پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۳۹۷
|
کد خبر: ۴۱۶۵
دکتر حسن ساریخانی در گفتگو با بسنا، ضمن تشریح مصوبات امروز شورای دانشگاه بوعلی‌سینا، به سوالات پرتکرار دانشجویان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۹

دکتر حسن ساریخانی معاون آموزشی و تحصیلات دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا با اشاره به مصوبات جلسه یکشنبه ۲۹تیر شورای دانشگاه، پیرامون برگزاری کلاس‌های عملی نیمسال ۹۸۲ گفت: با توجه به موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور و به ویژه در استان‌های هم‌جوار، مقرر گردید برگزاری حضوری کلاس‌های عملی به تاخیر افتاده و در صورت تغییر شرایط در اواخر مردادماه یا نیمه دوم شهریورماه برگزار گردد.

وی افزود: همچنین با توجه به ماهیت بسیار متفاوت دروس عملی در گروه‌ها و رشته‌های مختلف، مقرر گردید گروه‌ها و دانشکده‌ها نسبت به بررسی کلاس‌های عملی اقدام نموده و در صورت امکان نسبت به برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها با حفظ کیفیت آموزشی اقدام نمایند.

ساریخانی در مورد برگزاری دفاع به صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری نیز اظهار داشت: مقرر گردید طبق سنوات گذشته، جلسه دفاع از رساله یا پایان‌نامه در مردادماه برگزاری نشده، اما دفاع از رساله یا پایان‌نامه تا پایان آبان ۱۳۹۹ در قالب نیمسال ۹۸۲ امکان‌پذیر است و دانشکده‌ها بسته به شرایط می‌توانند با رعایت پروتکل‌‌ها، دفاع را به صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری برگزار نمایند. البته ضروری است موضوع اخذ معافیت تحصیلی مشمولان در دانشکده‌ها بررسی و اقدام لازم برای دریافت معافیت تحصیلی برای مهر و آبان صورت گیرد.

وی همچنین به موضوع امکان شرکت در امتحان جامع به صورت مشروط اشاره کرد و بیان داشت: موضوع عدم برگزاری آزمون زبان توسط سازمان سنجش آموزش کشور و سازمان امور دانشجویان مطرح گردید و با توجه به تاخیر بیش از اندازه در اعلام تاریخ‌ برگزاری این آزمون‌ها، مقرر گردید تنها دانشجویان دکتری متقاضی شرکت در آزمون جامع در نیم‌سال جاری بتوانند به صورت مشروط در آزمون شرکت نمایند و در صورت قبولی، گواهی نمره آزمون‌ زبان قابل قبول را حداکثر تا پایان نیمسال ۹۹۱ ارائه نمایند. البته در صورت عدم قبولی در آزمون جامع، این مجوز اعتبار نداشته و دانشجو برای شرکت در آزمون جامع بعدی می‌بایست حتما نمره زبان قابل قبول را قبل از آزمون ارائه نماید.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه پیرامون حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه و خوابگاه تصریح کرد: مقرر گردید صدور مجوز حضور دانشجویان تنها در صورت درخواست دانشجو، تایید ضرورت توسط استاد راهنما، گروه آموزشی، دانشکده و تایید نهایی تحصیلات تکمیلی دانشگاه به صورت غیر‌حضوری انجام شود و در نهایت تنها دانشجویایی امکان حضور دارند که ضرورت حضور بررسی و تایید گردد. در ضمن رعایت تمامی پروتکل‌ها توسط فرد متقاضی و دانشکده در زمان حضور ایشان در کلیه اماکن دانشگاه ضروری است.

وی با توجه به شرایط موجود، به زمان شروع نیسمال ۹۹۱ اشاره کرد و تشریح کرد: با عنایت به عدم اتمام به موقع نیم‌سال ۹۸۲، ضرورت تدارک شرایط لازم برای شروع نیم‌سال بعدی، کاهش فاصله بین دانشجویان ورودی و دانشجویان سال‌های بالاتر و همچنین تصمیم‌گیری قبلی شورای آموزشی دانشگاه، شنبه ۲۹ شهریور به عنوان تاریخ شروع نیمسال ۹۹۱ انتخاب گردید.

آیا دانشگاه بوعلی‌سینا ترم تابستانی برگزار می‌نماید؟

حسن ساریخانی در پاسخ به سوال تعدادی از دانشجویان گفت: هم‌چنان‌که قبلا اطلاع‌رسانی شده است، امکان برگزاری ترم تابستان در دانشگاه بوعلی‌سینا وجود ندارد. اما دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در ترم تابستانی دانشگاه‌های دیگر به شرط برگزاری به صورت حضوری و با موافقت گروه آموزشی دروس عمومی، پایه یا تخصصی را انتخاب و شرکت کنند. همچنین با توجه به موافقت شورای آموزشی، دانشجویان می‌توانند در ترم تابستان، صرفاً دروس عمومی را در دوره‌های مجازی بگذرانند.

آیا دانشجو می‌تواند درخواست گذراندن ترم تابستانی به صورت غیرحضوری را ارائه دهد؟

وی در پاسخ به سوالی دیگر در حیطه ترم تابستانی عنوان کرد: بله، دانشجویان می‌توانند در سامانه گلستان درخواست خود برای گذراندن ترم تابستانی در سایر دانشگاه‌ها را ثبت کنند و پس از تأیید مدیر گروه و معاون آموزشی دانشکده، معرفی‌نامه دانشجو به وی صادر خواهد شد. مجددا تاکید می‌گردد صرفا دروس عمومی دوره‌های غیرحضوری دانشگاه‌های دولتی قابل پذیرش خواهد بود. جهت مساعدت با دانشجویان عزیز نیز مهلت درخواست ترم تابستانه از طریق سامانه گلستان تا ۱۵ مرداد تمدید شده است.

وضعیت برگزاری امتحان دروس تحصیلات تکمیلی به چه صورتی است؟

دکتر ساریخانی با توجه به دغدغه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز گفت: تعداد زیادی از امتحانات دروس تحصیلات تکمیلی در زمان مقرر و طبق برنامه امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شده است. در مورد دروسی که طبق نظر اساتید نیاز به ادامه تدریس و تکمیل محتوای آموزشی بوده است، امتحان به تعویق افتاده و مسلما برگزاری امتحانات این دروس نیز در صورت عدم بهبود شرایط به صورت غیرحضوری خواهد بود. در رابطه با دروس نظری-عملی و یا صرفا عملی تحصیلات تکمیلی نیز نمره پس از تکمیل کلاس‌های عملی در اوایل نیمسال آتی ثبت خواهد شد.

برای دروسی که امتحان برگزار نشده است چه تدابیری اندیشیده شده است؟

وی در ادامه در رابطه با دروس کارشناسی اعلام کرد: اساتید موظف به برگزاری امتحانات در بازه زمانی مقرر یعنی ۱۴ تا ۳۰ تیرماه می‌باشند. در صورتی‌که امتحانی به هر دلیل برگزار نشده باشد، موضوع می‌بایست از طریق استاد درس و معاونت آموزشی دانشکده بررسی شده و تصمیم گیری شود.

آیا اساتید می‌توانند دانشجویان را مجبور به حضور در دانشگاه نمایند؟

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در واکنش به اجبار احتمالی برای حضور دانشجو در دانشگاه تاکید کرد: هیچ مجوزی مبنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه برای هیچ کلاسی حتی دروس عملی برای دروس کارشناسی داده نشده است. اگر استادی این کار را انجام داده خارج از مقررات دانشگاه عمل کرده است. دانشجویان موضوع را به معاون آموزشی دانشکده خود اطلاع دهند و در صورت عدم اجرای قوانین دانشگاه، معاونت آموزشی دانشکده موظف به پاسخگویی است.

آیا نیمسال بعدی به صورت مجازی خواهد بود؟

وی با اشاره به مشخص نبودن تکلیف ترم آینده بیان کرد: مسئولین وزارت علوم در مصاحبه‌ها و برخی مکاتبات اعلام کرده‌اند که ترم به صورت مجازی است اما هنوز دستورالعمل قطعی به دانشگاه ارسال نشده است. در حال آماده‌سازی زیرساخت آموزش مجازی برای نیمسال ۹۹۱ هستیم تا در صورت نیاز به مشکلی برنخوریم. با توجه به تجربیات به دست آمده از نیمسال جاری، آموزش مجازی ترم آینده قطعاً از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. مسلما دانشجویان عزیز نیز تجربه بیشتری در رابطه با یادگیری به صورت مجازی داشته و ارتباط بیشتری با این شیوه آموزش برقرار خواهند کرد.

آیا اساتید می‌توانند با یک فایل pdf کلاس عملی خود را به صورت مجازی برگزار نمایند؟

ساریخانی ضمن پاسخ منفی به این سوال، خاطرنشان کرد: تدریس کلاس‌های عملی صرفا با فایل pdf مورد تایید نبوده و ضروری است از روش‌های مناسب نظیر فیلم‌های آموزشی علمی و موراد تکمیلی دیگر جهت تبیین مناسب و دقیق درس استفاده شود. در صورت عدم ارائه محتوای درسی مناسب، موضوع به معاونت آموزشی دانشکده منعکس گردد.


خبرنگار: اسماعیلی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیده مرضیه قائمی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
بنده دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری هستم، بنده اصلا با آموزش مجازی موافق نیستم چون به مراتب هر چیزی را باید در محل خودش آموزش داد تا به نتيجه مطلوبی برسیم، لطفا آموزش حضوری را در نظر بگیرید. تا ما دانشجویان بتوانیم از آموزش بهتری برخوردار باشیم ممنونم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
جناب آقای وزیر علوم ، آیا فرزند خودتان امسال کنکور سراسری داشت ، بهش با این شرایط اجازه شرکت میدادید ، بخدا خانواده ها خیلی نگران هستند ، خانواده من اصلا نمیگذارد من امسال در کنکور شرکت کنم ، چرا باید بخاطر یک بی تدبیری ، من و امثال من که از کرونا میترسند یک سال عقب بیفتند ، این بخدا انصاف نیست
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
من دانشجو ترم اخر رشته برق هستم.به چه علت مدام برگزاری دروس عملی را به تاخیر می اندازند؟
با اینکه کنکور ارشد را در دانشگاه برگزار میکنند٫چگونه نمیتوانند ازمایشگاه با حداکثر ۱۵ نفر رو تشکیل بدهند؟
اگر دروس عملی در نیمه شهریور تشکیل شود تکلیف دانشجویانی که میخواهند دروس معرفی به استاد بردارند چه میشود؟
صفحه نخست