پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۸۵
|
کد خبر: ۳۵۱۲
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در جمع هیأت اندیشه‌ورزان جوان و مشاوران جوان دستگاه‌های اجرایی گفت: وظیفه دانشگاه تربیت افراد کارآمد برای جامعه است؛ ایجاد شغل وظیفه دانشگاه نیست بلکه وظیفه آن پرورش استعداد‌ها برای بهره‌بری بیشتر است. ما نیازمند یک بازتعریف جدید از دانشگاه‌ها هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در اولین نشست هم‌اندیشی با اندیشه‌ورزان جوان و مشاوران جوان که در سالن فجر ساختمان مرکزی برگزار شد، گفت: آنچه باعث شد ما امروز موضوع مسؤولیت اجتماعی و نقش دانشگاه را مطرح کنیم، این بود که ما در بسیاری از بخش‌ها دچار زیرگسست هستیم.

وی بیان کرد: سال ۱۳۱۳ که تاریخ تاسیس دانشگاه تهران می‌باشد، تاریخ مهمی است؛ ساختار مدرن آموزش عالی جوان است.

محمدی‌فر ادامه داد: پیش از دانشگاه تهران دارالفنون بود که شاید جامعیت دانشگاه را نداشت؛ پیش از دارالفنون نیز ما مساجد، مدرسه‌ها و جندی‌شاپور‌ها را داشتیم. ما چندین تجربه تاریخی خوب را با گسست تاریخی پیش از اسلام و پس از آن تجربه کردیم.

وی افزود: هنگامی که جندی‌شاپور‌ها را رصد می‌کنیم، می‌بینیم یک ویژگی عمده داشتند و آن قرارگیری در دل جامعه بود؛ یکی از ویژگی‌های تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی پیوند میان آموزش و جامعه بود و یکی از ویژگی‌هایی که پس از حدوث مدرنیته پیش آمد، انتقال دانشگاه‌ها به خارج از شهر بود.

دکتر محمدی‌فر تاکید کرد: ما باید دیوار‌های دانشگاه‌هایمان را برداریم که این اتفاق زمینه‌ساز یک داستان دیگر است؛ وقتی ما از دانشگاه بدون دیوار صحبت می‌کنیم، تعامل جدی بین دانشگاه و جامعه را توقع داریم.

وی عنوان کرد: ما در نسل چهارم دانشگاه‌ها باید افرادی با توانمندی اشتغال‌پذیری را تربیت کنیم و در همین راستا پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و ... در حال شکل‌گیری است.

یعقوب محمدی‌فر تصریح کرد: آمار کل دانشگاه‌های دولتی استان ۵ واحد است که نسبت دانشجو به هیات علمی ۲۷/۸ درصد می‌باشد که نسبت خوبی است؛ همچنین ۱۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی داریم که ۴۳/۵ نسبت دانشجو به هیات علمی است. در ۱۴ واحد فعال پیام‌نور نیز نسبت دانشجو با استاد ۴۶ می‌باشد.

وی اضافه کرد: در ۷ واحد دانشگاه علمی‌کاربردی استان نسبت دانشجو به استاد ۱۸۸ است که این نسبت در ۷ دانشگاه غیردولتی ۱۴۰ و در ۲ دانشگاه فرهنگیان ۷۸ است. همچنین در ۶ واحد دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت استاد به دانشجو ۴۵۴ است.

رئیس دانشگاه بیان داشت: جمع کل دانشگاه‌های استان ۵۴ واحد است؛ تعداد کل دانشجویان آموزش عالی استان ۵۵۲۶۶ می‌باشد و تعداد هیات علمی ۱۲۹۵ نفر و نسبت دانشجو به هیات علمی در کل دانشگاه‌های استان همدان ۴۲/۷ است که نسبت خوبی است.

وی تشریح کرد: استان همدان یک دانشگاهی است و ۱۶۴۲ نفر برابر با ۳ درصد دانشجوی دکترا، ۷۴۲۴ نفر برابر با ۱۳/۴ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۳۶۶۳۵ نفر برابر با ۶۶/۳ دانشجوی کارشناسی و ۹۵۶۵ نفر برابر با ۱۷ درصد کاردانی هستند؛ بحث ما این است که ۳ درصد دانشجوی دکترا و ۱۳/۴ درصد دانشجوی کارشناسی ارشد چقدر توانسته‌اند با جامعه ارتباط برقرار کنند.

دکتر یعقوب محمدی‌فر ابراز کرد: نسل ۴ دانشگاه‌ها، امروز در دنیا و در کشور ما مطرح شدند که دانشگاه با مسؤولیت اجتماعی است؛ امروز در شرایطی هستیم که بحث مسؤولیت اجتماعی بحث جدی ماست.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی و تعریف دانشگاه مسؤولیت‌پذیر که امروز در دنیا مطرح می‌شود، دانشگاهی است که تشریفاتی نیست، مستقل است، اراده‌اش معطوف به قدرت عناصر بیرونی نیست و برای بقا به خود متکی است؛ دانشگاه باید در چهارچوب منطق خود که یادگیری و یاددهی است حرکت کند. در بحث مسؤولیت اجتماعی توسعه اخلاق و تفکر انتقادی تعهد دانشگاه به جامعه است.

محمدی‌فر گفت: وظیفه دانشگاه تربیت افراد کارآمد برای جامعه است؛ ایجاد شغل وظیفه دانشگاه نیست بلکه وظیفه آن پرورش استعداد‌ها برای بهره‌بری بیشتر است. ما نیازمند یک بازتعریف جدید از دانشگاه‌ها هستیم.

وی اذعان داشت: مهم‌ترین نقش دانشگاه مؤثر بودن آن در تصمیمات جامعه است؛ دانشگاه مرکز فکر است. یکی از بحث‌هابی که امروز مطرح است این است که یک بیگانگی دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی وجود دارد و‌ حتی این‌که چه کسی رئیس است.

دکتر محمدی‌فر تصریح کرد: اگر سیستمی فکر کنیم، باید به ارتباطات بیشتر فکر کنیم؛ خوشبختانه دانشگاه بوعلی سینا با ویژگی‌هایی که دارد با برنامه‌ریزی‌هایی که دارد، بیشترین تعداد رشته و بیش از ۴۵۰ هیات علمی این پتانسیل را دارد که در خدمت مسائل مختلف باشد و مسؤولیت و رساله ملی خود را انجام دهد.

وی بیان داشت: ما نیازمند این هستیم که این حلقه ارتباطی از حالت این‌گونه جلسات خارج شود و تیم‌های تخقیقاتی متشکل از چندین دستگاه شکل بگیرد و این مطلب نهادمند شود؛ هنگامی که ساختارمند شد و نهاد گرفت دیگر نگران تعویض رئیس و ... نباید باشیم. باید ساختارمند شویم و به جایی برسیم که تعویض یک مدیر به کشور آسیب نزند.

رئیس دانشگاه تبیین کرد: ما می‌خواهیم مجموعه به شکل یک سیستم درآید و دانشگاه در قلب آن سیستم باشد و از امکانات متعدد خود که مهم‌ترین آن نیروی انسانی خلاق است، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از قدرت نیروی انسانی خلاق استفاده کنیم؛ بنابراین اکنون ما به سمت جوانان رو کرده‌ایم تا فرهنگ‌سازی و نهادسازی کنیم و این موضوع را جلو ببریم.

خبرنگار: میرزایی
عکس: غزاله امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست