پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۲۲
|
کد خبر: ۴۷۸۰
رئیس سابق دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: در تحلیل نقش بنیادین آن در حیات انسان، غالباً از درخت به عنوان "نبض زمین" یاد می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

دکتر حسن کی‌پور عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی معدنی دانشگاه بوعلی‌سینا، که از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۴ ریاست این دانشگاه را برعهده داشته است، همزمان با آغاز "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" در گفتگو با خبرنگار بسنا اظهار داشت: در دنیای پیرامون خود همواره شاهد مظاهری زیبا از خلقت خداوندیم. یکی از این مظاهر زیبا که به حق نماد آبادانی و شاخص خرمی است، عنصر درخت است. بر همین اساس، وجود درخت و جنگل در صحنه طبیعت و زندگی انسان، باعث زیبایی، شادی، سرسبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاکی و طراوت می‌شود.

وی افزود: بر بنیاد نظریه‌های علمی نیز، درخت باعث تعادل و توازن در طبیعت است. از این رو است که طبیعت بدون درخت، ناموزون و زشت می‌نماید.

دکتر کی‌پور همچنین اذعان داشت: از آنجا که درخت باعث کاهش آلودگی‌های شیمیایی هوا، تقلیل دما، افزایش رطوبت نسبی و جذب گرد و غبار، تعدیل حرارت محیط و تلطیف هوا و اثرات مثبت فراوانی می‌شود و با جذب گاز‌های سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اکسیژن که یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می‌شود، لذا در تحلیل نقش بنیادین آن در حیات انسان، غالباً از درخت به عنوان "نبض زمین" یاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: خوشبختانه در دوره مدیریت اینجانب در دانشگاه، با امعان نظر به اهمیت و نقش بنیادین درخت و درخت‌کاری در تلطیف و پالایش هوا از برخی آلاینده‌ها و به منظور ایجاد محیطی چشم‌نواز و خوش‌منظر در پردیس دانشگاه، توسعه فضا‌های سبز و درخت‌کاری در فصول مقتضی همواره در رؤوس برنامه‌های دانشگاه بود.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد محیطی مفرح و شاداب برای جامعه دانشگاهی، حتی محیط درونی و مسقف ساختمان دو دانشکده علوم انسانی و علوم اقتصادی و اجتماعی که در دوره مدیریت اینجانب احداث شده بود، به صورت مشجر طراحی شد و امروز همچنان که می‌بینید، شاهد جلوه زیبای محیط این دو دانشکده هستیم.

وی در نهایت گفت: بر همین اساس، آمار توسعه فضای سبز و درخت‌کاری در آن برهه زمانی را بالشخصه قابل قبول و رضایت‌بخش ارزیابی می‌کنم.

 

خبرنگار: اسماعیلی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست