پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۶۸
|
کد خبر: ۴۸۵۵
به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان؛

کتاب «واژه‌نامه همدانی» چاپ شد

کتاب «واژه‌نامه همدانی» به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان چاپ شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
به گزارش بسنا، کتاب «واژه‌نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.
 
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه کتاب «واژه نامه همدانی» فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحاتی به گویش همدانی است گفت: این کتاب پس از سال‌ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانش نامه همدان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.
 
تیمور آقامحمدی کتاب «واژه نامه همدانی» را دارای ۶۷۸ صفحه و چهار فصل اعلام کرد و افزود: فصل نخست به کلیاتی نظیر ویژگی‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدر‌ها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم، واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.
 
وی فصل سوم را گزیدۀ امثال و اصطلاحات و فصل چهارم را داستان‌های مثل‌گونه بیان داشت و گفت: نویسنده کتاب با ۵۶ سال تحقیق میدانی و گردآوری تک تک واژه ها، ضرب المثل ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه نامه همدانی» به چاپ رسانده است.
 
دبیر دانش نامه همدان با اشاره به اینکه واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر، در گسترۀ شهرستان همدان کاربرد دارند و از این منظر، یک منبع کاربردی به شمار می‌آید تصریح کرد: واژه‌ها و گویش ها، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق‌های دور و نزدیک است.
 
آقامحمدی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد وجود ندارد اظهار داشت: از خصوصیات دانش نامه‌های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر و موراد این فرهنگ جامع است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر