پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۵۰
|
کد خبر: ۳۹۳۶
با رای اکثریت قاطع اعضاء ستاد نقشه جامع علمی کشور؛

طرح ساماندهی آموزش عالی به تصویب رسید

طرح ساماندهی آموزش عالی با رای اکثریت قاطع اعضاء ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹

طرح ساماندهی آموزش عالی به تصویب رسید

به گزارش بسنا و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، یکپارچگی توسعه و پیشرفت را از مزیت‌های ستاد نانو دانست و گفت: ستاد نانو علاوه بر موفقیت در کسب رتبه چهارم در تولید مقالات بین‌المللی و جایگاه مهم در ثبت اختراعات (پتنت) حوزه نانو، در صنعتی شدن تولیدات نانو و فرهنگ‌سازی حوزه آموزش و پرورش نیز موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید»، اظهار کرد: تحقق جهش تولید منجر به افزایش ارزش افزوده و سرعت پیشرفت کشور می‌شود و صنعت نانو یک صنعت قدرتمند با ارزش افزوده بسیار بالا به حساب می‌آید.

عاملی با اشاره به تأکید رهبری بر اینکه عنوان سال‌ها صرفاً برای همان سال نیست و در واقع آغاز مسیری است برای پیشرفت کشور، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد پیوند بین حوزه نانو و جهش تولید شاهد پیشرفت‌های بزرگ کشور باشیم.

وی درمورد تصویب سند ملی نانو گفت: در ستاد نقشه جامع علمی کشور این سند بررسی و نهایی شود و بعد از آن در دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد که می تواند بدنبال ارائه گزارش نانو این امر محقق شود.

دکتر عاملی گفت: با تصویب سند ملی نانو ظرفیتی برای اختصاص ردیف بودجه به حوزه فناوری نانو ایجاد خواهد شد.
همچنین دکتر عاملی تاکید کرد که در توسعه و صنعتی شدن نانو به عوامل زیست محیطی و مولفه های مرتبط با پیشرفت پایدار باید توجه کرد.

دکتر عاملی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیازمند حمایت کامل و قطعی برای اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی است. طرح ساماندهی موجب اعتبار یافتن واحدهای کوچک آموزش عالی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع انسانی می‌شود.

وی بر تعامل وزارت علوم با ذینفعان طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی تأکید کرد و گفت: در جلسات طرح ساماندهی باید نماینده‌ای از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور حضور داشته باشد.

در این جلسه با اکثریت قاطع اعضاء ستاد نقشه جامع علمی کشور، طرح ساماندهی آموزش عالی به تصویب رسید. در عین حال دکتر عاملی تاکید کرد که طرح ساماندهی یک جزء از محورهای هشت گانه طرح آمایش آموزش عالی است که لازم است قبل از اتمام دولت یازدهم در ستاد نقشه ارائه شود و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد محمدیان نیز در این جلسه با اشاره به انگیزه‌های تعریف شده در سند آمایش گفت: موضوعاتی چون مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی سنجش، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی باید دیده شود.

وی خاطر نشان کرد: در این جلسه انتظار داشتیم که وزارت علوم گزارش کاملی از این سند ارائه دهد و با توجه به گزارشی که ارائه شد، این وزارتخانه نیازمند حمایت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فشارها را از خود بردارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زمانی که این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد، رفتار نمایندگان کنترل خواهد شد.

جذب هیأت علمی بر مبنای توسعه آمایش باشد

دکتر محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به سند آمایش آموزش عالی، خاطر نشان کرد: هیأت علمی دانشگاه‌ها بر مبنای توسعه آمایش فعالیت می‌کنند و بر اساس آن نیز وزارت علوم مجوز جذب را نیز صادر می‌کند.


انتقاد دکتر طهرانچی از توسعه بی‌رویه مؤسسات آموزشی

به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: آنچه که در گزارش وزارت علوم آمده، اعتمادبخشی به مؤسسات آموزش عالی است و این در حالی است که در واقع مؤسسات کوچک در یکی از شهرستان‌ها انتظار دارد که مؤسسه آنها تبدیل به دانشگاه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه