پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۰۶۴
|
کد خبر: ۴۶۴۱
طرح و اختراع ثبت‌شده یکی از دانشجویان دکتری و یکی از دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا با عنوان "راکتور چند مرحله‌ای تصفیه پساب‌های صنعتی با روش‌های نوین تلفیقی" جایزه ویژه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را کسب کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

امید پورئی دانشجوی دکتری شیمی کاربردی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: با توجه به افزایش آلاینده‌ها در محیط زیست و خطراتی که در آینده زندگی انسان‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به دستگاهی برای از بین بردن این آلودگی‌ها به ویژه پساب‌های صنعتی و کشاورزی که با ورود به چرخه محیط زیست سلامت موجودات را به خطر می‌اندازد، در اقدامی خودجوش و با همکاری آقای علی گمارنوری دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد شیمی همین دانشگاه، دستگاهی که کمک کننده در این راستا می‌باشد را طراحی کرده و ساختیم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با عنوان "راکتور چند مرحله‌ای تصفیه پساب‌های صنعتی با روش‌های نوین تلفیقی" اختراع شده و با رویکرد تصفیه پساب در سه مرحله ساخته شده است.

وی افزود: مرحله اول، استفاده از روش الکتروشیمیایی یا همان انعقاد الکتریکی است؛ مرحله دوم، استفاده از روش فیلتراسیون یا جذب سطحی و مرحله سوم نیز، استفاده از فیلتر بیولوژیکی حاوی میکرو‌ارگانیسم‌ها و ماکروارگانیسم‌ها است.

پورئی همچنین عنوان کرد: این دستگاه قادر است تحولی عظیم از نظر اقتصادی، صنعتی، فنی و بازده عملی در بحث تصفیه پساب‌های صنعتی ایجاد کند.

وی بیان داشت: این دستگاه هیچ‌گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و هزینه اجرایی، هزینه‌های مربوط به امحاء لجن تولید شده در راکتور آن در کنار بازدهی مناسب، بسیار کمتر از روش‌های مرسوم می‌باشد.

دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه تصریح کرد: این طرح با توانایی کاهش آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی، با ارائه فرآیندی محیط زیستی، در آن هیچ گونه ماده شیمیایی به کار گرفته نشده و استفاده از نیروی انسانی برای بهره‌برداری از آن نسبت به سایر روش‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو به رو است.

وی اضافه کرد: این پروژه با استفاده از دانش بومی به مدت بیش از ۵ سال به طول انجامیده و با توجه به ارزان‌قیمت بودن ماکروارگانیسم‌ها و در دسترس بودن آن‌ها، این دستگاه از سرعت تولید گثل بالایی برخوردار است که برای شرکت‌هایی با محدودیت مکانی مناسب می‌باشد. به علاوه توسط این دستگاه می‌توان COD ،BOD ،TSS و TDS و سایر کمیت‌های پساب شهری و صنعتی را کاهش داد.

امید پورئی همچنین اذعان کرد: مزیت این دستگاه با توجه به شرایط حاضر و محدودیت‌های مالی و ارزی به وجود آمده برای شرکت‌های تولیدی داخلی، نیاز به این دستگاه برای کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط زیست بیش از پیش احساس می‌شود.

گفتنی است، این دستگاه با تایید و دریافت جایزه در جشنواره‌های مختلف کارنامه خوبی را برای خود به وجود آورده است؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به تاییدیه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی (معتبرترین سازمان تایید کننده اختراعات)، کسب رتبه اول جشنواره ملی توسکا (بنیاد ملی نخبگان)، برگزیده جشنواره شناسایی مبتکران سرآمد (شمس)، برگزیده جشنواره ایده تا محصول دانشگاه تهران اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این طرح با طی گام‌هایی در مسیر موفقیت توانسته در مقاطع مختلفی همچون راه یافتن به مرحله نهایی جشنواره شیخ بهایی، جشنواره رویش ۹۹، فستیوال صنعتی از پساب تا آب، فستیوال بازیافت و شیرین‌سازی آب سخت (شرکت نفت پارس) و رویداد و بازچرخانی پساب سازمان محیط زیست استان همدان برگزیده و موفقیت‌های تازه‌ای را به افتخارات خود اضافه کند.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست