پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۶۰
|
کد خبر: ۴۰۴۴
عضو هیات علمی و استادتمام شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با بسنا اظهار داشت: شاگردان کلاس درس ۴۰۰۰ نفری امام صادق(ع) علاوه بر شیعیان، از مذاهب دیگر غیراسلام نیز بودند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

دکتر داوود حبیبی استاد تمام شیمی آلی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: سه نکته درباره زندگی امام صادق سلام الله علیه وجود دارد.

وی تصریح کرد: بخش اول علمی است؛ امام صادق علیه السلام، به مادران توصیه می‌کند که کودکان شیرخوار خود را در طرف چپ بخوابانند. این توصیه، قرن‌ها همچون یک سفارش زائد یا بی‌مورد جلوه می‌کرد و علت این بی‌توجهی این بود که هیچ‌کس به فایده آن پی نمی‌برد و بعضی هم به کار بستن آن را خطرناک می‌دانستند و فکر می‌کردند اگر طفل شیرخوار را در طرف چپ مادر بخوابانند، ممکن است مادر هنگام خواب بغلطد و طفل را زیر تنه خود خفه کند.

داوود حبیبی در ادامه متذکر شد: براساس آزمایش‌های مکرر دانشمندان، عادتی که جنین، قبل از تولد به شنیدن صدای قلب مادر دارد، طوری در وی نافذ می‌شود که بعد از تولد، اگر ضربان قلب او را نشنود، احساس اضطراب می‌نماید و به همین جهت، وقتی نوزاد را در طرف چپ مادر می‌خوابانند، چون صدای ضربان قلب مادر را می‌شنود، آرام می‌گیرد؛ ولی چون در طرف راست آن صدا کمتر به گوشش می‌رسد، مضطرب می‌شود!

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: بخش دوم در رابطه با آداب معاشرت است؛ امام صادق علیه السلام، هنگامی که یارانش را مهمان می‌کرد، برایشان سفره می‌گستراند و بهترین و پاکیزه‌ترین غذاها را آماده می‌ساخت.

دکتر حبیبی ادامه داد: ایشان، آن قدر علاقه‌مند به مهمان بودند که وقتی مهمانان بار سفر می‌بستند، از کمک و یاری در بستن بار و بُنه به ایشان خودداری می‌کرد؛ چنانکه درباره جماعتی که میهمان ایشان بودند، چنین کرد و به خدمتکارانش هم دستور داد که در جمع کردن اثاث، آنان را کمک ننمایند و‌ میهمانان گفتند "ای فرزند رسول خدا، میهمان نوازی شایان کردید و هدیه زیاد دادید، اما چرا به خدمتکاران فرمودید که در بستن اثاث به ما کمک نکنند" و امام صادق فرمود "ما خانواده‌ای هستیم که به دلیل علاقه به مهمان در رفتن کمکشان نمی‌کنیم." که این رفتار به این علت بود که دوست نداشتند مهمان از منزل ایشان برود.

وی یادآور شد: سومین نکته، تبلیغ دین است؛ امام جعفر صادق علیه السلام، رئیس و بنیان‌گذار مکتب شیعه جعفری است، شخصیتی عالم و بزرگوار که در طول عمر ۶۵ ساله خود، شاگردان بسیاری را در علوم و دانش‌های گوناگون فقهی، علمی، کلامی، توحیدی، ولایتی، حدیث نفس، معرفت‌شناسی و... آموزش دادند به‌طوری که چهره‌های علمی بزرگی مانند زراره راوی مهم و معتبر، ابان‌بن تغلب مجتهد بزرگ، مفضل‌بن عمر که توحید مفضل را مطرح کرده و بسیاری شخصیت‌های شناخته‌شده و مطرح در مکتب آن حضرت علم و دانش آموختند.

داوود حبیبی تشریح کرد: شاگردان کلاس درس ۴۰۰۰ نفری امام صادق علیه السلام تنها از میان مردم شیعه‌ مذهب نبودند، بلکه حتی مردمی از اهل‌سنت، یهودیان و مسیحیان هم در مکتب آن حضرت شاگردی کرده و از دانش و علم ایشان بهره می‌بردند، سؤالات خود را می‌پرسیدند و از اینکه شاگرد امام صادق علیه السلام هستند به خود می‌بالیدند.

حبیبی اظهار داشت: امام صادق علیه السلام با منطق قوی خود و با صبوریِ مثال‌زدنی، به سوالات همگان، گوش می‌دادند و با استدلالات منطقی، سوال کنندگان را مجاب می‌فرمودند.

وی در پایان ابراز کرد: خدا کند که ما با اقتداء در اندیشه، قول و فعل خود به مولایمان امام صادق، شیعیان خوبی برای حضرتش باشیم.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست