پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۱۹۵
|
کد خبر: ۳۶۱۶
رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: هم‌اکنون تمام امکانات و اعضای دانشکده شیمی اعم از دستگاه‌ها، کارشناسان و مسؤولین دانشکده بسیج شده‌ایم تا نمونه‌های ضدعفونی‌کننده‌هایی که مردم می‌آورند، آنالیز کنیم؛ دیده می‌شود فروشندگان و ‌شیادان به جای اتانول، متانول و مواد تقلبی به مردم می‌دهند که ما برای پیشگیری از به خطرافتادن سلامت مردم، این مواد را آنالیز می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

دکتر داوود نعمت‌اللهی استاد تمام شیمی و رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: اقدامات صورت گرفته در دانشکده شیمی پیرامون پیشگیری از کرونا به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول مربوط به تست الکل رایگان است.

وی تشریح کرد: هم‌اکنون تمام امکانات و اعضای دانشکده شیمی اعم از دستگاه‌ها، کارشناسان و مسؤولین دانشکده بسیج شده‌ایم تا نمونه‌های ضدعفونی‌کننده‌هایی که مردم می‌آورند، آنالیز کنیم؛ دیده می‌شود فروشندگان و ‌شیادان به جای اتانول، متانول و مواد تقلبی به مردم می‌دهند که ما برای پیشگیری از به خطرافتادن سلامت مردم، این مواد را آنالیز می‌کنیم.

نعمت‌اللهی بیان داشت: استقبال عمومی از طرح تست رایگان الکل بسیار زیاد است و همه روزه از بیمارستان‌ها، ارگان‌های دولتی، داروخانه‌ها و مردم، افراد زیادی برای تست الکل به ما مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشکده شیمی تصریح کرد: برای تشخیص الکل خالص از ناخالص تست کامل خانگی وجود ندارد و ما در دانشکده شیمی برای تشخیص، چندین نوع آزمایش روی الکل انجام می‌دهیم‌.

وی عنوان کرد: اقدام دیگر دانشکده شیمی آماده کردن یک پروتکل خانگی است؛ در چند روز آینده، ما به مردم دستورالعمل ساخت ضدعفونی‌کننده با امکانات موجود در منزل را می‌دهیم. ما می‌خواهیم اگر مواد ضدعفونی مردم تمام شد، خودشان بتوانند ضدعفونی‌کننده تولید کنند.

دکتر نعمت‌اللهی تشریح کرد: هم‌اکنون که دانشکده شیمی نیمه‌تعطیل است، روزانه حدود سه یا چهار مرتبه با آب‌ژاول ضدعفونی می‌شود؛ طبیعتا در صورت بازگشایی دانشگاه بحث ضدعفونی چند برابر خواهد شد.

وی تبیین کرد: آب‌ژاولی که برای ضدعفونی سطوح در دانشگاه استفاده می‌شود، بسیار موثر است؛ البته باید توجه داشت که این ماده برای پوست، چشم و موادغذایی نیست و ضرر دارد و تنها برای وسایل و سطوح قابل استفاده است.

داوود نعمت‌اللهی توصیه کرد: مردم مطمئن شوند که الکلی که استفاده می‌کنند، اتانول است و ناخالصی ندارد؛ همه مراقب باشند که به جز اتانول مواد به پوست، چشم و مواد غذایی تماس نداشته باشد. همچنین شایعه غلطِ خوردنِ اتانول برای مصون ماندن از کرونا درست نیست.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود مردم از مکان‌های معتبر خرید کنند و مواد متفرقه خریداری نکنند؛ مردم ایمنی کامل را رعایت کنند و‌ ورودی خانه‌ها را حتما روزانه چند مرتبه ضدعفونی کنند.

نعمت‌اللهی اظهار داشت: متانول، یک الکل صنعتی است که اثر سمی بالایی بر اعصاب با جذب پوستی دارد. متانول را نباید برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد.

عضو هیأت علمی گروه شیمی خاطرنشان کرد: با توجه به عرضه برخی مواد ضدعفونی‌کننده توسط عوامل سودجو و منفعت‌طلب، ضمن هشدار به همشهریان گرامی در خصوص تهیه اقلام بهداشتی از مراکز معتبر، آمادگی آزمایشگاه‌های دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا با کادر مجرب تحت نظارت اساتید برجسته برای بررسی و تشخیص عیار اتانول و عدم وجود الکل سمی متانول در محصولات مشکوک را اعلام می‌داریم.

وی همچنین اعلام کرد: جهت هماهنگی بیشتر با دفتر دانشکده شیمی، با شماره ۰۸۱۳۸۲۸۲۸۰۷ تماس حاصل نمایید.

رئیس دانشکده شیمی بیان داشت: ارگان‌های دولتی نیز با درخواست کتبی از دفتر ریاست دانشگاه بوعلی‌سینا، می‌توانند جهت بررسی و انجام آزمایشات نسبت به ارسال نمونه‌های مشکوک اقدام نمایند.

دکتر داوود نعمت‌اللهی در پایان ابراز کرد: ما سرباز مملکت هستیم و هم‌اکنون هم در خط مقدم ایستاده‌ایم و کاری که از ما ساخته است، انجام می‌دهیم؛ کادر دانشکده شیمی اعم از کادر مدیریتی و‌ حوزه کارمندی آن نه تنها تعطیل نشده بلکه کارشان چند برابر شده است.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست