پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۰۹
|
کد خبر: ۴۱۷۲
معاون آموزشی وزارت علوم در همایش ملی چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی:

توانستیم تهدید کرونایی را به فرصت خوبی برای آموزش عالی تبدیل کنیم/ آموزش حضوری ترم آینده تمام دانشگاه‌ها منتفی است

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اکنون می‌توان گفت یک اجماعی در آموزش عالی ایجاد شده و ما یعنی همه خانواده آموزش عالی توانستیم تهدید کرونایی را به فرصت خوبی برای آموزش عالی تبدیل کنیم و کشور را از مزایای یادگیری الکتورنیکی بهر‌ه‌مند سازیم و به سمت روش‌های نوین آموزشی برویم؛ اگر میخواستیم این کار را با برنامه‌های معمولی خودمان پیش ببریم، شاید چندین سال طول می‌کشید تا آن را به انجام برسانیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه همایش ملی چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی که به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینا و به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: براساس گزارش‌های USO که به صورت روزانه ارائه کرد، در یکی از روزها که بیماری در اوج همه گیری بود، اعلام شد که تا ۹۳ درصد تمامی دانشجویان و دانش آموزان دنیا درگیر این مشکل هستند و آموزش‌ها مختل شده است یعنی در کل دنیا، آمار به بالای یک میلیارد و سیصد میلیون نفر رسید که آموزش‌های آنها با اختلال جدی رو به رو بود.

وی تصریح کرد: تقریبا می‌توان گفت ۱۰۰درصد دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته آموزش به صورت حضوری را تعطیل کردند و در کشورهای دیگر که آموزش‌ها برقرار بود، بسیار محدود بود.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان داشت: همزمان با تعطیلات نوروز، یونکسو چند وبینار برای وزرای آموزش و پرورش و آموزش عالی دنیا گذاشته بود که ایران در ان‌جا هم سخنرانی داشت و هم شرکت کرده بود؛ گزارش‌های ارائه شده در آن‌جا حاکی از آن بود که این مساله، یک مساله کاملا همه گیر در آموزش است و پیش‌بینی هایی که در فروردین انجام شد، پیش‌بینی‌های امیدوار کننده‌ای مبنی بر اینکه کرونا تمام می شود، نبود.

خاکی‌صدیق یادآور شد: در کشور ما هم تقریبا همه به این باور رسیده بودند که ما نمی‌توانیم آموزش حضوری را برای این ترم داشته باشیم؛ البته بعضی اصرار بر این داشتند که ما صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد چون معتقد بودند آموزش الکترونیکی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. البته این رویکرد خیلی زود در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت منسوخ شد و همگان اجماع کردند که ما ناچاریم به سمت آموزش‌های الکترونیکی برویم.

وی اعلام کرد: اکنون که ما در خدمت شما هستیم می‌بینیم اکثریت دانشگاه ها از این موضوع استقبال می‌کنند و به درجاتی از مزایای آموزش الکترونیکی نائل شده و بهره‌مند شده‌اند؛ دانشگاه‌هایی که در این بحث بسیار موفق بوده‌اند که عمدتا از قبل زیرساخت‌ها را داشتند. یک سری دانشگاه هم مقداری دیرتر به این حرکت پیوستنند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: اکنون می‌توان گفت یک اجماعی در آموزش عالی ایجاد شده و ما یعنی همه خانواده آموزش عالی توانستیم تهدید کرونایی را به فرصت خوبی برای آموزش عالی تبدیل کنیم و کشور را از مزایای یادگیری الکتورنیکی بهر‌ه‌مند سازیم و به سمت روش‌های نوین آموزشی برویم؛ اگر میخواستیم این کار را با برنامه‌های معمولی خودمان پیش ببریم، شاید چندین سال طول می‌کشید تا آن را به انجام برسانیم.

وی تشریح کرد: یکی از کارهایی که از همان فروردین و در واقع از اسفند انجام شد، بحث فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه یادگیری الکترونیکی بود که ده‌ها و شاید صدها سخنارنی، جزوه آموزشی و محتوا در رابطه با خودِ آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد؛ از کارهای اساسی که باید سازماندهی می‌کردیم برگزاری ویبنارها، سمینارها و همایش‌های ملی در حوزه یادگیری الکترونیکی بود که همایش کنونی هم یکی از آن‌ها است که امیدواریم چالش‌های یادگیری الترونیکی در آموزش عالی را از جنبه‌های مختلف نظری، سیاست گذاری و جنبه‌های اجرایی حل کند.

دکتر علی خاکی‌صدیق متذکر شد: ما با مشکلاتی در این ترم در رابطه با آموزش الکترونیکی روبه رو بودیم. برای ترم آینده پیش‌بینی‌ها این است که شاید بتوانیم بخشی از آموزش‌ها را به صورت حضوری داشته باشیم؛ این‌که تمام دانشگاه‌ها تمام آموزش‌هایشان حضوری باشد منتفی است. حالت خوش‌بینانه این است که بخشی از اموزش‌ها به صورت حضوری باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد: استمرار آموزش الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی در ترم آینده و ترم‌های آینده مورد نظر است و جزو سیاست‌های حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم است؛ جامعه از ما نخواهد پذیرفت اگر ما مشکلاتی که در ترم جاری داشتیم در ترم آینده هم بخواهیم تکرار کنیم.

وی تاکید کرد: عناوینی که باید روی آن توجه داشت یکی بحث امتحانات است؛ دروسی که به صورت مجازی برگزار می‌کنیم باید با محوریت ازریابی مستمر در طول ترم باشد و باید از الان به فکر آن باشیم.

علی خاکی صدیق ادامه داد: بحث بعدی دروس عملی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها است؛ ما تعدادی از این دروس را به صورت شبیه سازی و با استفاده از ابزار یادگیری الکترونیکی می‌توانیم اجرا کنیم

وی اضافه کرد: تولید محتوا هم اهمیت دارد؛ ما می‌توانیم مقداری روی تولید محتوا کار کنیم. برخی از اساتید به صوت و PDF اکتفا کردند اما انتظار این است که در ترم آینده، ما بتوانیم اکثریت دروس را به صورت آنلاین با تولید محتواهای مناسب و یا به صورت افلاین اما در چهارچوب‌های تعریف شده‌ی استاندارد یادگیری الکرونیکی ارائه کنیم که برای انجام آن نیاز به آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در چهارچوب همایش‌هایی از این دست داریم است.

علی خاکی‌صدیق بیان کرد: در پایان از همه کسانی که در شش ماه گذشته به پیشبرد اهداف حوزه معاونت آموزشی اعم از اعضای هیات علمی که وقت گذاشتند، دانشجویانی که پذیرفتند این دروس را به صورت الکترونیکی بگیرند و مدیرانی که تلاش فراوانی کردند، تشکر می‌کنم؛ جا دارد که کارگروه وزارت الکترونیکی که از افراد برجسته در این حوزه هستند تشکر کنم. امیدوارم با برنامه ریزی بتوانیم کاری کنیم که نه تنها آموزش الکترونیکی استمرار پیدا کند، بلکه در آموزش کشور استقرار داشته باشد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست