پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۴۶
|
کد خبر: ۴۲۱۴
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه نیاز امروز کشور با توجه به شیوع کرونا، پژوهش در حوزه دارو و استفاده از پژوهشگران این حوزه است، گفت: جهاددانشگاهی باید نقش حمایتی و نظارتی خود را افزایش دهد به طوریکه این مجموعه می‌تواند از پژوهشگران در ابعاد مختلف حمایت کند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر، با بیان اینکه جهاددانشگاهی محصول انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های کشور به علت برخی جنبش‌های دانشجویی گروه‌های چپ و راست تعطیل شد که همین موضوع باعث شد تا احساس نیازی به حضور افراد انقلابی و متعهد در دانشگاه‌ها و در نهایت تفکر جهادی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا جهاددانشگاهی در مردادماه سال ۵۹ به دستور امام خمینی(ره) ایجاد شد اما پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و همچنین شروع جنگ تحمیلی، بسیاری از جوانان به دستور امام(ره) راهی جبهه جنگ شدند و در این بین واسپاری برخی امور به عهده جوانان متعهد و انقلاب از تفکرات امام راحل بود.

محمدی‌فر بیان کرد: جهاددانشگاهی در ابتدای امر فعالیت در بخش‌های صنعتی و مهندسی را در پیش گرفت و به مروز زمان در دانشگاه‌ها نیز شعبات خود را شکل داد این در حالیست که در کنار فعالیت این مجموعه نهادهای نوپای دیگری به فرمان امام راحل در بخش‌های دیگر ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و رشد و توسعه جهاددانشگاهی، مراکز تحقیقات و پژوهش این مجموعه نیز در سطح استان‌ها افزایش یافت که اکنون با گذشت ۴۰ سال از شکل‌گیری این نهاد انقلابی، همچنان به عنوان نهادی منسجم در حال فعالیت است.

محمدی‌فر افزود: ساختار و تشکیلات جهاددانشگاهی در ابتدای امر به عنوان یک دستگاه محرومیت‌زدا مطرح بود اما با گذشت زمان به حوزه‌های فرهنگی نیز پیش رفت و آنچه باید مدنظر جهاددانشگاهی باشد این است که با گذشت ۴۰ سال از شکل‌گیری خود، باید نقاط ضعف و قوت را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی باید خلأ‌ها و کمبودهای روز جامعه و استان را شناسایی کرده و به فکر رفع آن مشکلات باشد، گفت: همان گونه که از نام جهاددانشگاهی برمی‌آید مجموعه‌ای جهادی بوده و خیلی ملزم به قواعد خاص نیست به طوریکه کارهای خوبی در حوزه نشر، خبر، برنامه‌های فرهنگی، مهندسی، اختراعات و ... انجام داده است که نیاز به یک ارزیابی دارد.

وی با بیان اینکه نگاه جهاددانشگاهی در اوایل تأسیس نگاه به گذشته در حوزه‌های مختلف بود اما امروز نگاه جهاددانشگاهی باید نگاه به آینده داشته و در فکر رفع نیازهای روز جامعه باشد، مطرح کرد: دستگاه‌هایی همچون جهاددانشگاهی باید نقش حمایت‌گرانه داشته باشند و امروز کشور نیازمند آینده پژوهی و سیاست‌گذاری در سطح کلان است که این نهاد با ظرفیت موجود خود می‌تواند به طور جدی در این حوزه بدرخشد.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه نیاز امروز کشور با توجه به شیوع کرونا، پژوهش در حوزه دارو و استفاده از پژوهشگران این حوزه است، گفت: جهاددانشگاهی باید از نقش اجرایی خود کم کند و نقش حمایتی و نظارتی خود را افزایش دهد به طوریکه این مجموعه می‌تواند از پژوهشگران و فضلا در ابعاد مختلف حمایت کند.

وی مطرح کرد: جهاددانشگاهی باید به عنوان یک دستگاه انقلابی، فعال و نوآور نقش حمایتی از نیروهای متعهد و متخصص در حوزه‌های مختلف داشته باشد به طوریکه این نقش حمایتی از پژوهشگران و برنامه و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف می‌تواند در ابعاد مادی، معنوی، تبلیغاتی باشد.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی سینا ارتباط خوبی با جهاددانشگاهی واحد همدان دارد، یادآور شد: با توجه به شرایط روز جامعه، همه ما باید تغییر استراتژی داده و با هم افزایی بیشتر زمینه اشتغال جوانان را فراهم آوریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست