پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۶۶
|
کد خبر: ۳۵۷۴
نمایندگان دانشجویان: ما در ابتدا باید انتظارات خود را از مسؤولان و کاندیدا شناسایی کنیم؛ انتخابات شروع کار است و ما نسبت به تبلیغاتی که انجام دادیم، مسؤولیم. همچنین ما باید فرهنگ مطالبه‌گری را طوری تزریق کنیم که فردی که شخصی را انتخاب کرده بعد از انتخابات، به عنوان کنترل‌کننده برای وی عمل کند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، در کرسی آزاداندیشی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان در سالن سینما دانشکده علوم‌پایه برگزار شد، نمایندگان دانشجویی نظرات خود را بیان کردند که به شرح زیر است:


راستانی نماینده جامعه اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما یک‌نگاه ویژه‌تر در رابطه با آینده سیاسی پیدا کردیم و حرف جدیدی را انقلاب اسلامی زد.
وی افزود: طبق فرمایشات رهبری ما پنج مرحله را ترسیم کرده بودیم؛ ما در در سال ۵۷ انقلاب داشتیم اما تمام نشد و هنوز هم از کلمه انقلاب استفاده می‌کنیم. پس از آن نظام اسلامی است که ما چهارچوب آن را تعیین کردیم.
راستانی ادامه داد: مرحله بعد دولت اسلامی است که وظیفه پیاده‌سازی قوانین را بر عهده دارد و ما در این مرحله دچار نقص شدیم که این نقص‌ ناشی از انتخاب ما بود.
او اظهار داشت: علت بسیاری از مشکلات ما به فرهنگ ما برمی‌گردد؛ ما فرهنگ درستی در زمینه انتخاب نداریم و بعضا به صورت دقیق نمی‌دانیم که وظایف مجلس چیست. همچنین باید آگاهی سیاسی در اقشار مختلف باشد تا مردم در حیطه وظایف مطالبه‌گری کنند.
راستانی اذعان کرد: انتخابات مراحلی دارد. مرحله اول مشخص‌کردن انتظارات از نماینده است. در مرحله بعد باید ببینیم انتظارات ما در حیطه اختیارات است یا نه. پس از آن باید ببینیم کاندیدا چه توانایی‌هایی باید داشته باشد و در آخر باید شناسایی کنیم؛ متاسفانه ما در تمام این مراحل صفر و یکی می‌نگریم و مشکل داریم.
وی عنوان کرد: ما در ابتدا باید انتظارات خود را از مسؤولان و کاندیدا شناسایی کنیم؛ انتخابات شروع کار است و ما نسبت به تبلیغاتی که انجام دادیم، مسؤولیم. همچنین ما باید فرهنگ مطالبه‌گری را طوری تزریق ‌کنیم که فردی که شخصی را انتخاب کرده بعد از انتخابات، به عنوان کنترل‌کننده برای وی عمل کند.
نماینده جامعه اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مواردی که باید دقت کنیم این است که در دنیای اکنون، تشکیلاتی کار کردن و ‌مدیریت اهمیت دارد؛ باید ببینیم کاندیدای مورد نظر چقدر می‌تواند در بحث تشکیلاتی و ‌همراه‌کردن سایر نمایندگان موفق باشد.
وی تبیین کرد: در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و شفافیت آرا باید قانون وضع شود و ما باید در این زمینه مطالبه‌گری کنیم.

طالبی نماینده انجمن اسلامی اظهار داشت: اگر دانشجو و دانشگاه را یک گروه مرجع در دانشگاه بدانیم، باید معتقد باشیم دانشجو استقلال فکری و عملی داشته باشد و جریانش معطوف به قدرت نباشد؛ هدف دانشجویی بالاتر از این حرف‌ها است که شرف و‌ استقلال فکری و عملی خود را پای این حرف‌ها بگذارد.
وی در پاسخ به سوالات دانشجویان اشاره کرد: مجلس دو‌ مولفه اصلی شامل قانون‌گذاری و نظارت بر امور اجرایی دارد؛ همچنین رد صلاحیت‌ها به دلیل التزام عملی افراد می‌باشد که دارای تعریف است.
طالبی تاکید کرد: باید ببینیم اقتصاد شهر همدان بر چه مبنایی است و آیا کاندیدای مورد نظر چیزی از اقتصاد می‌داند یا خیر؛ متاسفانه ما آرمانی به مسائل نگاه می‌کنیم و به تحقق شعارها حتی از لحاظ مرجع قانونی نگاه نمی‌کنیم.
وی اضافه کرد: اکنون جنگ، جنگ اقتصادی است و مهم‌ترین مساله بحث اقتصاد مقاومتی است؛ مهم‌ترین مطالبه ما اقتصادی است و اولویت نماینده باید اقتصاد و نظارت بر اقتصاد باشد. ما رزمندگان اقتصادی می‌خواهیم که بیت‌المال را هدر ندهند.

شاملو نماینده انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی پیرامون چرایی اهیمت مشارکت سیاسی و انتخابات در بستر مطالعات سیاسی بیان کرد: دولت مدرن که نقطه عظمت آن در ایران با دولت رضاخان است در غرب با پایان سده شانزدهم بر ویرانی‌های فئودالیسم سایه می‌افکند و خط بطلانی بر مناسبات سیاسی پیشامدرن می‌زند؛ در مناسبات سیاسی پیشامدرن مسأله مشارکت سیاسی مطرح نیست و اساسا مابه‌ازایی ندارد.
وی افزود: دولت مطلقه مدرن چهار جزء حاکمیت، حکومت، سرزمین و مردم دارد؛ در مطالعات حقوق اساسی در تقسیم‌بندی رژیم‌های سیاسی به اعتبار ساختار درونی دو نوع ریاستی و پارلمانی است که ایران نیمه پارلمانی محسوب می‌شود.
شاملو تبیین کرد: توجه نماینده باید معطوف به خلاهایی باشد که در استان وجود دارد که در سطح ملی معطوف به منافع ملی است؛ امروز ضرورت ایجاد اصلاحات در قانون انتخابات وجود دارد. نماینده مسؤول ترجیحات شماست و باید در تمامی موارد پاسخگو باشد.

ساوجی نماینده بسیج گفت: یکی از بحث‌هایی که وجود دارد بحث اصلح بودن است؛ جوانگرایی یکی از شاخصه‌های انتخاب می‌تواند باشد که با توجه به نظر رهبری‌‌ پیرزدایی نیست. جوان هم باید پروسه‌ خاص خود را طی کند و‌ صرف جوان بودن کافی نیست. منظور ما از جوان، جوان متعهد و دارای احساس مسؤولیت است.
وی تصریح کرد: ملاک‌های انتخاب شامل تدین و توان مدیریتی، تنفر از فساد، حفظ عزت ملی، یکی‌بودن شعار و عمل، اخلاق و احساس مسوولیت، مرزبندی با دشمن، ترجح مسائل کلی بر مسائل منطقه‌ای، صبر و بصیرت و ساده‌زیستی، مشخص‌بودن هدف است.
ساوجی در رابطه با مشکلات شرح‌ داد: متاسفانه منظور از مطالبات مشخص نیست؛ نگاه بعضی به نمایندگان این است که وی حق را از ایران بگیرد. وقتی این تفکر وجود داشته باشد قاعدتا دغل‌کاران و‌ دغل‌بازان روی کار می‌آیند.

لازم به ذکر است که تمامی نمایندگان از تشکل‌های دانشگاه به این کرسی برای صحبت‌کردن و ییان نظرات، دعوت شده بودند اما بعضی از آن‌ها حضور نداشتند.

خبرنگار: میرزایی
عکس: شاهمرادی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو