پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۸۱
|
کد خبر: ۴۶۲۵
رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: طرح جامع راه مهندسی یکی از بسترهایی است که می‌تواند با حضور در آن از فضای کاربردی رشته خود بهره‌مند شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسن ختن‌لو عضو هیات علمی کامپیوتر دانشگاه بوعلی‌سینا و رئیس دانشگاه صنعتی همدان در افتتاحیه طرح مجازی راه مهندسی عنوان کرد: مجموعه‌های فعال در دانشگاه‌ها باید کمک کنند تا دانشجویان جدیدالورود سازگاری سریع‌تر و بهتری با دانشگاه داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه در تشکل‌های دانشجویی مثل بسیج و انجمن‌های علمی و فرهنگی برنامه‌های خوبی در راستای این امر اتفاق افتاده است. پیشنهاد می‌کنم دانشجویان جدیدالورود از طریق ارتباط با دوستان و مجموعه‌های فعال در دانشگاه‌ها و شرکت در برنامه‌های مختلف، خودشان نیز سعی در ایجاد ارتباط موثر با فضای دانشگاه داشته باشند.

ختن‌لو خاطرنشان کرد: دانشگاه دارای دو رویکرد اساسی تعلیم و تربیت است، موضوعی که به کرات در قرآن نیز به همراهی این دو عمل اشاره شده است؛ در کنار این‌گونه مسائل باید نحوه صحیح زندگی کردن و به دست آوردن شغل نیز آموزش داده شود که متاسفانه این آموزش‌ها در سیستم آموزشی کشور نقشی ندارد.

وی همچنین اشاره کرد: وقتی دانشگاه‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند، به ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شوند؛ دسته اول دانشگاه‌های نسل اول هستند که صرفا به آموزش می‌پردازند، دسته بعدی دانشگاه نسل دوم می‌باشند که در کنار آموزش پژوهش را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اما مهم‌ترین دسته در این طبقه‌بندی دانشگاه‌های نسل سوم هستند که علاوه بر آموزش و پژوهش، کارآفرینی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان اضافه کرد: اگر بخواهیم دانشگاه‌ها در نسل اول و دوم باقی بمانند با کمبودهایی مواجه خواهیم شد، بنابراین باید دانشگاه‌ها را وارد نسل سوم کرد تا دانشجویان بتوانند در خارج از فضای دانشگاه به فکر ایجاد شغل برای خود و دیگران باشند.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌های نسل سوم می‌بایست از ایده‌ها حمایت کرده و آن‌ها را به سمت مراکز رشد و شتاب سوق دهند؛ بسیج با ارائه طرح جامع راه مهندسی می تواند میان‌بری برای این موضوع باشد.

حسن ختن‌لو اظهار داشت: باید در دانشگاه‌ها مهارت‌های کارآفرینی و مدیریتی آموزش داده شود، دانشجو فقط وظیفه درس خواندن ندارد و در دانشگاه‌ها فقط اصول و مبانی آموزش داده می‌شود به همین دلیل آن‌ها باید وارد عمل شده و علاوه بر درس خواندن کارهای جانبی را نیز پیش گرفته و به دنبال خلق ایده‌های راهبردی باشند؛ با عمل به صورت مسئله محوری می‌توانند مهارت کسب کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان متذکر شد: کار تیمی در دنیای امروز و فناوری مسئله اساسی است و دانشجویان باید آن را در فضای دانشگاه تجربه کنند؛ متاسفانه ما در تیمی کار کردن ضعیف هستیم و باید روی این مسئله کار کنیم، تیمی کار کردن با رویکرد مسئله محوری باعث به کارگیری آموخته‌ها می‌شود که این طرح هم به دنبال همین هدف است.

این عضو هیات علمی دانشگاه، یادآور شد: آموزش مدیریت زمان و برنامه‌ریزی باید جز مهم‌ترین دغدغه‌ها باشد، چرا که به وسیله این دو می‌توان به اهداف دست پیدا کرد، فراموش نکنید اگر هر چیز به جای خود انجام شود قطعا نتیجه مطلوب بدست خواهد آمد.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید به گونه‌ای باشد که بتوان به آن مقید بود در غیر این صورت فرد را فایده‌ای نمی‌کند، مهارت‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی باید از پایین‌ترین پایه‌ها به آن پرداخت که نیازمند همکاری‌هایی از سوی مدارس است تا در دانشگاه‌ها به صورت هدفمند پیاده‌سازی شود.

ختن‌لو بیان کرد: افراد موفق در یک موضوع یا رشته همواره مشخص هستند کافی است با برگزاری همایش‌ها و یا استارتاپ‌هایی و دعوت از آن‌ها، دانشجویان را با این افراد آشنا کرد که این در حوزه وظیفه دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اکتفا به آموزش‌های دانشگاهی دانشجویان را متضرر می‌کند و موجب عدم استفاده از این دوران طلایی خواهد شد، دانشجوبان باید علاوه بر دانشی که در دانشگاه‌ها فرا می‌گیرند نحوه به کارگیری آن‌ها را نیز آموزش ببینند؛ طرح جامع راه مهندسی یکی از این بسترهایی است که می‌تواند با حضور در آن از فضای کاربردی رشته خود بهره‌مند شود.

گفتنی است، افتتاحیه "طرح جامع راه مهندسی استان همدان" در ارتباطی مجازی با شرکت‌کنندگان، توسط بسیج دانشجویی استان و میزبانی دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

همچنین این افتتاحیه با گفتگوی غیرحضوری دکتر محمدجواد نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور و گفتگوی حضوری با دکتر حسن ختن‌لو رئیس دانشگاه صنعتی همدان همراه بود.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه