پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۸۱
|
کد خبر: ۳۸۳۷
متخصص روانشناسی عمومی گفت: ما انسان‌ها به قدری قدرت داریم که می‌توانیم جهان هستی را مانند موم در دست بگیریم؛ ما مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات هستیم. اما برای اینکه جهان هستی را تحت سیطره خود درآوریم باید چه کار کنیم؟
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

هفت خود را بشناسید و جهان را تحت سیطره خود بگیرید/ من‌های وجودی خود را پیدا کنید

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر زهره سوزنی متخصص روانشناسی عمومی گفت: ما انسان‌ها به قدری قدرت داریم که می‌توانیم جهان هستی را مانند موم در دست بگیریم؛ ما مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات هستیم. اما برای اینکه جهان هستی را تحت سیطره خود درآوریم باید چه کار کنیم؟

وی تشریح کرد: ما انسان‌ها هفت "خود" داریم. در این بین هفده خطای شناختی داریم که باعث می‌شود ما خود را پیدا نکنیم‌.

زهره سوزنی بیان داشت: هفت خود در ما موجب می‌شود که ما به چیزی که می‌خواهیم برسیم. یکی از این خود‌ها خود فیزیکی است؛ آیا از ظاهر خود احساس رضایت دارید؟ باید از خودتان راضی باشید در غیر این صورت خود فیزیکی دچار آسیب می‌شود. پس روی این مساله کار کنید تا جهان هستی در دستان شما قرار بگیرد.

وی تبیین کرد: ‌یکی دیگر از خود‌ها، خود عاطفی است؛ آیا عاطغه، احساسات و هیجانات خود را می‌شناسید؟ باید هیجانات خود را شناخته‌اید و بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید.

دکتر سوزنی اظهار داشت: خود بعدی، خود معنوی است؛ آیا ارزش‌ها و اعتقادات خاص برای خود دارید؟ دینی را انتخاب کرده‌اید و ‌با خدای درون خود آشتی هستید؟

وی خاطرنشان کرد: خود اجتماعی نیز یکی دیگر از خود‌ها است که به پذیرش جامعه و اجتماع خود بر می‌گردد.

دکتر زهره سوزنی ابراز کرد: خود بعدی، خود آرمانی است؛ یعنی دوست داشتید به جایی برسید اما نرسیده‌اید و باید این مساله را قبول کنید. آیا برای رسیدن به خود آرمانی تلاش می‌کنید.

وی افزود: همچنین خود واقعی یعنی واقعیتی که ‌‌هستید را قبول کنید؛ اگر خود واقعی را نپذیرید، سردرگم خواهید شد.

سوزنی عنوان کرد: خود بعدی خود تاریک است؛ هر انسانی یک‌سری اسرار نهانی و درونی در درون خود دارد که نمی‌خواهد همه‌کس پی به آن اسرار ببرند؛ اگر این خود تاریک ‌دائما شخص را آزار می‌دهد، شخص باید روی خودش کار کند.

وی متذکر شد: علم روانشناسی می‌گوید بگویید من، من هستم و‌ بعد من‌شکن شوید؛ من‌های وجودی خود را پیدا کنید و‌ بعد منیّت خود را بشکنید. اگر خود را پیدا نکرده‌ باشید، شکستن من، قربانی شدن است اما اگر پیدا کرده باشید شکستن، ایثار و عشق خواهد بود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر