پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۲۲۵
|
کد خبر: ۴۰۶۵
کاهش تعداد دانشگاه‌ها بر اساس طرح ساماندهی آموزش عالی موضوعی است که وزارت علوم به منظور ارتقای کیفیت و افزایش توان دانشگاه‌ها از مدت‌ها قبل به آن پرداخته و اکنون در شرف به نتیجه رسیدن است به گونه‌ای که وزیر علوم این کاهش را در حد نیمی از تعداد کل دانشگاه‌ها (۴۴ دانشگاه) اعلام کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از قدس آنلاین، در طرح ساماندهی آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچکتر ذیل دانشگاه‌های بزرگتر فعالیت می‌کنند. ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی تکلیفی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر دوش دارد و از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

در دوره‌ای، با مؤسسات و دانشگاه‌های خیلی متنوعی در سطح کشور مواجه شدیم که علاوه بر آسیب زا بودن، سطوح مختلف علمی دارند.

در حال حاضر طیف وسیعی از مؤسسات آموزش عالی در کشور داریم که به نام دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی یا دانشکده در حال فعالیت‌اند، ولی از نظر علمی با نیاز ملی و منطقه‌ای هم راستا نیستند؛ به همین دلیل از سه یا چهار سال قبل پای ساماندهی مراکز آموزش عالی به میان آمد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی و اجرای آن در سال ۹۹، اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی تکمیل و در ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور تایید شد.

وی با اشاره به برخی موانع، افزود: هم اکنون در حال انجام هماهنگی‌های اجرایی در سطح استانی هستیم؛ موانعی که وجود دارد معطوف به نگاه‌های بخشی – محلی است، چون برخی از واحد‌های آموزشی را باید کنار هم قرار دهیم.

غلامی افزود: در این زمینه ممکن است مشکلی از باب انتقال اولویت‌ها پیش بیاید که در حال هماهنگی است. مهمترین مسأله، پایان مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهم بود که باید آن‌ها را در زمینه اجرای این طرح توجیه کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی از سال ۹۹ اجرا می‌شود با تایید این نکته که تعداد دانشگاه‌ها از حدود ۸۸ به حدود ۴۳ یا ۴۴ می‌رسد، تاکید کرد: این امر در قالب ایجاد شبکه است و دانشگاه‌های کوچک کنار هم قرار می‌گیرند و یک دانشگاه بزرگ‌تر به وجود می‌آید.

به گفته این مسوول وزارت علوم، دانشگاه تهران در شهر‌های قم، پاکدشت، ورامین، کرج و کیش چند شعبه دارد که مجموعه آن‌ها زیر تابلوی دانشگاه تهران فعالیت می‌کنند و ظرفیت دانشگاه تهران حاصل این مجموعه‌ها است.

غلامی درباره ایجاد دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی آموزش عالی، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در استان‌ها یک یا دو دانشگاه بزرگ شکل بگیرد که در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی با هم جمع شوند و امکانات خوب شان را با هم به اشتراک بگذارند.

وزیر علوم تاکید کرد: لازم نیست همه دانشگاه‌ها در تمام استان‌ها همه امکانات را تهیه کنند، بلکه در طرح ساماندهی، مراکز بهم نزدیک می‌شوند و منابع مالی شان منجر به انجام اقدامات بهتر می‌شود.

غلامی خاطرنشان کرد: در نهایت، تشکیل دانشگاه جدید برای ارتقا آموزش عالی کشور صورت می‌گیرد.

مقدمات اجرای ساماندهی آموزش عالی در کرونا انجام شد

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم درباره طرح ساماندهی آموزش عالی، گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی جزء طرح‌های وزارت علوم است که در بحران کرونا انجام مقدمات آن همچنان ادامه داشت.

وی افزود: در چند روز گذشته بخشی از این طرح شامل الحاق چند مرکز آموزش عالی به چند دانشگاه تصویب شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، ساماندهی آموزش عالی را طرحی پیچیده و نیاز به دقت فراوان در اجرا دانست و تاکید کرد: برنامه وزارت علوم بر اجرای این طرح در سال ۹۹ است هر چند ریزه کاری‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد.

خاکی صدیق درباره کاهش مراکز آموزش عالی در طرح ساماندهی، اظهار داشت: تعداد دانشگاه‌ها از حدود ۸۸ به حدود ۴۳ تا ۴۴ دانشگاه کاهش می‌یابد.

در حال حاضر با احتساب تمام مراکز غیردولتی، هم اکنون حدود ۲ هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور فعال است.

ساماندهی مراکز آموزش عالی معطوف به دانشگاه‌های دولتی است و حساسیت‌ها بیشتر سمت مردم مطرح است و فکر می‌کنند اگر دانشگاهی در استان به شهری دیگر در همان استان منتقل شود امتیازی است که از مردمان آن شهر گرفته شده و به شهر دیگر داده می‌شود، در حالی که چنین مسأله‌ای مطرح نیست.

در این میان اما، دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، علمی کاربردی و تا حدی پیام نور در طول دو سه سال گذشته با وجود فشار‌های زیاد و تمام مشکلات ساماندهی، این کار را انجام دادند. دانشگاه جامع علمی کاربردی با کیفیت و استاندارد کار می‌کند و بسیاری از واحد‌های این دانشگاه که از کف استاندارد برخوردار نبودند با وجود تمام مخالفت‌ها و تلاش‌هایی که علیه این پروژه بود دو سال خیلی سخت، اما موفق را گذراندند.

اگر بدنه کشور با این دانشگاه‌ها همکاری می‌کرد چه بسا دستاورد‌های بهتر از این هم داشتند، ولی با کاستی‌های کم تا همین مرحله هم در ساماندهی موفق عمل کرده اند. همچنین در دانشگاه پیام نور بحث محدودیت مطرح بود که البته پروژه ساماندهی را تا حدی انجام دادند، هر چند هنوز تا ایده آل‌ها فاصله دارند، اما همه این پیشرفت‌ها در ساماندهی را با سال‌های ۹۳ و ۹۴ مقایسه می‌کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
چرا زمانیکه دانشگاه آزاد به یکباره ظرفیت پذیرش در مقطع دکترا رو از پنج هزار نفر به چهل و پنج هزار نفر افزایش داد، کسی دنبال کیفیت نبود؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
چرا سراغ دانشگاه های رایگان سراسری رفتید؟ اگه راست میگید برید سراغ واحد های بی کفایت آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و ...
سلیمانی
United Arab Emirates
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
وزارت علوم چرا فقط بر دانشگاههای دولتی وزارت میکنه!!!! مگه دانشگاه آزاد و.. مال این مملکت نیست!!! ودانشجوهاش از فرزندان این مرز و بوم نیست!!! چون این دانشجوها بخاطر مستضعف بودنشون نتونستند کنار گرفتاری هاخوب درس بخوانند تا با رتبه بهتر در دانشگاه دولتی رایگان درس بخوانند باید از استاندارد سازی آموزشی بوسیله بودجه بیت المال محروم باشند آزادی ها در این اوضای اقتصادی بسختی پول کارکنانشو میدهند و بجای دولت برا خیلیها اشتغالزایی کرده به همین خاطر این وضع مالی روی کیفیت آموزش تاثیر میزاره.. و ما دانشجوها متضرر میشویم وزارت علوم! چرا گوش شنوا نیست؟
علیرضا نیکرو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
به جای این کارهای بیهوده و عبث که هیچ ثمری ندارد و اسمشونو میذارین ساماندهی
بیایید دانشگاه ها رو ادغام کنید
پیام نور + غیرانتفاعی + آزاد + شبانه + روزانه+ علمی کاربردی + فنی و حرفه ای + امام صادق + علوم اسلامی رضوی + و......
در مراکز شهرستان ما باید دوره ی لیسانس رو داشته باشیم
در مراکز استان ها ما دوره ی دکترا را داشته باشیم
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
از نصف هم کمتر
به نظرم دانشگاه ها و دانشجو باید ۲۰ درصد الانش باشه بازم زیاده. اینقدر دانشگاه و دانشجو زیاد داریم که ارزش درس خوندن از بین رفته.
دانشگاهی که هیچ ارزشی تولید نکنه چه فاییده داره.
علیرضا نیکرو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
بجای طرح های بیهوده وعبث بیایید دانشگاه ها رو در هم ادغام کنید
یک دانشگاه به نام دانشگاه عمومی و رایگان
در مراکز شهرستانها تا مقطع لیسانس
در مراکز استان ها تا مقطع دکترا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
الان بقالی است در هر شهر و ناحیه یک دانشگاه تاسیس شده که سبب شده تعداد آنها از چین هم بیشتر شود. با این ظرفیت کیفیت آموزش نیز قابل مشاهده است دانشجویان دکترا که سواد آنها به اندازه فوق دیپلم هم نیست!
دانشگاه