پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۷۱
|
کد خبر: ۴۱۱۹
«کارنامه خورش»، دستور غذاهای نادر میرزا قاجاری با ویراست خوش‌خوان به کوشش نازیلا ناظمی از سوی نشر اطراف منتشر شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۹

کتاب «کارنامه خورش»؛ دستور غذاهای نوه فتحعلی‌‌شاه قاجار منتشر شد

به گزارش بسنا و به نقل از تسنیم، نشر اطراف کتاب «کارنامه خورش»، دربردارنده دستور غذاهای نادرمیرزا قاجاری را به کوشش نازیلا ناظمی منتشر کرد.

این اثر دربردارنده دستور کامل غذاهای مختلف ایرانی و گاهی غیرایرانی است که به همت نادر میرزا و همراهی همسرش نوشته شده است. تسلط نویسنده به ادبیات، تاریخ و طب دوره خودش و دقت او در نگارش باعث شده کتاب «کارنامه خورش» تنها دستور طبخ غذاهای مختلف نباشد. این کتاب فرهنگ‌نامه‌ای از غذاهای ایرانی است به همراه شرح حوادث تاریخی، خاطرات نویسنده، قصه و شعر است که همه با نظمی درونی کنار هم نشسته‌اند.

توصیفات و ابداعات زبانی برای طعم‌ها و تاریخچه‌ غذاهای محلی ایران، همراه گزارش آداب و رسوم روابط اجتماعی و خانوادگی آن دوره کاری کرده که این متن در گذر زمان همچنان خواندنی و تازه باشد.

خوانش دیگری از نسخه‌ این دستورات غذایی را انتشارات دانشگاه تهران قبلاً به چاپ رسانده است. اما نشر اطراف در آماده‌سازی «کارنامه خورش» علاوه بر خوانش دوباره و دقیق نسخه‌ خطی و رفع ابهام‌ها به ویرایش و خوش‌خوان‌سازی پرداخته است.

پی‌نوشت کتاب نیز شامل تغییراتی است که برای خوش‌خوانی و وضوح متن اعمال شده است. همچنین نکات و اطلاعاتی که دانستن آن خواندن متن را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند نیز در این بخش آورده شده است.

درباره نویسنده کتاب آمده است: «نادر میرزا قاجار یکی از نوادگان فتحعلی شاه است که برخلاف خیلی از شاهزادگان قاجاری قدر ندید و بخشی از عمرش را به خاطر درگیری‌های سیاسی در زندان گذراند. او را می‌توان یکی از شاهزادگان فرهیخته‌ قاجاری دانست که سال‌های آخر عمرش را به مطالعه و نویسندگی گذراند. «تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز»، «نوادرالامثال» و «لغات تشریح انسان» از آثار اوست.»

انتشارات اطراف در گرافیک کتاب بر اساس ذوق و سلیقه نویسنده در نسخه خطی عمل کرده است.‌ نام کتاب، طراحی جلد، فونت و نشانه‌هایی که در عنوان کتاب و سرفصل‌ها استفاده شده همه بر اساس نسخه‌ی خطی نادر میرزا است.

برچسب ها: کتاب و ادبیات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر