پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۵۸
|
کد خبر: ۴۰۱۵
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بوعلی‌سینا و مجری این طرح پژوهشی بین المللی، عنوان کرد: هدف این پروژه مدیریت بلایای طبیعی‌ در کشور ما و منطقه خاورمیانه است؛ ما غیر از آتش‌فشان، تمام مسائل طبیعی را داریم و بدبختانه مسائل سیاسی و جنگ هم در منطقه وجود دارد که باعث شده ما به سمت تکنولوژی‌های داده مکانی، STI و GIS برای مدیریت بحث بلایای طبیعی استفاده کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسین ترابزاده خراسانی عضو هیات علمی و رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بوعلی‌سینا در افتتاح آزمایشگاه ژئوماتیک این دانشگاه که با حضور دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و دکتر علی منصوریان استاد گروه GIS دانشگاه لوند سوئد و مدیر پروژه "مدیریت محیط زیست در خاورمیانه با استفاده از روش‌های مکان‌مند"، برگزار شد، گفت: در این پروژه سه دانشگاه از کشور ما حضور دارند که این دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی و دانشگاه بوعلی‌سینا است. به علاوه دو دانشگاه از یمن و‌ پنج دانشگاه اروپایی هم‌ حضور دارند.

ترابزاده خراسانی عنوان کرد: هدف این پروژه مدیریت بلایای طبیعی‌ در کشور ما و منطقه خاورمیانه است؛ ما غیر از آتش‌فشان، تمام مسائل طبیعی را داریم و بدبختانه مسائل سیاسی و جنگ هم در منطقه وجود دارد که باعث شده ما به سمت تکنولوژی‌های داده مکانی، STI و GIS برای مدیریت بحث بلایای طبیعی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این پروژه این است که مدیران اجرایی کشورها با وضعیت آشنا شوند و ‌بتوانند از سیستم استفاده کنند؛ همچنین ‌کارشناسان و دانشجویان که امید آینده هستند و‌ بعدا انشالله مدیران کشور خواهند ش، بتوانند از این پروژه استفاده ببرند.

حسین ترابزاده خراسانی تشریح کرد: فاز اول پروژه توسعه درس‌ها بوده است که سه درس متفاوت یکی در رابطه با اثرات و برآورد بلایای طبیعی بر محیط‌زیستی در منطقه و دوم در رابطه با پایش این اثرات و‌ سوم در رابطه با نحوه کمک زیرساخت‌های داده‌های مکانی است.

وی یادآور شد: سیستم و همچنین درس‌هایی در آن به صورت ویدئویی، صوت و ... برای ارائه در بستر وب آماده شد که ما در خاورمیانه چنین چیزی نداشتیم.

مجری طرح در ادامه بیان کرد: فاز دوم توسعه نرم‌افزارها بوده است که شما اطلاعات و‌ داده‌ها را روی آن پیاده می‌کنید و در وبگاه دانشگاه بوعلی سینا قابل مشاهده است.

وی تبیین کرد: این سیستم خیلی خوب با قابلبت استفاده آسان است و‌ اگر اطلاعات خیلی کمی از GIS داشته باشید به راحتی می‌توانید داده‌های خود را در آن‌جا قرار دهید و آنالیزها را از سیستم بگیرید.

دکتر ترابزاده خراسانی خاطرنشان کرد: فاز بعدی توسعه همین آزمایشگاه‌ها در پنج دانشگاه خاورمیانه بود.

وی تشریح کرد: شروع کار از دی ماه بود و اکنون در مرحله ارزیابی پروژه هستیم. برای ارزیابی، یک سیستم تحت وب داریم که دانشجویان در آن‌جا اکانت می‌گیرند؛ ۱۲ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف برای ارزیابی انتخاب شدند و با استاد خود در سیستم ارتباط می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: ان‌شاءالله در ماه آینده مرحله ارزیابی تمام‌ خواهد شد؛ بحث دیگر، آموزشِ آموزش‌دهنده‌ها است که چند جلسۀ آن انجام شده است و قرار است سه دوره در ایران انجام‌ شود.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه