پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۹۱
|
کد خبر: ۴۰۶۴
چهارمین جلسه کمیته ملی میراث فرهنگی و طبیعی با حضور رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۹

به گزارش بسنا، در ابتدای جلسه دکتر ایوبی ضمن تأکید بر اهمیت کمیته میراث، به این نکته اشاره کردند که در شرایط کرونایی، فرهنگ به دنیا نشان داد از چه ظرفیتی برای نزدیک ساختن انسان­ها برخوردار است. ایشان در ادامه ضمن تشکر از حضور اعضا و به ویژه مهمانان محترم از شهرستان­های نیشابور و خوی ابراز امیدواری کرد که روزی شهر خوی به مانند قونیه شهرت جهانی پیدا کند. دکتر ایوبی همچنین با اشاره به اقتباس هنرمندان نامدار اروپایی (ژان کلود کریر و پیتر بروک) از منطق‌­الطیر، عطار نیشابوری را دارای چنان اعتباری در دنیا دانستند که به هنگام طرح موضوع گرامیداشت این چهره برجسته فرهنگی در یونسکو، تمام کشورها به اتفاق آرا به آن رأی دادند.

در ادامه دکتر مستکین مدیر گروه فرهنگ ضمن خوشامدگویی به مهمانان، موضوع گرامیداشت عطار و فارابی را جزء مهم­ترین برنامه­های بازه ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ یونسکو برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تشریک مساعی بتوان کاری در خور نام این بزرگان انجام داد. دکتر مستکین همچنین با اشاره به طرح اهدای جایزه استاد محمد علی موحد در حوزه شمس و مولانا پژوهی بر لزوم تحقق آن تأکید کرد.

دکتر ایوبی نیز با بیان این نکته که استاد موحد در حال حاضر بزرگترین مولاناپژوه دنیا است، حضور این اندیشمند برجسته را فرصتی مغتنم برای بهره­گیری علمی جامعه به شمار آورد و ابراز امیدواری کرد روزی جایزه استاد موحد بین­المللی شود.

در ادامه جلسه عابدی فرماندار ویژه خوی ضمن اعلام آمادگی کامل برای کمک به تحقق برنامه‌­های گرامیداشت چهره­‌ها، بر حمایت تولیت شمس تبریزی از جایزه استاد موحد تأکید کرد و ابراز امیداوری کرد با تلاش همگان جامعه امروز بیش از پیش با اندیشه‌­های شمس آشنا شود.

جعفرپور دبیر اجرایی تولیت شمس تبریزی نیز همایش بین­‌المللی شمس و مولانا را از مهم­ترین اتفاقات فرهنگی کشور برشمرد که به خصوص با بخش­هایی مانند قصه­‌گویی و موسیقی، بیش از پیش در جامعه نمود پیدا کرده است.

همچنین قامتی فرماندار ویژه نیشابور ضمن سپاس از تلاش برای نکوداشت حکیم عطار، اعلام آمادگی  کرد طی برنامه‌­ای در نیشابور برای هر چه بهتر برگزار کردن گرامیداشت این اندیشمند برجسته یک هم­‌افزایی ملی صورت پذیرد.

دکتر حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، استفاده از عناصر مرتبط با عطار، شمس و فارابی را در طراحی شهری بسیار مهم برشمرد و از جمله پیشنهاد داد در شهر نیشابور با اقتباس از منطق الطیر یک گذر فرهنگی ایجاد شود. ایشان همچنین با اشاره به نمونه­‌های موفق صیانت از خانه‌های هنرمندان برجسته جهانی مانند موتزارت و باخ، خواستار توجه بیشتر به زادبوم هنرمندان ارزشمند داخلی شد و برای مثال از تخریب منزل استاد مشکاتیان در شهر نیشابور ابراز تأسف کرد.

دکتر میرزایی دبیر جشنواره بین­‌المللی فارابی و مهندس تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز حمایت دستگاه‌های متبوع خود را از برنامه­‌های نکوداشت یونسکو به‌ویژه پیرامون فارابی بیان کردند.

دکتر نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز ابراز آمادگی کرد همزمان با گرامیداشت حکیم عطار، موزه ملی مجموعه آثار مرتبط با شهر نیشابور را حتی به شکل بازدید مجازی در معرض دید علاقمندان قرار دهد.

دکتر محمدی­‌فر رییس دانشگاه بوعلی همدان نیز با تشکر از زحمات دکتر ایوبی و کمیته ملی میراث، پیشنهاد داد جهت جلوگیری از مشکلات اجرایی و نیز حفظ کیفیت برنامه، جایزه استاد موحد به شکل دوسالانه برگزار شود.

در ادامه جلسه دکتر طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی و رییس کمیته ملی میراث، اصلی‌­ترین عامل تحقق برنامه‌ها را درگیر کردن مردم در پاسداشت چهره­‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت خیرین در برپایی امکانی مانند موزه و سایت­های میراث دانست و تأکید کرد تا زمانی که ما به فکر چهره­‌های فرهنگی و علمی خود نباشیم نمی‌توان انتظار داشت سایرین اقدامی در این خصوص انجام دهند. ایشان ابراز امیدواری کرد پرونده فیروزه نیشابور برای درج در فهرست میراث فرهنگی ناملموس تکمیل و تقدیم یونسکو شود.

شایان ذکر است در این جلسه هر یک از اعضای محترم به نوبه خود به طرح موضوع پرداختند و کلیات طرح اهدای جایزه استاد محمدعلی موحد نیز به تصویب کمیته رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست