پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۳۱
|
کد خبر: ۴۶۴۹
نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه استان گفت: تقویت منابع اخلاقی، اعتقادی و معنوی دانشجویان ضمن کسب تحصیلات برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید صورت گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، آیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه استان در نشست تخصصی آسیب‌شناسی وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: زیربنای وحدت حوزه و دانشگاه را امام راحل قرار دادند، ولی باید اعتراف کنیم که در حد مطلوب به نتیجه نرسیده‌ایم، که علت آن مقداری از جانب ما حوزویان بوده است.

وی افزود: امکانات حوزه‌ها برای ایجاد وحدت با دانشگاه، ترویج طرز تفکر و ایده‌های اسلامی در بین عموم داوطلبان دانشگاه‌های توسعه‌یافته امروزی و به نتیجه رساندن این امر، امکانات بسیار غیرقابل قبولی است و متاسفانه زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه به اندازه نیازهای دانشگاهی نیست. البته حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و برخی دیگر از حوزه‌های علمیه توسعه نسبتا قابل قبولی داشتند. اما در حدی نیست که روحانیون بتوانند این منابع اسلامی را در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه و پیش از مواجهه با افکار مضر، به آنها بیاموزند و زمینه را برای قبضه کردن افکار این دانشجویان، به حکومت اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه و شکل دادن افکار طبق منابع اسلامی آماده کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان خاطرنشان کرد: تناسب بین توسعه دانشگاه‌ها و توسعه حوزه‌های علمیه بسیار ضعیف است، بنابراین پیشنهاد بنده این است که برای تحقق واقعی این وحدت، تقویت منابع اخلاقی، اعتقادی و معنوی دانشجویان ضمن کسب تحصیلات صورت بگیرد. در این صورت چنین دانشجویی در آینده شغلی خود مسائل اخلاقی را به مسائل مالی ترجیح می‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد: گلچین‌هایی از دانشجویان ما زمانی که شرایط پیاده کردن طرز تفکر خود از نظر مادی، شهوی، سیاسی یا غیره را مناسب نبینند، تصمیم به خروج و فرار می‌گیرند. نتیجه اینکه یکی از راه‌های تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و رسیدن به چیزی که مد نظر امام بود، این است که راه ورود بیشتر روحانیون به دانشگاه‌ها را هموار‌تر کنیم.

موسوی اصفهانی بیان کرد: یکی از پیشنهاد‌های مشخص این است که به جای این مسائل فکری، پیشنهادهای عملی را به دبیرخانه ارائه دهیم و عملکرد دبیرخانه را در قبال آنها تا سال آینده مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: اکثر افراد حاضر در این جمع از زیربنا‌ها اطلاع دارند و علت بیان زیربناها این است که برای حل مشکلات راه حل پیدا کنیم. عمده مسئله‌ای که مد نظر دارم این است که تدریس دروس معارفی در تمام دانشگاه دایر است به طلبه‌های باسواد و متعهد واگذار شود، زیرا تخصص طلبه‌ای که حداقل تا پایه 10 خوانده و از نظر مدارج علمی مدرک فوق لیسانس دارد، در مسائل معارف اسلامی بیشتر از دانشجویی است که در رشته غیر ادیان مدرک بالاتری دارد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: باید رصد کنیم که چند درصد از اساتید دانشگاه‌ها در دروس معارف از روحانیون هستند و اینکه در این کلاس‌ها رفع شبهه می‌شود یا اینکه شبهه جدید به شبهات دانشجویان اضافه می‌شود، یعنی نمی‌توانیم کلاس درس را به هر روحانی هم بسپاریم چون بازی کردن با افکار دانشجویان است.

وی گفت: دانشگاهی دانشگاه اسلامی محسوب می‌شود که دانشجویان آن احساس وظیفه کنند همانطور که در دوران جنگ بسیاری از جراحان از تهران و با هزینه شخصی خود به اصفهان می‌آمدند تا مجروحین جنگ را جراحی کنند. بنابراین تعهدی که در سایه اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در دانشجویان به طور قوی ایجاد می‌شود، در آینده به علم نافع تبدیل شده و مانع از خروج دانشجو از کشور می‌شود. چراکه به این درک می‌رسد که هدف او از کسب علم رسیدن، صرفا رسیدن به زندگی مرفه نیست بلکه کمک به جامعه و حل مشکلات مردم است.

 

خبرنگار: مولوی

عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی