پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۵۱۴
|
کد خبر: ۳۵۹۱
طبق تصمیمات شورای برنامه ریزی آموزشی و هیات رئیسه دانشگاه کلاس‌های آموزشی دانشگاه بوعلی سینا در مواجه با شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری بسنا، شورای برنامه‌ریزی آموزشی و هيات رئيسه دانشگاه پیرو ابلاغیه شماره ۳۳۸۵۹۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه‌ها در مواجه با شیوع ویروس کرونا، تصمیم بر ارائه آموزش‌های الکترونیک برنامه‌های آموزشی گرفت که از این طریق اساتید می‌توانند برای کمک به جبران عقب‌ماندگی درسی دانشجويان از سامانه "درس افزار" به آدرس http://cw.basu.ac.ir استفاده ‌کنند.

بیان این نکته ضروری است که محدودیت ایجاد شده یعنی محدودیت حضور همزمان استاد و دانشجو در یک مکان کلاس درس در آموزش حضوری، موجب گردیده است که بعضا آموزش انجام نگردد؛ آموزش مجازی راهکاری برای حل این مشکل می‌باشد و به عبارتی آموزش مجازی جایگزینی برای عدم آموزش است نه جایگزین آموزش حضوری.

 

آموزش مجازی را بیشتر بشناسیم

 

آموزش الکترونیکی شیوه‌ای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیت‌ها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می‌گیرد. آموزش الکترونیک روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده‌است و در حقیقت تکامل‌یافته شیوه آموزش از راه دور و برطرف‌کننده نیاز انسان‌های کاوشگر و خواهان یادگیری است.

در آموزش سه جز استاد، دانشجو و کلاس اثر گذار هستند. استاد و دانشجو در کلاس فیزیکی حاضر می‌گردند و استاد با استفاده از ابزارهای سنتی محتوای آموزشی را ارائه می‌نماید اما در آموزش مجازی، جزء کلاس درس، به صورت مجازی شده است؛ به عبارت دیگر نیازی به حضور استاد و دانشجو در کلاس فیزیکی وجود ندارد.

آموزش مجازی می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین باشد؛ در آموزش آنلاین (همزمان) استاد و دانشجو همزمان و در زمان مشخصی در کلاس مجازی حضور می‌یابند و به صورت رو در رو اما مجازی (ویدئو کنفرانس) آموزش صورت می‌گیرد اما در آموزش مجازی آفلاین (غیرهمزمان) نیازی به حضور همزمان استاد و دانشجو نیست.

در آموزش مجازی آفلاین، استاد محتوای آموزشی را آماده نموده و با استفاده از ابزارهایی مانند سامانه درس‌افزار و سامانه مدیریت یادگیری آن‌را در اختیار دانشجو قرار می‌دهد. دانشجو نیز در فرصت مقرر می‌تواند محتوا را مطالعه و فعالیت‌های تعیین‌شده مانند تکلیف را انجام داده و در سامانه قرار دهد؛ استاد پس از آن امکان ارزیابی فعالیت‌های دانشجو را دارد.

در زمان فعلی هدف گذاری دانشگاه بوعلی‌سینا آموزش مجازی غیرهمزمان (آفلاین) می‌باشد که به کمک درس‌افزار به آدرس http://cw.basu.ac.ir قابل انجام می‌باشد.

 

سامانه درس‌افزار چیست؟

 

سامانه درس‌افزار یا سامانه مدیریت یادگیری یک سامانه نرم‌افزاری است که اساتید و دانشجویان به وسیله‌ آن می‌توانند فعالیت‌های مربوط به آموزش را به صورت الکترونیکی انجام دهند؛ بعضی از امکانات یک درس‌افزار اعم از تعاریف اساتید و درس‌ها، تعریف حساب کاربری برای دانشجویان برای دسترسی به محتواهای آموزشی، قراردادن محتواهای مربوط به دوره های آموزشی اعم از فایل‌های متنی، تصویر، صدا و ویدئو، امکان فعالیت دانش‌آموزان در مباحث درسی و امکان ارسال تمارین و تکالیف و نمره دهی اساتید روی آن‌ها است.

استفاده از سامانه درس‌افزار در بیشتر دانشگاه‌ها مرسوم است و اساتید همراه با آموزش حضوری از این ابزار برای بهبود کیفیت آموزش استفاده می‌نمایند.

دانشگاه بوعلی‌سینا استفاده این ابزار را از سال‌های قبل در قالب پرتال اساتید آغاز نموده است؛ اما در دو سال اخیر ابزار استاندارد و متن باز کانواس نصب و راه‌اندازی گردید که بعضا اساتیدی از این درس‌افزار استفاده نمودند.

 

مراحل آموزش از طریق سامانه درس‌افزار

 

در مرحله اول مدرسین با سامانه درس افزار آشنا شده و پس از آن به تهیه محتوای درسی اقدام می‌کنند؛ در این مرحله اساتید فیلم (برای دروسی که برای انتقال مفاهیم درسی نیاز به تصویر، شکل و مشاهده روند توضیحات یا محاسبات وجود دارد) و یا صوت توضیح مطالب درس و موارد کمکی شامل حل مساله، متن مطالب درسی، در قالب فایل PDF، فایل پاورپوینت، فایل ورد و ... ، معرفی کتاب و منابع، سوال درسی، Homework، پروژه و ... را آماده می‌کنند.

اساتید برای تهیه فیلم می‌توانند از نرم افزارهای کامپیوتری مانند Edio، Primier، Camtasia، Snagit، Capture، یا مواردی که تخصص دارند و برای تهیه صوت از موبایل یا نرم‌افزارهای کامپیوتری از جمله JetAudio ،Cool edit ،Udacit استفاده نمایند.

در مرحله دوم اساتید، فیلم، صوت و مطالب آموزشی آماده شده خود را برای استفاده در سایتی قرار داده و لینک آن را برای استفاده دانشجویان در سامانه درس افزار قرار می‌دهند.

در مرحله سوم دانشجویان به سامانه درس‌افزار مراجعه کرده و از مطالب استفاده می‌کنند و‌ تکالیف خود را برای اساتید ارسال‌ می‌نمایند؛ همچنین در این سامانه امکان مباحثه درسی نیز وجود دارد.

در مرحله آخر اساتید می‌توانند به دانشجویان طبق فعالیت‌های انجام شده توسط آن‌ها نمره دهند که این نمرات در سامانه درس‌افزار برای دانشجویان قابل مشاهده خواهد بود.

 

با سامانه درس‌افزار چگونه کار کنیم؟

 

دانشجویان و اساتید، از طریق آدرس cw.basu.ac.ir می‌توانند به سامانه درس‌افزار وارد شوند؛ ورود اساتید با شماره شناسایی استاد در سامانه گلستان (از منوی کاربر/ اطلاعات شخصی/ اطلاعات استاد) و شماره ملی و ورود دانشجویان با شماره دانشجویی و کد ملی امکان‌پذیر است که باید به صورت انگلیسی وارد شود.

توصیه می‌گردد اساتید و دانشجویان در اولین ورود به سامانه، مطابق دستورالعمل رمز خود را تغییر دهند.

در صفحه "حساب" اطلاعیه ها، فایل‌های ارسالی توسط دانشجو، مجموعه اسناد الکترونیکی، تنظیمات رخ نما و تنظیمات مربوط به مشخصات فرد در سامانه اعم از نشانی پست‌های الکترونیکی، نام قابل مشاهده و ... در دسترس هستند.

دانشجویان می‌توانند در "داشبورد" لیست دروس ثبت‌نامی خود را مشاهده کنند و در صورتی که درسی از دروس انتخابی در داشبورد وجود ندارد به کاربران ارشد سامانه اعلان نمایند.

برای ارتباط با کاربران ارشد سامانه حتما نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی، رشته و دانشکده، نام درس (در صورت نیاز)، نام استاد (در صورت نیاز) همراه با پیام خود به شناسه‌های @Azasan70 @Fmohseni93 و @PhotocansAdmin ارسال نمایید؛ پیام‌رسان رسمی دانشگاه پیام‌رسان "بله" می‌باشد اما در سایر پیام‌رسان‌ها هم برحسب نیاز اعضا وجود دارند.

اگر در سامانه درس‌افزار، در صفحه "داشبورد"، برای دانشجویان درسی وجود ندارد، ابتدا باید مطمئن شوند که درس توسط استاد مربوطه منتشر شده است. برای اطمینان از این موضوع وارد حساب کاربری خود شده و منوی درس‌ها را انتخاب کنند (اگر از گوشی موبایل استفاده می‌شود، صفحه به‌صورت افقی باشد). سپس دکمه همه درس‌ها را بفشارند. اگر درسی منتشر نشده است، در صفحه داشبورد نمایش داده نمی‌شود. (انتشار یک درس توسط استاد آن درس انجام می‌گردد و‌ دانشجو باید منتظر استاد درس برای انتشار درس بماند). بعد از انتشار درس توسط استاد، درس مورد نظر در صفحه داشبورد برای همه دانشجویان اضافه می‌گردد.

دانشجو می‌تواند از طریق صفحه "درس‌ها" وضعیت انتشار دروس را مشاهده می‌نماید؛ اطلاعیه ها، تکلیف ها، بحث ها، نمره ها، افراد (اسامی اعضای درس اعم از استاد و دانشجو و گروه‌های کاربری)، فایل‌هایی که استاد آپلود نموده است و ... پس از قرارگیری در سامانه در این قسمت قابل مشاهده خواهند بود.

صفحه "صندوق ورودی" جایی برای مشاهده پیام‌های دریافتی و ارسال پیام جدید است.

دانشجویان برای حل مشکلات مربوط به محتواهای منتشرشده می توانند از طریق سامانه درس افزار به استاد مربوطه پیام بفرستند که آموزش آن از اینجا قابل مشاهده است.

دستورالعمل استفاده از سامانه درس افزار برای دانشجویان در اینجا موجود است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
بارگذاری دروس آنلاین مدیریت منابع آب وهیدرولیک
صفحه نخست