پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۷۷
|
کد خبر: ۴۷۵۵
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: به ‌تازگی طرحی با نام "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" در دانشگاه راه‌اندازی شده است و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد؛ ضمن شروع این پویش، در جهت افزایش احساس مسؤولیت در نگهداری از درختان، هیأت رئیسه، با کمک دانشگاهیان و افراد به خریداری و کاشت درخت پرداختند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در دیدار خود با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و جمعی از مدیران این اداره که در راستای تحقق "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار"، صورت گرفت، در ابتدا به معرفی دانشگاه بوعلی‌سینا پرداخت و گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا دارای ۴۶۰ عضو هیأت علمی، ۱۲۰۰۰ هزار دانشجو، شامل ۱۰۰۰ دانشجو در مقطع دانشجو دکتری، ۲۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۹۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی می‌باشد که در حدود ۳۱۲ رشته و گرایش مشغول به تحصیل هستند؛ این دانشگاه شامل ۱۳ دانشکده و ۵۷ دپارتمان می‌باشد.

دکتر محمدی‌فر بیان کرد: در کل دانشگاه‌های استان یک هیأت ممیزه و یک هیأت امناء داریم که مسئولیت هردوی آن‌ها با دانشگاه بوعلی‌سینا است؛ البته وزارت علوم اخیرا طرحی به‌ نام سامان‌دهی آموزش عالی دانشگاه‌های دولتی استان را در نظر دارد، که در این طرح، در هر استان، دانشگاهی به عنوان دانشگاه مادر یا معین خواهیم داشت که بسیاری از دانشگاه‌های کوچک را متولی‌گری خواهد‌کرد؛ در این راستا رشته‌های تکراری حذف و رشته های جدید به دانشگاه‌ها افزوده خواهد شد و به طور کلی آموزش عالی ایران یک دگردیسی را تجربه می‌کند.

وی اضافه‌کرد: در سال‌های اخیر اقداماتی را تحت عنوان مدیریت سبز شروع کردیم که پس از یک سال موفق به ورود به رتبه بندی گرین متریک شدیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد: قنات‌های زیادی در دانشگاه‌ بوعلی‌سینا وجود دارد که تعدادی از آن‌ها لایروبی شده و از آب آن‌ها برای استخر دانشگاه استفاده می‌شود؛ همچنین منبعی ساخته‌شده که آب را به فضای سبز دانشگاه هدایت می‌کند، چراکه قصد ما توسعه فضای سبز دانشگاه است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستیم، کاشته‌شدن درخت توسط افراد غیرمتخصص است؛ برای مثال درختی که به آب زیاد نیاز دارد را در کنار درختی که نیاز به آب کمی دارد، کاشته شده است و یا درختانی آلوده یا شکسته شده در برخی قسمت‌های دانشگاه مشاهده می‌شود، که در سال‌های اخیر تغییراتی در راستای جابجایی این درخت‌ها و انجام شده‌ است.

دکتر محمدی فر خاطرنشان‌ کرد: به ‌تازگی طرحی با نام "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" در دانشگاه راه‌اندازی شده است و تا اردیبهشت‌ماه نیز ادامه دارد؛ ضمن شروع این پویش، در جهت افزایش احساس مسئولیت در نگهداری از درختان، هیأت رئیسه، با کمک دانشگاهیان و افراد به خریداری و کاشت درخت پرداختند.

وی در خصوص مشکلات محیط زیستی دانشگاه نیز بیان داشت: در شهرستان‌های بهار و تویسرکان، بخشی از منابع طبیعی به دانشکده‌ها اختصاص داده شده‌ است که برای رفع موانع و مشکلات آن، نیاز به مساعدت داریم؛ رودخانه دانشگاه در حدود ۳ کیلومتر، دیوار ندارد و باعث بروز مشکلات زیادی از جمله مسائل امنیت محیط شده‌ است، که نیاز به دیوار کشی دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت فرهنگی‌اجتماعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام داده‌ است، کهدر همین راستا یک سری همکاری ها نیز بین دانشگاه بوعلی‌سینا و اداره کل منابع طبیعی استان شکل خواهد گرفت.

وی یادآور شد: افرادی مثل مرحوم محمدتقی فروند، رئیس مؤسسه توسعه پایدار که در سال ۹۷ از دنیا رفت و دکتر قاسم علی عمرانی که پدر پسماند ایران بودند و سال گذشته از دنیا رفتند، از پیشکسوتان عرصه محیط‌زیست بوده و تفکرات جالبی در این زمینه داشتند.

محمدی فر افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه محیط زیست، پراکندگی‌هایی است که صورت‌گرفته و افراد با محول کردن وظایف به بخشی دیگر از انجام کارها خودداری می‌کنند.

وی در پایان گفت: یکی از تأکیدهای ما روی مسؤولیت اجتماعی دانشگاه است؛ جدا از رتبه‌بندی‌هایی که اتفاق می‌افتد، دانشگاه در کشور و دنیا جایگاه خوبی دارد و پتانسیل‌های لازم در حوزه محیط زیست نیز در استان همدان وجود دارد، اما نتوانستیم آنگونه که باید آن‌ها را انجام دهیم، اما اقدامات لازم درحال انجام است.

خبرنگار: مولوی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست