پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۹۶
|
کد خبر: ۴۵۹۳
دکتر حمید زارع‌ابیانه گفت: مشخصات دانشجویان جدیدالورود در همه مقاطع تحصیلی نهایتا تا روز دوشنبه ۱۰ آذر، به صورت الکترونیکی در سامانه کتابخانه (آذرسا) بارگزاری می‌شود و کلیه دانشجویان به صورت خودکار به عضویت کتابخانه درمی‌آیند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

دکتر حمید زارع‌ابیانه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: مشخصات دانشجویان جدیدالورود در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری، پس از اخذ فایل نهایی از اداره آموزش دانشگاه، نهایتا تا روز دوشنبه ۱۰ آذر، به صورت الکترونیکی در سامانه کتابخانه (آذرسا) بارگزاری می‌شود و کلیه دانشجویان به صورت خودکار به عضویت کتابخانه درمی‌آیند.

وی افزود: با توجه به ثبت‌نام الکترونیکی دانشجویان در کتابخانه، ثبت‌نام حضوری و تکمیل مدارک مکتوب لازم نبوده و دانشجویان گرامی می‌توانند پس از اتمام دوران قرنطینه و ایام دورکاری دانشگاه بوعلی‌سینا، تنها با ارائه کارت دانشجویی خود از هرکدام از کتابخانه‌های دانشگاه کتاب امانت بگیرند.

دکتر زارع‌ابیانه خاطرنشان کرد: سامانه کتابخانه دانشگاه به آدرس lib.basu.ac.ir از هرنقطه از کشور در دسترس بوده و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود هم به عنوان نام کاربری و هم به عنوان رمز ورود از امکانات این سامانه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: جستجوی آنلاین در کتب، اطلاع از تعداد و عناوین کتب به امانت گرفته شده، تمدید و یا رزرو کتب، کتابخانه شخصی و همچنین استفاده از منابع الکترونیک کتابخانه شامل کتب لاتین و پایان‌نامه‌ها، از جمله سامانه کتابخانه دانشگاه بوعلی‌سینا است.

حمید زارع ابیانه همچنین در پاسخ به سوال دانشجویان، نسبت به عدم وجود کتابخانه الکترونیکی جهت دریافت نسخه دیجیتال کتاب به خصوص در دوران تعطیلی دانشگاه بیان‌ کرد: متأسفانه دانشگاه امکانات مالی و تخصصی تبدیل ۲۰۰ هزار جلد کتاب به PDF را ندارد و تقریبا پیگیری برای خرید منابع فارسی نیز بی‌نتیجه مانده است، چراکه منابع فارسی دیجیتال در قالب کتاب‌های قصه و رمان وجود دارد اما منابع علمی دیجیتال، به صورت حجمی، برای عرضه یا فروش از طرف موسسه یا شرکت خاصی وجود‌ ندارد.

وی افزود: پیگیری از دانشگاه‌های بزرگ همچون دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران نیز بی‌فایده بود، زیرا این دانشگاه‌ها نیز در این زمینه ضعیف هستند و به صورت بسیار محدود برخی منابع، که اغلب در حوزه علوم انسانی است را در اختیار دارند و به خارج از دانشگاه و دانشجویان خودشان سرویس نمی‌دهند.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: کتابخانه دانشگاه طی یک سال اخیر موفق به فراهم آوردن حدود ۵۰ هزار جلد منابع لاتین دیجیتال که قسمت اعظم آن‌ها در دسترس هستند شده است و مابقی در حال بارگزاری می‌باشند.

زارع ابیانه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی پیشنهاد راه‌اندازی پویش اهدای منابع دیجیتالی از طریق خبرگزاری بسنا را داد و گفت: این پیشنهاد در صورت عملی شدن اتفاقات خوبی در پی خواهد‌ داشت.

وی اضافه‌ کرد: پیشنهاد دیگر این است که اگر اساتید و دانشجویان فایل pdf کتاب‌های معرفی شده را در اختیار دارند، در سایت کتابخانه بارگزاری نمایند تا هم در دسترس دانشجویان دیگر باشد و هم منابع علمی کتابخانه غنی‌تر شود.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه بوعلی‌سینا از اساتید و دانشجویان خواست، در صورت شناخت مراکز و یا موسساتی که چنین منابعی را در اختیار دارند، آنها را معرفی نمایند.

زارع‌ابیانه در پایان خاطرنشان کرد: منابع دیجیتال لاتین فراوان هستند ولی متاسفانه منابع فارسی بسیار نادر می‌باشند؛ به تازگی و با توجه به وضعیت بیماری کرونا، بحث منابع دیجیتال فارسی آغاز شده‌ است، اما ناشران به دلیل مسائل اقتصادی، حق نشر، مالکیت معنوی نویسندگان و مسائلی از این قبیل، روی خوشی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

خبرنگار: مولوی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست