پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۷۳
|
کد خبر: ۳۸۸۷
دکتر نیسی در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خبر داد:

طراحی شبکه ابر رایانش ملی؛ به منظور دسترسی یکپارچه مراکز آموزش عالی سراسر کشور

دکتر عبدالساده نیسی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امورپژوهشی وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی گفت: شبکه ابر رایانش ملی، به منظور دسترسی یکپارچه مراکز آموزش عالی سراسر کشور طراحی می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که با حضور قائم مقام وزیر علوم در محل این وزارت برگزار شد، دکتر عبدالساده نیسی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امورپژوهشی وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه درگاه مراکز عضو شبکه ابر رایانش ملی در یک ارتباط ستاره‌ای کامل به یکدیگر متصل هستند و به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، اظهار داشت: این شبکه به نوعی طراحی شده است که هر درگاه، مستقلاً می‌تواند تمامی خدمات و همچنین تمامی اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد.

وی افزود: از جمله مزایای شبکه ابر رایانش ملی می‌توان به مواردی از قبیل بیشینه نمودن امکان دسترسی تمام وقت کاربران به خدمات شبکه ابررایانش ملی، جمع‌آوری و ارائه شفاف و دقیق اطلاعات خدمات ارائه شده توسط مراکز عضو، جمع‌آوری و ارائه شفاف و دقیق رضایتمندی کاربران از خدمات دریافت شده ونظارت، دسترسی مداوم و به روز به کل اطلاعات شبکه ابررایانش ملی توسط مدیران و کاربران وپایش مداوم سرویس‌دهی بین مراکز عضو وقابلیت خود ارزیابی شبکه درگاهی اشاره کرد.

دکتر نیسی درخصوص زمان‌بندی و اجرای طرح شبکه ابررایانش ملی گفت: این شبکه در دست طراحی می‌باشد و متعاقباً بایستی پیاده‌سازی و اجرا شود. مراکز عضو در حال خرید تجهیزات جدید و همچنین خرید تجهیزات برای به روز رسانی و تعمیر تجهیزات قدیمی خود هستند.

وی در ادامه گفت: مراکز عضو به صورت تمام وقت، اطلاعات را با یکدیگر مبادله کرده و این اطلاعات در تمامی مراکز همواره به روز نگهداری میشوند وقطعی در سرویس‌دهی یک یا حتی چند درگاه در مراکز عضو باعث قطع سرویس دهی شبکه نخواهد شد.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امورپژوهشی وفناوری وزارت علوم در ادامه گفت: اطلاعات جامع شبکه ابررایانش ملی، خدمات شبکه، قوانین و مقررات و نحوه دسترسی و استفاده کاربران در تمامی درگاه های مراکز عضو به صورت یکسان در اختیار کاربران قرار داده می‌شودوهر مرکز خدمات خود را از طریق درگاه همان مرکز ارائه می‌دهد.

دکتر نیسی افزود: در صورت نیاز و استفاده کامل از ظرفیت یک مرکز، امکان انتقال کاربر به مراکز دیگر که ظرفیت آزاد داشته باشند، نیز پیش‌بینی شده و همچنین امکان ایجاد یک درگاه مرکزی با نام
iranhpc.ac.ir نیز پیش‌بینی شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیوه‌نامه پشتیبانی مالی از تامین، بروزآوری و خرید خدمات تجهیزات آزمایشگاهی گفت: در این خصوص معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف با تشکیل کارگروهی متشکل از معاون پژوهش و فناوری، مدیر دفتر پشتیبانی، مدیر کل دفتر سیاستگذاری، مدیر کل دفتر طرح های عمرانی، ۳ نفر از دبیران مناطق و ۲ نفر از کارشناسان آزمایشگاهی تشکیل داده تا در خصوص اعمال این شیوه نامه هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

دکتر نیسی درخصوص اعطای گرنت پژوهشی خدمات آزمایشگاهی گفت: این گرنت به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران آزمایشگاه‌ها و کارگاه های عضو شاعا وموسسات وابسته به وزارت علوم تحت عنوان خرید خدمات آزمایشگاهی وتامین و به روزآوری تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت می‌شود.

وی افزود: سقف اعتبار برای هر عضو در دانشگاه های کم برخوردار معادل ۲۰ میلیون با ۴۰ در صد تامین گرنت و سایر موسسات آموزش عالی معادل ۳۰ میلیون با ۸۰ در صد تامین گرنت است.

دکتر نیسی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح های دولتی و غیر دولتی علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل معادل ریالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین می‌شود، گفت: در کلیه طرح های دولتی و غیردولتی، اخذ تأییدیه دستگاه ذیربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور (به منظور اطمینان از استفاده از حداکثر توان ساخت داخل) و سازمان برنامه و بودجه کشور ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود تسهیلات از محل عایدات طرح و یا منابع پیش بینی شده در این قانون قابل پرداخت می باشد.

وی افزود: در این راستا شورای اقتصاد، تسهیلات مذکور را به طرح های بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی باشند، اختصاص می‌دهد و همچنین دولت مجاز است یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) فوق الذکر را برای استفاده از منابع بانک‌ها و موسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، … با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه