پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸۳
|
کد خبر: ۳۵۵۱
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی گفت: اسرائیل از سوی سازمان ملل، آمریکا، بریتانیا و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در نوار غزه نیروی اشغالگر شناخته می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسین رحیمی روشن عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در میزگرد تخصصی اساتید با موضوع بررسی حقوقی و سیاسی طرح معامله قرن که در سالن جلسات نهاد رهبری در برگزار شد، در خصوص تاریخچه تشکیل اسرائیل گفت: اجرای اشغال فلسطین و یا همان سرزمین بیت‌المقدس توسط برخی از یهودیان -که زیر نظر جریانی به نام صهیونیسم قرار دارند- از موضوعاتی است که برای تحلیل چرایی آن، نیاز به پیشنیه‌ای فراتر از تاریخ معاصر یعنی بررسی تاریخ پیش از اسلام داریم.

وی تشریح کرد: یهودیان همان اقوام بنی‌اسرائیل و از فرزندان و نوادگان یعقوب نبی (ع) هستند که بعد‌ها یهود نامیده شدند؛ قوم بنی‌اسرائیل بازماندگان قبایلی هستند که در بین‌النهرین ساکن بوده‌اند و بعد‌ها به سرزمین کنعانیان و سپس به مصر مهاجرت کرده و به دین موسی گرویدند. آن‌ها طی مهاجرتی معروف دوباره به سرزمین کنعان انتقال داده شدند و اولین دولت خود را در همان سرزمین بنیان نهادند.

رحیمی روشن بیان داشت: در سال ۱۹۲۰ فلسطین به صورت اتحادیه‌ای از ملت‌ها و تحت نظارت و اداره انگلیس درآمد؛ قیّومیت انگلیس بر فلسطین در جامعه ملل تصویب شد، اما برحسب طرح تقسیم ارائه‌شده توسط سازمان ملل و اعتراض شدید مسلمانان، مسیحیان فلسطین و سایر اعراب و کشور‌های اسلامی، قرار بر این بود که این منطقه بین اعراب و یهودیان به‌طور مساوی تقسیم گردد تا از ایجاد برخورد جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن جلوگیری از ایجاد برخورد قرار بر این بود که بیت‌المقدس (اورشلیم) نیز محدوده تحت نظارت سازمان ملل قرار گیرد، اما این قطع‌نامه از طرفین رد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: در نتیجه جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷، نبردی میان اسرائیل و کشور‌های عربی اعم از مصر، سوریه و اردن رخ داده و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید؛ در این نبرد که نقطه اوج بحران محسوب می‌شود، اسرائیل کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی را تصرف کرد که در آنجا بیش از ۶۰۰ هزار اسرائیلی در بیش از ۲۰۰ شهرک زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواهان استقرار یک صلح پایدار و منصفانه در خاورمیانه است از طریق اعمال دو اصل عقب‌نشینی قوای مسلح اسرائیلی از مناطق اشغالی در نبرد‌های اخیر و خاتمه همه ادعا‌ها یا حالت‌های تجاوز و احترام به حق کشور‌های منطقه برای زندگی در مرز‌های به رسمیت شناخته شده اعلام کرد که این قطع‌نامه پذیرفته نشد.

رحیمی روشن تصریح کرد: حکومت فلسطین، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد، شرق بیت‌المقدس را بخشی از کرانه غربی می‌دانند که اسرائیل آن را انکار می‌کند و شرق بیت‌المقدس را طبق قانون بیت‌المقدس ضمیمه خود کرده‌است؛ همچنین لفظ «مناطق مورد مناقشه» را برای کرانه غربی ترجیح می‌دهد.

وی در پایان افزود: اسرائیل از سوی سازمان ملل، آمریکا، بریتانیا و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در نوار غزه نیروی اشغالگر شناخته می‌شود.

خبرنگار: یاری
عکس: اصلانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری