پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۰۱
|
کد خبر: ۴۶۰۲
دکتر یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در همایش رابطین کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران تصریح کرد: اهداف تمام موسسات آموزشی ما این است که علم به موضوعی تبدیل شود که در خدمت انسان قرار‌‌‌ بگیرد؛ اگرچه در سال‌های اخیر انسان به دست‌افزاری برای علم قرار گرفته شده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹

به گزارش‌ خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در همایش رابطین کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران که به صورت آنلاین برگزار شد، به نقش بانوان فرهیخته در جامعه پرداخت و گفت: حضور بانوان ایرانی در مجامع بین‌المللی نه تنها هم‌سنگ با مشارکت فعالانه آن‌ها در عرصه‌های مختلف داخلی نبوده‌ است، بلکه زنان توانمند ایرانی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی داخلی نقش بسیار برجسته‌ای داشته‌اند.

وی افزود: طی هفت سال گذشته، بیش از ۱۲۰ بانوی فرهیخته و صاحب‌نظر ایرانی، اعم از استاد حوزه، دانشگاه و هنرمند، بنا به درخواست نمایندگی‌های ‌فرهنگی، به کشورهای مختلف اعزام شده و به ایراد سخنرانی یا ارائه مقاله پرداخته‌اند.

محمدی‌فر اظهار داشت: اگر بخواهیم در باب تفاوت‌ها به بحث تفکیک جنسیتی بپردازیم و زنان را از مردان جدا کنیم، قطعا در آینده با آسیب‌هایی مواجه می‌شویم؛ اما در بحث ریاضی این موضوع متفاوت است چرا که قطعا ریاضی علم تفاوت‌ها است.

وی ادامه داد: جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و محققان علوم اجتماعی بحث‌های زیادی در رابطه با نقش و تأثیر بانوان فرهیخته در هر عنوان مطرح کرده‌اند و اینکه بانوان فرهیخته در هر عنوان و نقشی چگونه موثر واقع می‌شوند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تشریح کرد: سال‌ها قبل در مقاله‌ای، که به مقایسه جوامع خاورمیانه علی‌الخصوص کشور ایران و مصر پرداخته بود، منتشر شد، نشان داد که میزان تحصیلات زنان و دختران ایرانی از استاندارد بین‌المللی کمی فاصله گرفته و از استاندارد خاورمیانه نیز در مرحله بسیار بالاتری قرار گرفته است، به راستی که بانوان در جوامع کنونی و گذشته منشأ تحولات زیادی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: بدون شک ریاضیات در بخش‌های مختلف زندگی، تأثیری انکار‌ناپذیر دارد و به تفکر بهتر و عمیق‌تر و تجزیه و تحلیل درست‌تر رویداد‌های زندگی کمک می‌کند‌؛ در بحث نقش ریاضی باید میزان تأثیر‌گزاری بانوان را در آموزش مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر محمدی‌فر خاطرنشان کرد: در آموزش باید به حقوق برابر زن و مرد توجه کرد، بنابراین انجمن بانوان بنا بر تأثیری که می‌تواند در جامعه داشته باشد، اهمیت پیدا می‌کند؛ آنها می‌توانند موضوع آموزش را با روش‌ها، سلایق و ظرافت‌های خود تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: باید کاری کنیم که ریاضی بخشی از زندگی‌مان شود و این اتفاق تنها با شبکه‌سازی، انتقال و ایجاد ارتباطات در دیگر نقاط دنیا اتفاق می‌افتد؛ اگر ریاضی را در خدمت انسان قرار دهیم قطعا موفق خواهیم شد‌.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: اهمیت ریاضیات در جنبه‌های گوناگون زندگی، توجه به کیفیت آموزش و یادگیری آن برای هر کشوری ضروری است، به گونه‌ای که اگر ما محور انسانی را برای علوم قرار دهیم و علوم پایه ریاضی را بر مبنای انسان تعریف کنیم، این علوم موفق شده و در خدمت انسان قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: اهداف تمام موسسات آموزشی ما این است که علم به موضوعی تبدیل شود که در خدمت انسان قرار‌‌‌ بگیرد؛ اگرچه در سال‌های اخیر انسان به دست‌افزاری برای علم قرار گرفته شده است.

خبرنگار: یاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست