پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۸۶
|
کد خبر: ۴۴۵۱
آیین نکوداشت نویسندگان برجسته دفاع مقدس استان همدان و افتخارآفرینان ادبیات پایداری کشور، به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، آیین نکوداشت نویسندگان برجسته دفاع مقدس استان همدان و افتخارآفرینان ادبیات پایداری کشور، به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

در این مراسم که با پخش آنلاین از صفحه خبرگزاری بسنا در اینستاگرام همراه بود، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی حاجیلویی‌محب مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا و بهناز ضرابی زاده نویسنده برجسته دفاع مقدس و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
در این برنامه از آقایان حمید حسام، سیدمیثم موسویان و محسن صیفی کار و همچنین خانم‌ها بهناز ضرابی زاده و رقیه کریمی به عنوان نویسندگان برجسته دفاع مقدس و افتخارآفرینان ادبیات پایداری در استان همدان، سطح کشوری و عرصه بین المللی تجلیل شد.

در این مراسم همچنین از دکتر فرشته ندری ابیانه عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان پژوهشگر انقلاب اسلامی و شهدا نیز تقدیر شد.

حمید حسام، نویسنده برجسته و صاحب سبک دفاع مقدس، آثار زیادی را در این عرصه آفریده است؛ که از جمله آنها می‌توان به «آب هرگز نمی‌میرد»، «وقتی مهتاب گم شد»، «دلیل»، «عطر شب بوها»، «دهلیز انتظار»، «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند»، «راز نگین سرخ»، «فقط غلام حسین باش»، «مهاجر سرزمین آفتاب»، «خداحافظ سالار»، «هفتاد و دومین غواص»، «سفر به روایت سرفه‌ها»، «خس بی سر و پا»، «بهشت تخریب»، «بچه‌های ممد گره» و ... اشاره کرد. از دیگرافتخارات حمید حسام، تقریظ‌های تحسین‌آمیز مقام معظم رهبری بر آثار اوست. همچنین احراز مقام نخست جشنواره‌های ادبی کشوری در کارنامه او ثبت شده و برخی از آثار وی نیز به زبان‌های دیگر نیز ترجمه و منتشر گردیده است.

بهناز ضرابی زاده از جمله نویسندگان دفاع مقدس است که برگزیده بیش از ۳۰ جشنواره داستان نویسی سراسری؛ از جمله کسب مقام اول در نخستین جایزه داستان ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، تقدیر شده در چهارمین و ششمین جایزه ادبی اصفهان، کسب مقام‌های برگزیده در هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد. ضرابی زاده مقام‌های اول، دوم، سوم در یادواره شهدای دانشجویی کشور، کسب مقام برتر در کنگره سراسری حضرت زینب (س)، کسب مقام برگزیده در سیزدهمین جشنواره کتاب سال (سلام) به جهت تألیف کتاب آدم برفی، معرفی به عنوان نخبه بسیجی در سال ۱۳۸۸ توسط آموزش و پرورش و سازمان بسیج هنرمندان، داور مسابقات مختلف ادبی استانی بیش از ده مورد همکاری مجلات کیهان بچه‌ها و رشد دانش آموز را نیز در کارنامه درخشان خود دارد. کتاب «دختر شینا» نیز که خاطرات قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است، به عنوان کتاب سال شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم بهناز ضرابی زاده برگزیده شد.

رقیه کریمی از نویسندگان دفاع مقدس و از کارکنان دانشگاه بوعلی‌سینا است، که به تازگی مجموعه داستان کوتاه وی از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی با عنوان "أرجوک لاتَمُت"، توسط انتشارات دارالولاء لبنان و به قلم رقیه کریمی منتشر شد. وی پیش از این نیز آثاری در زمینه دفاع مقدس نگارش و منتشر کرده، که از جمله آثار او می‌توان به مجموعه داستان عربی "عند الساعة التاسعة الا ربعا (ساعت یک ربع به نه) " و کتاب "پانصد صندلی خالی" اشاره کرد. کریمی همچنین رتبه سوم جشنواره " سیده خوله" لبنان و مقام اول کشوری و دوم بین المللی جشنواره داستان کوتاه خاتم را در کارنامه خود دارد.

سید مهرداد موسویان نویسنده‌ای همدانی، که چندی است به دلیل ارادتش به "میثم تمار" نام خود را به "سید میثم موسویان" تغییر داده است و از جمله کار‌های چاپ شده از او، «میوه‌های رسیده»، «اذان بی موقع»، «ما هم هستیم»، «من محمد بروجردی هستم» از انتشارات سوره، «بخار‌های رنگی»، «سفیدی پر کلاغ»، «شهید خودم» نشر شهرستان ادب، «پرده داران دوست»، «بچه‌ها دیرتون نشه» نشر روایت فتح، «ارتش کلاه پوستی ها» و «مجموعه داستان غواص ها» است.

محسن صیفی کار از دیگر نویسندگان دفاع مقدس است که در سال ۹۸ دو جلد کتاب «حدیث حاضر غایب» و «ملازم اول، غواص» را از سوی نشر سوره مهر روانه بازار کرد؛ در کارنامه ادبی وی آثار بسیاری، چون «۱۰ متری چشمان کمین»، «گنجنامه»، «مروارید سخن» و … به چشم می‌خورد؛ همچنین وی نگارش ۱۲ جلد کتاب شعر و داستان کودک و نوجوان را به پایان رسانده است.
 

خبرنگار: حوائجی
عکس: زند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست