پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۱۴۶
|
کد خبر: ۳۶۵۷
رویدادهای نجومی در سال ۹۹ به عنوان آخرین سال قرن خورشیدی از مقارنه ماه و خورشید تا مقارنه بزرگ غول‌های گازی منظومه شمسی رخ خواهد داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، در سال ۹۹ به عنوان آخرین سال قرن خورشیدی، شاهد رخدادهای مهمی از قبیل خورشیدگرفتی، بارش شهابی و عبور سیارک پر حاشیه از کنار زمین خواهیم بود.

در سال ۱۳۹۹ که آخرین سال قرن حاضر خورشیدی محسوب می‌شود و سال کبیسه نیز هست، شاهد رویدادهای نجومی مختلفی خواهیم بود؛ این رویدادها به شرح زیر است:

۱. گاهی ماه با اندازه‌ای بزرگ‌تر از حد معمول از زمین قابل رؤیت است که به این پدیده ابر ماه می‌گویند؛ در شبانگاه سه شنبه ۱۹ فروردین ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه ماه در فاصله ۳۵۶ هزار و ۹۰۷ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد. می‌توان گفت ماه در این زمان به نزدیک‌ترین فاصله با زمین می‌رسد و می‌توان در آسمان کشور ماه را در حالت ابرماه مشاهده کرد.

۲. در ۱۰ اردیبهشت ماه سیارک OR2 1998 به زمین نزدیک می‌شود؛ البته بر خلاف آنچه که در فضای مجازی از برخورد این سیارک با زمین گفته شده است و آن را آخر الزمان خواندند، با اطمینان می‌توان گفت که این سیارک از نزدیکی مدار زمین عبور خواهد کرد و هرگز تهدیدی برای زمین محسوب نمی‌شود.

شایان ذکر است که هرچند که این سیارک از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد اما با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نخواهد بود.

۳. در تاریخ ۱ تیر شاهد رخداد یک خورشید گرفتگی حلقوی خواهیم بود که در ایران و بسیاری از نقاط جهان به صورت جزئی دیده می‌شود؛ این کسوف ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع شده و ساعت ۱۱ و ۳۸ دقیقه به پایان می‌رسد. مقدار این گرفتگی از حداکثر ۹۸ درصد در جنوب شرق تا حداقل ۲۹ درصد در شمال غرب کشور متغیر است.

۴. بارش شهابی برساووشی نیز از جمله رویدادهای نجومی سال ۹۹ است؛ بارش برساوشی در بامداد روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه به اوج خود خواهد رسید و چنانچه شرایط ایده آل باشد، در تمامی پهنه آسمان حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت قابل رؤیت است. این شهاب‌ها اجرام خرد سرگردان در فضا هستند که با جو زمین برخورد کرده و می‌سوزند.

۵. بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که معمولاً هر ساله در فصل پاییز روی می‌دهد و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد؛ اوج این بارش شب ۲۶ آبان و بامداد ۲۷ آبان بوده و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. شهاب‌های اسدی از سریع‌ترین شهاب‌ها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.

۶. در شامگاه ۲۳ آذر شاهد اوج بارش شهابی جوزایی خواهیم بود که در شرایط رصدی مناسب، در بازه زمانی یک ساعت، در تمامی پهنه آسمان موفق به رؤیت حدود ۱۲۰ شهاب خواهیم شد.

۷. در تاریخ دوشنبه ۲۴ آذر ماه خورشید گرفتگی کلی رخ خواهد داد؛ البته این گرفتگی در جنوب اقیانوس آرام، آمریکای جنوبی، اقیانوس اطلس جنوبی و جنوبگان قابل مشاهده است و متاسفانه در ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

۸. درست در آغاز زمستان و پس از غروب خورشید، مقارنه بزرگ مشتری و زحل رخ خواهد داد؛ در ۱ دی ماه این دو سیاره آنقدر به یکدیگر نزدیک خواهند شد که همانند یک سیاره واحد به نظر می‌رسند. این دو سیاره هر ۲۰ سال یک بار در نزدیکترین فاصله از یکدیگر قرار میگیرند، این در حالی است که در ۳۹۷ سال قبل این دو سیاره به این اندازه به یکدیگر نزدیک شدند.

خبرنگار: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری