پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۶۲
|
کد خبر: ۴۶۴۳
کتاب «بارقه اندیشه» تفسیر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب از منظر آیت‌الله شعبانی، امام جمعه همدان، به همت مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان رونمایی شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، ظهر امروز آئین رونمایی از نخستین دستاورد مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان و کتاب "بارقه اندیشه" تفسیر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب از منظر آیت الله شعبانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی در این مراسم، اظهار کرد: یکی از کتاب های مورد تمجید در نظام فکری رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) کتاب «بهار اندیشه» است که مبنای علمی سیاست ورزی اسلامی را تبیین کرده و بعد از انقلاب اسلامی اعتقاد بر این است که هر نوع سیاست ورزی و ورود به عرصه حاکمیت باید بر محور تفکرات دینی و آموزه های دینی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه اصل حرکت انقلاب اسلامی مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی بوده که در کتاب «بهار اندیشه» در این زمینه به نکات خوبی پرداخته است، افزود: قید اسلامی، ماهیت اصلی انقلاب را تبیین می کند به طوریکه انقلاب اسلامی یک تحول است و جامعه باید مبتنی بر آموزه‌های اصیل الهی و اسلامی پیش برود البته واقعیت‌های موجود در عالم سیاست انطباق کامل با شعارها و اهداف ما ندارد و این مسئله روشن است.

وی درباره محتوای کتاب «بهار اندیشه» یا دیگر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و نظام فکری ایشان اظهار کرد: اگر قیاسی با متفکران آن دوران صورت بگیرد ما شاهد نوآوری در ادبیات دینی هستیم که در خیلی از طلبه های ما وجود نداشته است. کسانی که با ادبیات متفکران دینی همچون شهید مطهری، شهید طباطبایی، شهید مفتح، شهید بهشتی و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) آشنا هستند، می توانند شاهد نوآوری در بیان و تبیین آموزه های دینی و به ویژه اجتماعی باشند.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: کتاب «بهار اندیشه» از سخنرانی های مقام معظم رهبری با ادبیات تولید شده در دهه ۵۰ است که بعد از شهید مطهری، امام خمینی(ره) رهبری را برای دانشگاه ها معرفی می کنند که این نشان از قابلیت های فکری و منظومه فکری ایشان است و نیاز است که در جلسات دانشجویی نظام فکری شهید مطهری، شهید بهشتی و رهبری تبیین شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه زمینه ای فراهم شد که بتوانیم در یک مجموعه به تبیین و تفسیر کتاب بهار اندیشه بپردازیم به طوریکه بیان منبری و خطابی این جلسات توسط مرکز تحقیقاتی رکتا انصافاً خوب پیاده و به کتاب تبدیل شده است و امیدواریم که همکاری های بیشتری با این مرکز داشته باشیم.

شعبانی موثقی یادآور شد: ورود هر کس به عرصه های سیاسی مستلزم تقویت و شکل گیری مبانی فکری و منطق شخص است، در واقع ورود در عرصه سیاسی بدون آمادگی ذهنی آسیب زاست و باعث فاصله گرفتن شخص با تفکر انقلاب اسلامی می شود چراکه شخص در این مواقع رفتارهایش از یک منطق فکری صحیح تبعیت نکرده و تابع منفعت است نه منطق بنابراین باید در ابتدا منطق فکری شکل گرفته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه قرار بر این بود کتاب«بارقه اندیشه» در هفته مکتب انقلاب اسلامی رونمایی شود اما تأخیری در رونمایی کتاب به وجود آمد، اظهار کرد: مناسبت نامگذاری هفته مکتب انقلاب اسلامی سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ۱۲ آذرماه ۷۹ است و امسال بیستمین سالگرد این سخنرانی در جمع کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان بود که در آن رهبری بر مبنای اندیشه توحیدی و به تعبیر ایشان از آبشخور اندیشه اسلامی و فلسفه اسلامی، مسیر رسیدن به تمدن اسلامی، بحث کرامت انسان، مبانی فکری، میل جهان به حاکمیت حق و تسلط حاکمیت حق به همراه مراحل پنجگانه و ... را در این سخنرانی شرح می دهند.

حمید پورحسینی در ادامه به کتاب بارقه اندیشه پرداخت و مطرح کرد: در سال گذشته و طی ۲۰ جلسه امام جمعه همدان به تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در کانون مهدیه پرداخت که به همت مرکز تحقیقات رکتای بسیج دانشجویی محتوای این جلسات به صورت کتاب و سندی جمع آوری شده که همزمان با حفظ محتوای کتاب و جامعیت طرح کلی اندیشه اسلامی، با بیانی روان با رویکرد تبیین و تفسیر فلسفه سیاسی اسلام مطرح شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر