پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۰۰
|
کد خبر: ۳۸۹۰
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا به مناسبت هفته روابط عمومی گفت: آگاهی‌بخشی، مستندسازی، دانایی‌بخشی و طبقه‌بندی داده‌ها از رسالت‌های روابط عمومی دانشگاه است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا پس از تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی و ضمن گفتگوی صمیمانه با پرسنل روابط عمومی دانشگاه گفت: خیلی خوشحالیم که این روزها روابط عمومی دارد جای خود را پیدا می‌کند؛ ایجاد و قراردادن یک روز حاکی از این است که ما قصد داریم آن موضوع را برجسته کرده و روی آن تاکید کنیم.

وی عنوان کرد: روابط عمومی در بسیاری از سازمان‌های ما یک موضوع مهجور و دور از ذهن است اما به نظر من روابط عمومی پیشانی و‌ دماغه یک مجموعه است؛ اگر ما بیشترین کارها را در عرصه‌های مختلف انجام دهیم، اما نتوانیم آنها را ارائه دهیم مطمئن باشید کارها ما هیچ نمودی پیدا نمی‌کند که این وظیفه روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها است.

دکتر محمدی‌فر متذکر شد: رسانه امروز فقط یک رسانه کاغذی، تصویری یا عکس نیست؛ در دنیای امروز رسانه یک مجموعه به شدت پیچیده است که کارکردهای خاص خود را دارد و تاثیر رسانه در موضوع اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، سیاسی و ... وجود دارد.

وی یادآور شد: کشورهای قدرتمند بیشترین تاکید را روی رسانه گذاشته‌اند. یک‌قسمتی از کارهای کشورهایی که در حال فتح دنیا هستند، جریان ظریف خبر است؛ جریان رسانه جریان سختی نیست، جریان نرمی است که می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

یعقوب محمدی‌فر تشریح کرد: بیشترین تاثیراتی که در طبیعت گذاشته شده توسط آب است و لطیف‌ترین چیزی است که در طبیعت وجود دارد؛ بنده روابط عمومی و تبلیغات را به رسانه تعبیر می‌کنم یعنی جریانی که می‌تواند به نرمی تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: کار روابط عمومی بسیار مهم است؛ گاهی کارهای بزرگی انجام داده‌ایم اما چون نشان داده نشده، کار ما نمودی پیدا نکرده است اما بعضی مواقع پروپاگاندای خبری چنان هجمه‌ای از خبر را ایجاد کرده‌اند که موضوعات کوچکی را در ذهن مردم بزرگ جلوه داده‌اند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: کرونا ویروسی است که کشندگی آن از ویروس‌هایی که قبلا داشتیم -مثل آنفولانزای پرندگان- خیلی کمتر است اما هجمه تبلیغاتی و‌ نگاهی که به کرونا شد، باعث شد دنیا طور دیگری به کرونا نگاه کند و ده‌ها شبکه تحت عنوان کرونا ایجاد شد که این تاثیر خبر و رسانه است.

وی متذکر شد: رسالت رسانه بسیار مهم است و باید خبر درست بدهد، اخبار را بیهوده کوچک یا بزرگ جلوه ندهد و منافع ملی کشور را در نظر داشته باشد. بنابراین رسالت رسانه بسیار زیاد است که البته رسانه در روابط عمومی تجلی پیدا می‌کند.

محمدی‌فر تاکید کرد: شما بلندگوی سازمان و مجموعه دانشگاه بوعلی‌سینا هستید که باید درست آن را معرفی کنید؛ خواهش من از روابط عمومی‌مان این است که با ابزارهایی که در اختیار دارید، این کار را انجام دهید.

وی خطاب به روابط عمومی دانشگاه گفت: شما مسؤولیت اخلاقی در قبال مخاطبین دارید؛ مسؤولیت اخلاقی تک تک‌ شما اخبار درست است و باید در مقابل این اخبار حساسیت به خرج دهیم.

دکتر یعقوب محمدی‌فر خاطرنشان کرد: مردم نباید تحت تاثیر یک کانال خبری قرار بگیرند؛ منبع خبر مهم است.

وی بیان داشت: تا چند دهه اخیر پیدا کردن خبر کار دشواری بود؛ تفاوت روابط عمومی امروز با دهه‌های قبل این است که شما باید از بین کوهی از خبر، اخبار درست را انتخاب کنید و‌ منبع درستی را شناسایی کنید تا بتوانید به جامعه کمک کنید چون قسمت عمده‌ای از جامعه ما یاد گرفته‌اند درباره خبر تحقیق نکنند.

دکتر محمدی‌فر تصریح کرد: شما باید در تنویر افکار جامعه، معرفی سازمان و دستاوردهای مثبت آن اقدام کنید که این یکی از رسالت‌های شما است و شما یک مسؤولیت اخلاقی و سازمانی بر عهده دارید.

وی عنوان کرد: مستندسازی صریح و صحیح کار دیگر شما است؛ ما خیلی از مواقع نیازی به تحلیل خبر نداریم و باید مستندسازی صورت گیرد. گاهی اخبار بلافاصله وارد تحلیل شدند که این یعنی نادیده گرفتن قوه تخیل و‌ تفکر مخاطب. ما باید مخاطبین‌مان را در نظر داشته باشیم.

محمدی‌فر اظهار داشت: مخاطبین روابط عمومی دانشگاه اساتید، دانشجویان و کارکنان هستند که طبقه فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند؛ بنابراین رسالت روابط عمومی دانشگاه بوعلی‌سینا فرهنگی‌تر از خیلی از سازمان‌های دیگر خواهد بود زیرا سطح مخاطبین متفاوت است. بنده توقع دارم روابط عمومی ما به عنوان یک مرجع اطلاع‌رسانی عمل کند.

وی گفت: ما چقدر توانسته‌ایم در آگاهی‌بخشی به جامعه دخیل باشیم؟ منظور از آگاهی‌بخشی صرفا مسائل سیاسی و اجتماعی که شاید بتوان در جاهای دیگر هم اخبار آن را پیدا کرد، نیست. باید دید ما چقدر توانسته‌ایم علم پیچیده‌ای که در آزمایشگاه قرار دارد را ساده کنیم و به جامعه هدف که مخاطبین در سطوح مختلف هستند، منتقل کنیم که این وظیفه شما است.

دکتر محمدی‌فر بیان کرد: بیان مطالب روز دنیا به دانشجویان رشته‌های مختلف هم‌ می‌تواند به آن‌ها ایده دهد و هم سطح دانش افراد را زیاد کند؛ پس یکی از رسالت‌های روابط عمومی دانشگاه ترویج علومی است که بعضا برای افراد سخت است.

وی تبیین کرد: باید الفاظ تخصصی را ساده کنیم تا ارتباط راحت‌تر برقرار شود؛ این یک بحث ویژه است در دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه ما که خبرگزاری اختصاصی را در آن ایجاد کرده‌اید و زحمات زیادی را کشیدید که باید به صورت ویژه دیده شود. جامعه ما توقع دارد که روابط عمومی ما اطلاعات صحیح بدهد.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: ما در قبال دانش‌آموزان مسؤولیت داریم و باید ارتباط دانشگاه با آنان برقرار شود؛ باید به دانش‌آموز اطلاعات از رشته‌های تحصیلی و گرایش‌ها به زبان ساده ارائه دهیم و ‌او را کمک کنیم؛ شاید با این اطلاعات مسیر زندگی او را تغییر دهیم که این کمک را شما در تغییر سرنوشت افراد می‌توانید انجام دهید. این رسالت دانایی‌محوری و دانش‌محوری یکی از رسالت‌های مهمی است که در روابط عمومی‌ها باید به دنبال آن باشیم و این وظیفه، خاصه روابط عمومی دانشگاه بوعلی‌سینا است که جزو معدود دانشگاه‌های کشور است که خبرگزاری اختصاصی و موفق دارد. کسی که بحث‌های این چنینی را دنبال می‌کند قطعا با مقاومت‌هایی روبه‌رو‌ می‌شود و باید یک تغییر رویه ایجاد کنیم که این امر ساده نیست.

وی ابراز کرد: در دوره‌ای چنان روابط عمومی‌ها مورد فراموشی قرار گرفت که بسیاری از اسناد ناپدید شد؛ ما سعی می‌کنیم تاریخچه بسیاری از رشته‌ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و تغییرات و نرم‌افزارها و افراد را مستند کنیم اما در بعضی مواقع ما خلا اطلاعاتی داریم و این فاجعه‌بار است که ما تاریخ دانشگاه خودمان را در بعضی موارد نداریم.

محمدی‌فر عنوان کرد: خوشحالم که دوستان قدم در این عرصه گذاشتند؛ کارهای خوبی شده و‌ مستندنگاری شده است و شاید تنها دانشگاهی هستیم که موسس دانشگاه را پیدا کردیم و با او ‌مصاحبه کرده و مصاحبه را مستند کردیم؛ این‌ها کارهای ازرشمندی است که شاید امروز خود را نشان ندهد اما چند سال دیگر اهمیت خود را نشان خواهد داد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: طبقه‌بندی داده‌ها مهم است؛ اینکه در آرشیو اطلاعات وجود داشته باشد و این اطلاعات گم نشود. دسترسی به اسناد و بازیابی اسناد در روابط عمومی ما بسیار مهم است. بابد بتوانیم از این اسناد، مسائل را به صورت کاربستی بیرون بکشیم مثلا سابقه ۴۰ ساله دانشگاه را بیرون بکشیم‌.

وی ادامه داد: این‌ها مسائلی هستند که باید در آن وارد شویم و اگر وارد شویم با دریایی از اطلاعات مواجه خواهیم بود که می‌تواند به جامعه کمک کند؛ امروز جامعه ما در شرایط بی‌رحمانه کرونا و بسته‌شدن اقتصاد قرار دارد و واقعا صدای خردشدن خیلی از استخوان‌ها را شنیدیم اما جامعه ما توانسته آرامش خود را حفظ کند که این نقش تبلیغات، روابط عمومی و‌ معنویت در جامعه است که خود را نشان می‌دهد.

یعقوب محمدی‌فر بیان کرد: روابط عمومی در کشور ما بر بنیادی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است که شاید در بسیاری از کشورهای دیگر وجود نداشته باشد؛ این‌ها جلوه‌هایی است که ما باید نشان دهیم. این مهربانی و ‌دوستی که در این کشور وجود دارد و‌ در عمق جان خیلی از مردم رفته را وظیفه داریم ‌نشان دهیم.

وی ادامه داد: جلوه‌های نوع‌دوستی و ‌همسایه‌دوستی که در این کشور وجود دارد در کمتر جایی از دنیا وجود دارد که زمینه‌های فرهنگی ما است که تاثیر آن را در دانش و‌ حوزه‌های مختلف فنی، مهندسی پزشکی علوم انسانی و‌ ... می‌بینیم.

محمدی‌فر اظهار کرد: بنیاد وقف برای اولین‌بار در این کشور نهاده شد و اسلام این را پذیرفت و‌ توسعه داد و بعد از ایام در بسیاری از تمدن‌ها هم‌ وارد شد؛ اگر این‌ها را معرفی کنیم، می‌توانیم پتانسلی که در جامعه وجود دارد را فعالیت بخشیم و‌ بنیان‌های جامعه را تقویت کنیم.

وی تشریح کرد: وظیفه و رسالت شما بسیار گسترده است و ‌علاوه بر بحث آموزش، پژوهش و فرهنگی و مسائل دانشگاه بحث‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در آن داخل شوید؛ جامعه همدان از دانشگاه بوعلی‌سینا توقع بیشتری دارد و قسمت عمده‌ای از این بار برعهده شما است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: روابط عمومی ما باید برای خود برنامه داشته باشد و دارای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد؛ ما در گذشته برای دانشگاه، سایتی داشتیم که اطلاعاتی در آن وجود نداشت که اکنون بهتر شده اما هنوز مطلوب بنده نیست.

وی ادامه داد: باید وقتی وارد گروه‌ها می‌شویم اطلاعات اساتید در آن وجود داشته باشد و عکس‌ها باید هر چند مدت تعویض شوند و از شخصیت‌ها، مفاخر، بوعلی‌سینا، آزمایشگاه‌ها و خارج از دانشگاه تصاویری گذاشته شود؛ ما این تغییر چهره را از شما انتظار داریم.

یعقوی محمدی‌فر تبیین کرد: ما توقع داریم که شما یک ساینس خبرگزاری داشته باشید و بیشتر بار را روی آن بگذارید که شامل بخش‌های مختلف از ستاره‌شناسی تا ویروس‌های ریزی که داریم، باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما حوزه‌هایی مانند بحث گردشگری، حوزه‌های علمیه و ... داریم‌ که ظرفیت خوبی دارند و‌ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: تک تک داشته‌های ما را باید معرفی شود؛ وقتی این کار صورت گیرد ما به کشور و دانشگاه‌مان می‌بالیم. همچنین روی برندینگ دانشگاه باید بیشتر کار کنیم.

یعقوب محمدی‌فر اظهار داشت: حس تعلق به مکان را باید ایجاد کنیم؛ فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه باید به دانشگاه خود افتخار کنند و دانشگاه هم به آن‌ها افتخار کند و‌ به همدیگر کمک کنند که این را شما باید به وجود بیاورید که البته این‌کارها زمان‌بر است و بسترسازی باید صورت گیرد.

محمدی‌فر ضمن تشکر از معاونت فرهنگی دانشگاه گفت: شما با فرهنگ کار می‌کنید، فرهنگ یک درخت است که باید روی آن کار شود؛ اگر ما زمینه‌های فرهنگی خوبی ایجاد کردیم، مطمئن باشید درخت خوبی کاشته‌ایم و آن وقت است که به ما میوه و سایه خوبی می‌دهد. شما بر بنیادی از فرهنگ، عقیده و اعتقادات کار می‌کنید.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان خطاب به روابط عمومی دانشگاه ابراز کرد: ما از شما در سال ۹۹ توقعات زیادی داریم؛ پس کمربندها را محکم ببندید.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست