پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۲۲
|
کد خبر: ۴۲
دانش آموختگان دانشگاه شریف به انجام رساندند؛

پیاده‌سازی نخستین "روستای ضد‌زلزله ایران"

پیگیری انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف برای بازسازی ساختمان های مناطق زلزله‌زده و ایجاد سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، نتیجه داد و با همکاری مردم این مناطق در آستانه اجرا قرار گرفته است و فقط باید روستای پایلوت انتخاب شود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش بسنا، پیگیری انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف برای بازسازی ساختمان های مناطق زلزله‌زده و ایجاد سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، نتیجه داد و با همکاری مردم این مناطق در آستانه اجرا قرار گرفته است و فقط باید روستای پایلوت انتخاب شود. 
زاهد شیخ‌الاسلامی؛ عضو هیأت اجرایی انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف گفت:  پس از حادثه تلخ زلزله کرمانشاه فراخوانی را بین دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف منتشر کردیم تا به فکر راه چاره‌ای برای ساخت سرپناه مردم زلزله‌زده باشیم. به گفته وی براساس این فراخوان 400 نفر برای همکاری اعلام آمادگی کردند؛ در نهایت هم با استخراج شدن 22 معیار برای ساخت، نحوه نصب و چگونگی پیاده‌سازی اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده، چهار طرح گزینش شد.   شیخ‌الاسلامی افزود: در ابتدا بنا داشتیم تا فقط سرپناه خوب، کم‌‌هزینه و مقاومی را برای مردم این مناطق بسازیم و تحویل شان دهیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم زمانی می‌توانیم تأثیرگذار باشیم که یک روستا را به شکل کامل از تمامی جوانب (سازه‌های ایمن، بهداشت، آموزش، زیرساخت های روستایی و...) بازسازی کنیم. 
عضو هیأت اجرایی انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف خاطر‌نشان کرد: درصددیم تا با اجرای چنین کاری، الگویی از بحث های اجتماعی و فرهنگی را معرفی کنیم بنابراین با هدف تحقق چنین موضوعی یک گروه از دوستان فنی و جامعه‌شناس را سازمان دهی کردیم و فعلا در پروسه انتخاب روستای مد نظرمان هستیم. 
شیخ‌الاسلامی با بیان این که 12 روستا از سوی فرمانداری و دهیاری های مناطق زلزله‌زده برای اجرای این پروژه به ما پیشنهاد شده است، تصریح کرد: باید در نهایت روستای نمونه مد نظر خود را شناسایی کنیم از این رو تیمی که شامل مهندسان سازه، کشاورزی و جامعه‌شناسان است تا آخر هفته برای انتخاب منطقه مد‌نظر، به این مناطق اعزام می‌شوند.
وی افزود: همچنین قرار است این تیم، چند روزی با مردم روستا زندگی کنند تا با آشنایی با فرهنگ آن ها، اقدام به بازسازی منطقه کنند و طرح کامل را با نگاه سبز به اجرا درآورند. 
شیخ‌الاسلامی با بیان این که یکی از معیارهای ما برای انتخاب روستای نمونه، تخریب 70 درصدی آن در زلزله اخیر کرمانشاه بوده است، افزود: با توجه به این که با مباحث پیچیده‌ای در اجرای این پروژه مواجه هستیم باید متخصصان از تمامی حوزه‌های علوم بر سر انتخاب منطقه حضور داشته و هر کدام شان گوشه‌ای از کار را نظاره‌گر باشند. 
او بار دیگر درباره حداقل رقمی که مردم مناطق زلزله‌زده می‌توانند بابت بازسازی خانه‌هایشان با به‌کارگیری این تکنولوژی بپردازند، گفت: با اجرای این طرح منتخب از میان چهار طرح ارائه شده در زمینه فراخوان، هزینه ساخت هر واحد از این سازه‌های مقاوم در مقابل زلزله بین 5 تا 5.5 میلیون تومان خواهد بود. 
وی ابراز کرد: اسکلت این سازه مبتنی بر "نبشی" و دیواره‌ها "سیپورکس" است و جنس سقف هم از صفحه‌های گالوانیزه با ترکیبی از پشم‌شیشه است. شیخ‌الاسلامی ادامه داد: اگر مواد مورد نیاز اجرای این پروژه وجود داشته باشد،  زمان ساخت هر واحد از این خانه‌های مقاوم در مقابل زلزله چهار ساعت خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری