پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۴۷
|
کد خبر: ۴۶۲۷
رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه وضعیت دانشجویان برای اعزام به فرصت های مطالعاتی داخل و خارج از کشور برای شش ماهه دوم سال مشخص شده، گفت: بر این اساس ۶۰۰ دانشجو تا پایان سال می توانند از این فرصت مطالعاتی استفاده کنند اما دانشجویانی که به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام می شوند باید پس از بازگشت به تعهدات قانونی خود پایبند باشند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان ضمن تبریک روز دانشجو تاکید کرد: مایل بودیم امسال نیز همانند سال های گذشته در روز دانشجو امکان ارتباط حضوری وسیع تری با دانشجویان می داشتیم که به دلیل شیوع کرونا عملا این ارتباط امسال وجود نداشت اما باید دانشگاه ها و دانشجویان به هر شکلی این واقعه تاریخی را حفظ کنند و این مناسبت در جریان حرکت های دانشجویی زنده نگه داشته شود.

وی در خصوص افزایش شهریه دانشجویان شهریه پرداز گفت: اینکه در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی دانشجویان و خانواده های آنها نگران کننده است قابل درک می باشد و طبیعی است که افزایش شهریه دانشگاه های غیر دولتی و یا دانشجویانی که با هزینه شخصی در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند مورد انتقاد دانشجویان باشد، نکته ای که باید توجه داشت این است که هزینه های دانشگاه های دولتی و غیر دولتی که در آن دانشجویان با هزینه های شخصی تحصیل می کنند نیز تحت تاثیر تورم و هزینه های بالا قرار گرفته است. بنابراین این دانشگاه ها باید بر حسب درآمدی که دارند برای دانشجویان هزینه کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: موسسات غیر انتفاعی معمولا بنا دارند حداقل های افزایش شهریه را داشته باشند بسیاری از این موسسات نیز توانستند این حداقل ها را رعایت کنند و کمتر از نرخ تورم شهریه را افزایش دهند اما بالاخره باید به این موسسات نیز حق داد که برای پرداخت هزینه ها، حق الزحمه ها و همچنین سرپا نگهداشتن دانشگاه نیازمند درآمد هستند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: ما در وزارت علوم توانستیم از طریق صندوق رفاه این وزارتخانه کمک هایی را در بحث شهریه و سایر بخش ها به دانشجویان ارائه دهیم. به همین جهت این صندوق با سیاست جدید که در پرداخت وام های دانشجویی دنبال می نماید از جمله سوق دادن برخی از وام ها که مورد استفاده قرار نمی گرفت به سمت وام هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیردحمایت بیشتری را دنبال می کند. تلاش شده وام های ضروری خرید تجهیزات در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا از این طریق مشکلات آنها کمتر شود و با رشدی هم که در اعتبار صندوق رفاه پیش بینی شده است امیدوار هستیم تا پایان سال بر اساس درخواستهایی که از سوی دانشجویان به دانشگاه ها داده می شود کمک های خود را ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: اکثر این دانشجویان در دوره‌ای به فرصت مطالعاتی رفته‌اند و البته در زمانی دکتری خود را شروع کرده‌اند که رویه آزادسازی مدارک به‌گونه‌ای دیگر بوده است. تا حدود اوایل تیرماه ۱۳۹۹، فرآیند بدین صورت بود که متقاضی مدارک خود را به مدت شش ماه در ادارات کاریابی قرار می‌داد و اگر آن اداره نمی‌توانست متناسب با آن مدرک، شغلی برای متقاضی پیدا کند، نامه‌ای مبنی بر عدم‌کاریابی ارائه می‌کرد.

دکتر صدیقی همچنین به فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری ورودی ۹۶ اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا عملا امکان اعزام دانشجویان به دوره های فرصت مطالعاتی خارج از کشور با کاهش جدّی مواجه شد، بر این اساس سعی شد در شش ماه اول امسال به دانشجویانی که در گذشته نامه حمایت مالی گرفته و موفق نشده بودند از این امتیاز استفاده کنند، فرصت بیشتری داده شود.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی هایی که حدود آبان ماه جاری انجام شد سهمیه ای نیز برای فرصت تحقیقاتی دانشجویان در داخل و خارج از کشور اختصاص می یافت و با توجه به نرخ ارز برای فرصت تحقیقاتی خارج از کشور سهمیه های محدودی در نظر گرفته شد و به دانشگاه ها تاکید شد دانشجویانی که اعزام آنها به خارج از کشور کاملا ضروری است و باید بخشی از کار پایان نامه یا رساله آنها در خارج از کشور گذرانده شود در اولویت اعزام به خارج قرار بگیرد و ارز مورد نظر به این دانشجویان اختصاص یابد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: سهمیه فرصت مطالعاتی در دانشگاه های داخل کشور افزایش یافته و امیدواریم از فرصت های مطالعاتی داخل کشور استقبال شود و برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور نیز همین سهمیه محدود پاسخگو باشد. در بخشنامه تاکید شده است که اولویت اعزام با ورودی های سال ۹۶ است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کم و بیش وصول پذیرش ها برای فرصت تحقیقاتی خارج از کشور شروع شده و صدور ویزا به تدریج آغاز شده و برای شش ماهه دوم سال جاری حدود ۶۰۰ سهمیه فرصت تحقیقاتی خارج و داخل کشور پیش بینی شده است تا پس از مشاهده عملکرد دانشگاهها برای سال آتی تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص هزینه آزادسازی و تعهدات دانشجویانی که به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور اعزام می شوند نیز گفت: در این زمینه موضوع به شکل واقعی و دقیق مطرح نشده است. در واقع دانشجویان دکتری که از فرصت تحقیقاتی استفاده می کنند تعهد حقوقی می دهند که دو برابر مدتی که از این فرصت استفاده می کنند در داخل کشور خدمت کنند یعنی این دانشجویان که به شش ماه فرصت مطالعاتی می روند باید یک سال در هر بخش اعم از دولتی، غیر دولتی و یا خصوصی این خدمت را ارائه دهند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: تسهیلات فرصت تحقیقاتی دانشجویان جزو تسهیلات آموزش رایگان قرار نمی گیرد. چرا که اگر قرار بود جزو این تسهیلات باشد باید شامل همه دانشجویان دکتری می شد. در حالیکه در حال حاضر درصد اندکی از دانشجویان دکتری از این امکان استفاده می کنند و جمع زیادی از این دانشجویان در صف استفاده از این فرصت ها قرار دارند.

وی گفت: ما برای لغو تعهد آموزش رایگان ضابطه قانونی داریم، این دانشجویان با مراجعه به وزارت کار و بعد از شش ماه عدم کاریابی می توانند برای اخذ مدرک و لغو تعهد خود اقدام کنند. در واقع برای لغو تعهد آموزش رایگان ما ضابطه قانونی داریم اما برای لغو سایر تعهدها ضابطه مشخصی وجود ندارد. به همین جهت نهاد نظارتی به ما تذکر داد که این دو تعهد از یکدیگر جدا است و ما نمی توانیم با ضابطه لغو تعهد آموزش رایگان تعهد یکسال خدمت دانشجویان را لغو کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: کاری که ما در سازمان در حال پیگیری هستیم. اول اینکه تسهیلات بیشتری را برای انجام همین خدمت یکساله برای دانشجویان فراهم کنیم و محدوده آن را وسیع سازیم از جمله فعالیت های پژوهشی، تا آنها بتوانند این دوره را به سهولت سپری کنند، کار دوم این است که با نهاد نظارتی مذاکره می کنیم که با تفکیک تعهد آموزش رایگان دانشجویان و تعهد فرصت های تحقیقاتی، در مورد نحوه پیگیری تعهدات به نقطه نظر قانونی واحد برسیم.

دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: اینکه بدون توضیح گفته می شود ۲۰۰یا ۳۰۰ میلیون برای آزادسازی مدارک گرفته می شود درست نیست. دانشجویی که مایل نبوده تعهد یکساله خود را انجام دهد و خودش به سازمان امور دانشجویان مراجعه کرده و درخواست خروج از کشور بدون سپری کردن تعهد را داشته است به هر حال مجبور شده است هم ارز ریالی دریافتی را مسترد نماید.

صدیقی افزود: ما دنبال گرفتن خسارت از دانشجویان نیستیم. کما اینکه تعداد زیادی از دانشجویانی که به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور رفتند پس از بازگشت و فارغ التحصیلی، یکسال تعهد خود را نیز انجام دادند.

معاون وزیر علوم، در خصوص هزینه های رفاهی دانشگاه ها در شرایط شیوع کرونا ویروس نیز گفت: دانشگاه های ما در مدت بعد از شیوع بیماری در شرایط متفاوتی قرار گرفتند و دانشجویان نیز کم و بیش در دانشگاه ها حضور داشتند. در نیمسال جاری نیز بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام فعالیت های عملی مجبور به حضور در دانشگاه ها شدند. طبیعتا با حضور این دانشجویان بخشی از خدمات تغذیه ای و خوابگاهی ارائه می شود و شرایط تورمی کشور نیز امسال به گونه ای بود که همان درصد کمی که ما از خدمات تغذیه دانشجویان به دلیل عدم حضور بخشی از دانشجویان به دست آوردیم را پوشش داد. یعنی هزینه ها متناسب با سرانه پیش بینی شد و قراردادهای تغذیه ای دانشگاه ها بعضا تا چند برابر افزایش یافت. ضمن اینکه مقداری نیز زیرساخت های الکترونیکی که بسیاری از دانشگاه ها از آن محروم بودند تجهیز شد و حتی برخی از دانشگاه ها برای این کار مقروض نیز شدند و از اعتبارات طول سال خود استفاده کردند.بطورکلی شرایط هزینه های موجود در دانشگاه ها در سال جاری مقداری سخت بود.

وی تاکید کرد: برخی از دانشگاه ها در سال جاری در بحث خرید تجهیزات، کمک هایی را برای دانشجویان به صورت وام و یا بخشی رایگان انجام دادند . در بخش اینترنت نیز با وزارت ارتباطات هماهنگ شد تا سایت های آموزش مجازی که دانشگاه ها به این وزارتخانه معرفی می کنند را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
اگر قرار بر اين بود كه فرصت مطالعاتي مجزا از تحصيل رايگان باشد، پس چرا ما اين همه سختي را به جان خريديم و براي انجام كار رساله دكتري به فرصت مطالعاتي رفتيم، مگر نه اينكه در طول سفر ما در ازمايشگاه از٨ صبح تا ساعت ١٠ شب كار كرديم كه رساله را به سرانجام برسانيم، مگر نه اينكه در حين فرصت بايد به استاد راهنما گزارش ميداديم، مگر نه اينكه گزارش فرصت مطالعاتي بايد تحويل ميداديم، مگر نه اينكه بارها سازمان امور دانشجويان رفتيم و رفتار نامناسب برخي از كارمندان را تحمل كرديم تا بتوانيم در زمان مقرر مدارك را به سفارت برسانيم، اگر امكاناتي كه در كشورهاي اروپايي براي كار تحقيقاتي اينجا بود چه نيازي به رفتن فرصت مطالعاتي بود، پس اين مشكل از طرف وزارت علوم ما بوده است كه شرايط تحصيل و تحقيق را براي دانشجو دكتري فراهم نكرده است كه بتواند رساله خود را در كشور خود انجام دهد.
به فرض كه ما بايد دو برابر دوره فرصت مطالعاتي، به كشور خود خدمت كنيم، شما براي ما كار ايجاد كنيد ما هم خدمت ميكنيم، اين دوستاني كه مدارك را ازاد ميكنند، به دليل نداشتن كاري در شان يك فرد دكترا ميروند اگر كار باشد كه اينجا مي ماند.
ارون
United States
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
چه کسی بر اجرای صحیح ناظر است و چرا آیین نامه ای برای امتیاز دهی و تعیین اولویت انتخاب دانشجویان وجود ندارد. اکثر سهمیه ها سفارشی و به طور شبانه توسط دانشگاه ها اعلام شده و صد افسوس بر چنین سیستمی که همواره باعث یاس و ناامیدی و بی انگیزگی نخبگان این کشور می شود. همچنین روز به روز پر واضح می شود که جایی برای نخبگان وجود ندارد و باید مهاجرت کرد....
مهدی
United States
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
اولا این دو قانون با هم در تضاد است. درثانی اگر قرار بر جدایی تعهد فرصت از آموزس رایگان دکتری است. شما می بایست دانشنامه را به متقاضی تحویل دهید و اجازه ترجمه را ندهید نه اینکه دانشنامه و ریزنمرات قانئنی را گروگان بگیرید.
دانشجو