پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۴۲
|
کد خبر: ۴۳۱۲
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان:

طرح سنجش سلامت نوآموزان تا ۱۵ شهریور ادامه دارد

طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و اول ابتدایی به‌منظور ارزیابی سلامت جسمانی در بدو ورود به مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی انجام می‌شود. هر ساله ثبت‌نام سنجش سلامت دانش‌آموزان در خردادماه همزمان با آغاز ثبت‌نام مدارس ابتدایی آغاز می‌شد، اما امسال برای ورود به سال تحصیلی ۹۹ - ۱۴۰۰ با توجه به گسترش ویروس کرونا، ثبت‌نام سنجش سلامت از ۱۵ تیرماه در سامانه نوبت‌دهی و از ۲۱ تیر آغاز شده که تا ۱۵ شهریورماه نیز ادامه دارد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از همدان پیام، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان اظهار کرد: درباره عملکرد نحوه آموزش به کودکان نیاز‌های ویژه، ۳ آیتم را درنظر گرفته‌ایم که شامل آموزش، توانبخشی و آیتم دیگر آموزش والدین است که از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های ما به شمار می‌آید. احمد قره‌خانی افزود: این‌دسته از کودکان به‌دلیل اینکه دارای یکسری نیاز‌های ویژه هستند علاوه بر مباحث آموزشی به یکسری خدمات آموزشی هم نیاز دارند، در همین راستا آموزش‌های خود را از ۳ حوزه برای کودکان آغاز کردیم؛ یکی از برنامه‌ها راه‌اندازی برنامه شاد بود که استان همدان هم از نظر عضویت در این برنامه رتبه سوم را در کشور کسب کرد.
وی گفت: علاوه بر این، صداوسیمای مرکز همدان هم در این زمینه آموزش‌های لازم را با پخش فیلم‌های آموزشی از قبیل گفتاردرمانی، کاردرمانی که بین تمام کودکان استثنایی عمومیت دارد در اختیار آن‌ها قرار داد. والدین می‌توانند این آموزش‌ها را در منزل با کودکان خود کار کنند که در چندین برنامه از طریق صداوسیمای همدان به‌ویژه برای کودکان کم‌توان و اتیسم پخش شد.
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان ادامه داد: کودکان علاوه بر آموزش در مدارس به کمک والدین هم در این زمینه نیاز دارند؛ بنابراین آموزش‌های لازم به‌ویژه در ایام کرونا درباره مراقبت و نگهداری از کودکان را تولید کرده‌ایم؛ همچنین فرصت‌های آموزشی متنوع به‌صورت‌های مختلف با محوریت افزایش مهارت‌آموزی، با همکاری اولیا در فرایند یاددهی، یادگیری به‌منظور اطمینان از ارائه آموزش استاندارد به دانش‌آموزان، ازجمله ویژگی‌های آموزش در خانه است.
قره‌باغی به تولید نرم‌افزار آموزش موبایلی برای تمام پایه‌های تحصیلی نیز اشاره و درباره مشکلات نبود دسترسی خانواده‌ها به آموزش مجازی اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان استثنایی به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند، برای جبران این کاستی اقداماتی، چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامه‌ها و آموزش حضوری در مناطق دوردست انجام شد. این درسنامه‌ها در حوزه آموزش، بهداشت و توان‌بخشی بوده که با توجه به نیاز‌های ویژه این کودکان، در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.
همچنین پروتکل‌های بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را از طریق مدیران به‌صورت فرد به فرد به‌منظور ایمن‌سازی مدارس و کودکان در اختیار کودکان قرار دادیم.

۳۰ هزار نو‌آموز کلاس اولی داریم

قره‌خانی در پاسخ به اینکه در طرح سنجش سلامت چند نفر را ارزیابی می‌کنید؟ گفت: حدود ۳۰ هزار نفر نوآموز کلاس اولی داریم که حدود ۶ هزار نفر ازآن‌ها در هنگام بدو ورود به پیش‌دبستانی سنجش شده و نزدیک به ۲۴ هزار نوآموز دیگر برای سنجش آماده شده‌اند، از بین این تعداد کلاس اولی حدود هزار نفر کودک با نیاز‌های ویژه به‌صورت تخصصی سنجش شده‌اند.
وی درباره راه‌اندازی تعداد پایگا‌ه‌های سنجش که امسال به چه صورت است، بیان کرد: یکی از اصول برنامه ما، پیشگیری و تشخیص بهنگام است که اختلاف جسمانی و شناختی مربوط به کودکان را تشخیص دهیم. سنجش امسال را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نزدیک به ۲۵ پایگاه سنجش راه‌اندازی کردیم، در سال گذشته پایگاه سنجش به این شکل بود که روزانه ۴۶ نوآموز ررا سنجش می‌کردند، اما امسال بر اساس شرایط پیش‌آمده تعداد پایگاه‌ها را افزایش دادیم و روزانه ۲۰ نوآموز را بر اساس نوبت‌دهی که از طریق سیستم توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد هر ۳۰ دقیقه یک دانش‌آموز را معاینه می‌کند و بازرس‌های بهداشتی نیز روزانه این مراکز را پایش می‌کنند.
قره‌خانی یادآور شد: بیشتر پایگاه‌ها درحال‌حاضر دارای تب‌سنج هستند و از ورود والدین و دانش‌آموزان پرخطر و یا مشکوک جلوگیری می‌کنند، مراحل سنجش دانش‌آموزانی که مشکوک و یا مبتلا به کرونا هستند در مهرماه انجام خواهد شد.
تمامی کارمندان از ماسک، دستکش، شیلد و گان استفاده می‌کنند و روزانه این مراکز ضدعفونی می‌شود، به دلیل اینکه نوبت‌دهی از طریق سیستم انجام می‌شود هیچ‌گونه ازدحام و یا تجمعی در این مراکز وجود ندارد و هر یک از دانش‌آموزان بر اساس نوبت به این مراکز مراجعه می‌کنند.

سنجش یا أمادگی جسمانی برای بدو ورود به دبستان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان همدان عنوان کرد: از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه آموزش و پروش کل، بسته طلایی مداخلات بهنگام برای کودکان زیر ۵ یا ۶ سالی که در دوران حساس رشد هستند، طراحی شده است، به‌دلیل اینکه باید مشکلات جسمانی آن‌ها ارزیابی و به اطلاع والدین رسانده شود تا با مراجعه به مراکز تخصصی تحت مراقبت قرار گیرند، خدمات توانبخشی باید در کودکان زیر ۵ سال صورت گیرد و با افزایش سن تأثیر کافی نخواهد داشت.

بیشترین آمار مربوطه به آسیب‌دیدگی شناختی و هوشی

قره‌خانی در پایان افزود: بیشترین آمار مربوط به کودکانی است که از در مباحث آمادگی تحصیلی از ناتوانی شناختی و هوشی کمی برخوردار هستند که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های ویژه و ساماندهی اساسی برای عضویت در اپلیکیشن شاد انجام شده و حتی تدوین درسنامه برای کسانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند آغاز شده و درحال آماده‌سازی است که همزمان با بازگشایی مدارس این خدمات ویژه را در اختیار کودکان قرار خواهیم داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی