم پارک علم و فناوری ناقص است.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: Science center برای هر سن دو یا سه سالگی تا پیری فرد را شامل می‌شود و موزه، اطلاعات، مشاور، سرگرمی و ... دارند؛ ما نیاز به یک اکوسیستم اشتغال و تولید در کشور داریم و اکوسیستم اشتغال و تولید در کشور ما ناقص است. باید چرخه‌ی نیروی متخصص، سرمایه، حمایت مالی، قوانین، شتابدهنده، مرکز رشد، مرکز فناوری و حتی مشاورین بازاریاب در کنار هم قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در دنیا از چند دهه پیش دیوارهای خود را برداشته‌اند؛ اما متاسفانه در کشور ما دانشگاه‌ها دورتر از شهرها ایجاد شده‌اند و به‌سان یک پادگان هستند.

دکتر محمدی‌فر در ادامه تبیین کرد: در گذشته این تمدن ما مدارس را داریم که امروز با عنوان مدارس علمیه شناخته می شوند که در قلب شهر و در کنار بازار و خانه‌های مردم است. ما در گذشته به صورت خودبه‌خودی یک اکوسیستم داشتیم که با ورود دستاوردهای جدید تمدنی در صد سال اخیر این اکوسیستم را از بین بردیم. کسانی که ما از آن‌ها دستاوردهای جدید تمدنی را گرفتیم، خود را اصلاح کردند و به اکوسیستم ما برگشتند اما ما به اکوسیستم خودمان برنگشته‌ایم که این ضعف باید جبران شود.

وی اذعان کرد: دخالت‌هایی که در امور دانشگاه‌ها در بسیاری از حوزه‌ها انجام می‌شود، سمی است که دانشگاه‌های ما را مسموم کرده است و دانشگاهیان به‌سان افراد بیمار هستند که باید برای این موضوع فکری شود؛ دانشگاه باید مستقل باشد و جسارت داشته باشد. همچنین باید به دنبال راهکار بگردد.

یعقوب محمدی‌فر توضیح داد: دانشگاه‌ها امروز در دنیا معابد هزاره سوم نامیده می‌شوند؛ دانشگاه به جامعه تنیده شده است و جامعه و دانشگاه به یکدیگر احساس نیاز می‌کنند. این احساس دو سویه باعث شده است که دانشگاه بماند و مرجع تصمیم‌گیری‌های دنیای پر از آشوب امروز باشد.

وی اضافه کرد: هر جای دنیا که به علم اهمیت داد و علم را به عنوان سرلوحه خود قرار داد، مطمئن باشید که قدرت پیدا می‌کند؛ اگر ما علم را به فناوری تبدیل کنیم به ما قدرت می‌دهد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: من از موزه دانشگاه در ایران دفاع می‌کنم؛ دانشگاه‌های ما در یک فرایند ۲۰ ساله توانستند با رشد ۱۳ برابری تولیدات علمی در دنیا رکورد بزنند. امروز ما ۱۱ برابر دنیا داریم تولید علم و دانش می‌کنیم و رتبه شانزدهم تولید علم در دنیا هستیم.

وی افزود: این‌که در اقتصاد دنیا با توجه به رتبه تولید علم، رتبه خوبی نداریم نشان می‌دهد از پتانسیل و ظرفیت دانشگاه استفاده نشده است و صرفا شعار می‌دهیم؛ این‌که نخبگان می‌خواهند از کشور بروند زنگ خطری برای مسؤولان ما است. کشور ما دارد از فکر و مغز تهی می‌شود و ما نتوانسته‌ایم نخبگان خود را برگردانیم.

دکتر محمدی‌فر ضمن تسلیت حادثه سقوط هواپیما گفت: در درون آن هواپیما، انسان‌های فرهیخته، کاربلد، دانشمند و ‌متخصص بودند که می‌توانستند در کشور خود منشا تحولات، اشتغال، رونق اقتصادی و انسان‌های فرهنگ‌مند باشند؛ ما برای نخبگان خرج زیادی می‌کنیم اما به سادگی اجازه می‌دهیم از کشور ما خارج شوند که این یکی از هشدارهای جدی است که باید به آن توجه کرد. باید احساس هویت را به فرزندان خود بازگردانیم و‌ محیط زیست برای آنان را در کشور قرار دهیم تا شاهد این‌گونه اتفاقات نباشیم.

خبرنگار: میرزایی

عکس: منصور حسن الفت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست