پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸۸
|
کد خبر: ۳۶۳۶
در شرایطی که هیچ درمان قطعی برای مقابله با سرطان وجود ندارد، گروهی از محققان فرانسوی با ترکیب دو روش پرتودرمانی و شیمی درمانی به موفقیت‌های تازه ای در این زمینه رسیده اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان

به گزارش بسنا و به نقل از نیواطلس، در روش شیمی درمانی داروهایی شیمیایی برای نابودی تومورهای سرطانی به درون بدن تزریق می‌شوند که یکی از متداول‌ترین آنها داروی سیس پلاتین است که پیوند آن با دی ان ای تومور باعث نابودی سلول سرطانی می‌شود.

از سوی دیگر، پرتو درمانی یا فتودینامیک درمانی مبتنی بر انتقال مجموعه فلزاتی به درون بدن و سپس پخش کردن آنها از طریق تابش اشعه لیزر است. با این کار حجم زیادی اکسیژن در بدن آزاد می‌شود که روند نابودی سلول‌های سرطانی را تسهیل می‌کند.

محققان فرانسوی با ترکیب این دو روش درمانی، دارویی به نام Ru-Pt را ابداع کرده‌اند که حاوی داروی شیمی درمانی سیس پلاتین و نیز ماده شیمیایی دیگری به نام فنیل بوتیرات است که تاثیر سیس پلاتین را تقویت می‌کند. برای تقویت بخش پرتودرمانی هم از ترکیب فلزی روتنیم II استفاده شده است.

در بررسی‌های انجام شده این ترکیبات اختلالی در کار یکدیگر ایجاد نکرده‌اند و تابش اشعه لیزر بر روی آنها تنها باعث فعال شدن بخش فلزی شده است. پژوهشگران می‌گویند این روش درمانی برای نابودی تومورهای سرطانی تا ده برابر مؤثرتر از استفاده از دو روش درمانی پرتو درمانی و شیمی درمانی به صورت مجزا است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری